گرتا تونبرگ شخصیت سال مجله تایم شد

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۶۷
گرتا تونبرگ شخصیت سال مجله تایم شد

گروه جهان|

 مجله تایم گرتا تونبرگ نوجوان کنشگر محیط‌زیست، را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرد و با انتشار عکس او نوشت: «نیروی جوانی». نشریه تایم در مورد این انتخاب نوشته: «گرتا تونبرگ موفق شده نگرانی‌های مبهم درباره سیاره ما را به یک جنبش جهانی تبدیل کند و خواستار تغییر جهانی شود.»

تونبرگ ۱۶ ساله که سوئدی است به‌خاطر فعالیت‌هایش در جهت آگاه‌سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و نیز با انتقاد از سیاستمداران به‌دلیل انفعال در برابر بحران آب‌وهوا، مشهور است. او طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و تاکنون با فراخوان او بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان برای دفاع از محیط زیست و انتقاد از سیاست‌های دولت‌ها در این زمینه دست به تظاهرات زده‌اند.

با وجود اقبال این کنشگر نوجوان، برخی از سیاستمداران جهان تاکنون درباره او اظهارنظرهای منفی کرده‌اند. از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا که در سال ۲۰۱۷ خروج کشورش از معاهده آب و هوایی پاریس را اعلام کرد، درباره او به‌کنایه گفته بود: «دختر جوان بسیار شادی به نظر می‌آید که با لبخند به آینده نظر دارد. نگاه کردن به او دلپذیر است.»

عنوان شخصیت سال تایم از سال ۱۹۲۷ اعلام می‌شود و ۱۰ نامزد امسال آن شامل دونالد ترامپ، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، و گرتا تونبرگ، فعال نوجوان علیه تغییرات اقلیمی اهل سوئد بود. این مجله امریکایی برنده خود را بر اساس اینکه چه کسی «بیشترین کوشش را برای تأثیرگذاری بر حوادث سال» انجام داده انتخاب می‌کند. سال گذشته، تایم گروهی از روزنامه‌نگاران تحت تعقیب، از جمله جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مقتول اپوزیسیون سعودی، را برای این عنوان برگزید.

بسیاری از کنشگران پیش‌بینی می‌کردند که تونبرگ در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه صلح نوبل شود، اما این اتفاق نیفتاد. گرتا تونبرگ (با تلفظ اصلی سوئدی: گریتا تونبری) کارزار خود برای برانگیختن اراده سیاسی جهت حفظ محیط زیست کره زمین را به صورت «تظاهرات یک‌نفره» در بیستم اوت ۲۰۱۸ در جلوی پارلمان سوئد آغاز کرد. این اقدام او باعث شده است تا از آن زمان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خیابان‌ها بیایند و از سیاستمداران بخواهند تا برای جلوگیری از گرم شدن بیشتر کره زمین اقدامی واقعی انجام دهند. دمای کره زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی حدود یک و نیم درجه افزایش یافته و تحت تاثیر آن بروز گرمای بی‌سابقه، خشکسالی و باران‌های سیلاب‌زا و همین‌طور فرسایش زمین و بیابان‌زایی شدت گرفته است. دانشمندان و سازمان ملل متحد مدت‌هاست به‌طور فزاینده‌ای عواقب بسیار وخیم این روند را به سیاستمداران گوشزد می‌کنند.

گرتا تونبرگ در سخنرانی خود در اجلاس محیط‌زیستی سازمان ملل متحد خطاب به سیاستمداران اینگونه آغاز کرد که «حواسمان به کارهای شما هست!»، او سپس گفت: «سر تا پای قضیه اشکال دارد. من نباید الان اینجا باشم. باید سر کلاس درسم در آن‌سوی اقیانوس باشم. باز هم همه‌تان برای امید پیش من می‌آیید؟ چطور جرأت می‌کنید! شماها با حرف‌های پوچتان آرزوهای من و کودکی من را دزدیده‌اید؛ و در اصل من یکی از خوش‌بختان هستم. مردم دارند رنج می‌کشند. مردم دارند می‌میرند. کلیت اکوسیستم در حال فروپاشی است. ما در آغاز یک انقراض انبوه قرار گرفته‌ایم؛ و تنها چیزی که شما از آن حرف می‌زنید پول است و افسانه رشد ابدی اقتصادی. چطور جرأت می‌کنید؟» او ادامه داد: «بیش از 30 سال است که برهان علمی بی‌چون و چرا به شما ارایه شده. چطور جرأت می‌کنید رویتان را آن‌طرف بگیرید؟ و بعد به اینجا بیایید و بگوید که اقداماتتان کافی است. در حالی که از سیاست‌گذاری و چاره‌یابی شایسته و بایسته فرسنگ‌ها دوریم. می‌گویید که صدای ما را شنیده و فوریت موضوع را درک می‌کنید. اما با همه غم و اندوهی که دارم، با همه خشمی که حس می‌کنم نمی‌خواهم این حرف شما را باور کنم. چون اگر واقعاً شرایط را درک کرده باشید و هنوز هم دست به اقدامی نمی‌زنید آن‌وقت باید گفت که افراد پلیدی هستید. اما نمی‌خواهمچنین چیزی را باور کنم.»

تحقیقات جدید نیز هشدارهای تونبرگ را تایید می‌کند. اخیرا اعلام شده سرعت آب شدن یخ‌های گریلند در مقایسه با دهه ۱۹۹۰ هفت برابر شده است. براساس نتایج تحقیقات هیات بین دولتی تغییر اقلیم، دامنه و سرعت ذوب شدن یخ‌های این منطقه، بسیار بالاتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است. بالا آمدن سطح دریاها خطر توفان را افزایش می‌دهد. این در حالی است که احتمال بروز توفان‌های شدید به‌واسطه گرمایش زمین که به مناطق ساحلی آسیب وارد می‌کند، افزایش یافته است. گفته شده، تقریبا نیمی از ذوب یخ‌ها در گریلند ناشی از گرمای سطح هوا است که در منطقه قطب شمال سریع‌تر از میانگین جهانی بوده و بقیه، ناشی از سرعت گرفتن جریان یخ به داخل دریاها از طریق یخچال‌های طبیعی است که در نتیجه گرم شدن اقیانوس‌ها به وجود آمده است.

برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد نیز در گزارش جدید خود درباره نقش تغییرات آب‌وهوایی و فناوری‌ها در ایجاد نابرابری‌های جدید هشدار داده است. این برنامه در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۹ هشدار داده خلاف ثروت و درآمد، تغییرات آب‌وهوایی و فناوری در دوران مدرن به شکل فزاینده‌ای بین افراد دارا و ندار شکاف ایجاد کرده است. چنین شکل جدیدی از بی‌عدالتی افزایش یافته آن هم در حالی که پیشرفت‌هایی در برخی از شاخص‌های سنتی ایجاد نابرابری از جمله فقر شدید و بیماری‌ها حاصل آمده است.

 

ارسال نظر