اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۶۷

شبکه ملی اطلاعات برای حفاظت از داده‌های ملی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «جمهوری اسلامی ایران با تدبیر خردمندانه شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های کشور راه‌اندازی کرده است.» به گزارش فارس، سعیدرضا عاملی با بیان اینکه ما با تغییر بنیادی در نظام زندگی مواجه شدیم، اظهار کرد: «مدیریت حکمرانی امریکایی بالاسر فضای اینترنت است اما تلاش ما در شبکه ملی اطلاعات موفق بوده که منابع اطلاعاتی مهمی که مربوط به زندگی مردم است، مانند 130 لایه اطلاعات در GIS، اطلاعات ثبت‌ احوال، بانک و غیره را در اختیار دیگری قرار ندادیم، باید بر این داده‌ها مدیریت ملی حاکم باشد.» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: «75 درصد منابع اطلاعاتی جهان تا سال 2006 در اختیار امریکا بود که به مرور زمان این مدیریت داده‌ای از امریکا گرفته شده است، کشور چین امروز اجازه نمی‌دهد داده‌های ملی‌اش به سمت امریکا برود، جمهوری اسلامی ایران نیز با تدبیر خردمندانه شبکه ملی اطلاعات را برای حفاظت از داده‌های کشور راه‌اندازی کرده است.»  عاملی عنوان کرد: « شبکه ملی اطلاعات قرار نیست که جایگزین اینترنت جهانی شود .در دین نیز این مساله وجود ندارد و خطاب خداوند هم به مردم جهان است، شبکه ملی اطلاعات به هیچ‌وجه به معنی اینترنت ملی نیست بلکه دارایی داده‌های ملی را مدیریت می‌کند که اگر اینترنت جهانی قطع شد کارهای کشور مختل نشود.» وی افزود: «به هر حال ما در این مسیر جدید شورا ضمن اینکه به تمام مصوبات شورا احترام می‌گذاریم و خودمان را مکلف می‌دانیم که اجرایی‌سازی مصوبات را دنبال کنیم به‌روز شدن اسناد را هم پیگیری می‌کنیم؛ به‌طوری که مصوبات ما باید ناظر بر فناوری‌های جدید باشد نقشه جامع علمی نیز باید به‌روزرسانی شود.»

از سورپرایز وزیر ارتباطات تا تکذیب رفع فیلتر تلگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده بود برای روز پنجشنبه یک سورپرایز بزرگ برای مردم دارد و شایعه رفع فیلتر تلگرام از همین جا شکل گرفت؛ اما این خبر از سوی شورای عالی فضای مجازی تکذیب شد. به گزارش ایرنا، بلافاصله پس از اعلام این خبر از سوی محمدجواد آذری جهرمی که سورپرایزی برای کاربران دارد، کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع کردند به حدس زدن درباره اینکه سورپرایز آخر هفته وزارت ارتباطات چیست؟ برخی به آغاز اینترنت ملی و خداحافظی با شبکه جهانی اینترنت اشاره کردند. تا جایی که این شایعه به گوش رسید که: «با توجه به دستگیری و بازداشت قاضی صادرکننده حکم فیلتر تلگرام همچنین آثار مخرب فیلترشکن‌ها و کاربردی نبودن سایر شبکه‌های اجتماعی و خالی شدن تلگرام از فیک‌نیوزها با دستگیری روح‌اللـه زم، دلیلی برای ادامه فیلترینگ تلگرام باقی نمی‌ماند و خروجی جلسات کارشناسی هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی رفع فیلتر تلگرام بوده است.» اما، شورای عالی فضای مجازی این خبر را تکذیب کرد و گفت: «با توجه به انتشار خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر رفع فیلتر تلگرام با عنوان (خروجی جلسات کارشناسی هفته گذشته شورای عالی فضای مجازی رفع فیلتر تلگرام بوده است) به اطلاع می‌رساند، جلسه کارشناسی شورای عالی فضای مجازی کشور درخصوص رفع فیلتر تلگرام برگزار نشده بنابراین تصمیم‌گیری در این خصوص در شورای عالی فضای مجازی کشور صحت نداشته و صراحتا تکذیب می‌شود.»

اختلال در شبکه اینترنت تکذیب شد

یک مقام مسوول در شرکت ارتباطات زیرساخت، بروز اختلال در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور و دسترسی به اینترنت را تکذیب کرد. سجاد بنابی، نایب رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با مهر، انتشار اخباری مبنی بر اختلال شدید روی اینترنت و قطعی ارتباط سایت‌هایی که دیتاسنتر آنها خارج از ایران است را تکذیب کرد. وی گفت: «از حدود دو هفته گذشته تاکنون هیچ‌گونه اختلالی در شبکه ارتباطی کشور گزارش نشده و محدودیت جدیدی نیز برای سرویس‌‌‌دهنده‌ها به واسطه اجرای حکم فیلترینگ، صورت نگرفته است.» بنابی تاکید کرد: «در این بازه زمانی هیچ تغییر ساختاری در شبکه زیرساخت که منجر به محدودیت سرویس‌ها یا اختلال در سرویس‌دهی سرویس‌های خارجی شود، نیز اتفاق نیفتاده است.»

جلسه شورای عالی فضای مجازی ۲۳ آذر برگزار می‌شود

جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهور و با حضور روسای قوا، روز شنبه ۲۳ آذرماه برگزار می‌شود. به گزارش مهر، پس از حدود دو ماه وقفه، جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی این شورا، بعدازظهر روز شنبه ۲۳ آذرماه برگزار خواهد شد. شورای عالی فضای مجازی از ۱۳ مهرماه ۹۸ تاکنون جلسه‌ای نداشته است. مطابق با اساسنامه شورای عالی فضای مجازی، این شورا باید حداقل هر ۳ هفته یک‌بار تشکیل جلسه دهد. شورای عالی فضای مجازی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ و با دستور رهبر انقلاب به منظور سامان‌دهی و مدیریت تحولات فضای مجازی تشکیل شد. در جلسه قبل این شورا، بخش‌هایی از سند توسعه خدمات دیجیتال در کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 

ارسال نظر