ورود چهره‌های شاخص سیاسی در روز آخر ثبت نام نمایندگان مجلس

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۷۸
ورود چهره‌های شاخص سیاسی در روز آخر ثبت نام نمایندگان مجلس

گروه ایران|بهاره مهاجری

از ساعت 8 صبح دیروز، روز هفتم و آخر ثبت‌نام از نامزدهای نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس در محل‌های وزارت کشور، فرمانداری‌های سراسر کشور، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها یا نمایندگی‌‌های سیاسی ایران در خارج از کشور آغاز شد.

همزمان با آخرین روز ثبت‌نام از کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم، افرادی از جریانات سیاسی مختلف از جمله الیاس حضرتی رییس فراکسیون اقتصادی مجلس دهم و قائم مقام حزب اعتماد ملی، محمد علی افشانی شهردار سابق تهران، فاطمه راکعی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، شهین دخت ملاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم؛ محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، محمود احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم و... ثبت‌نام کردند. ضمن اینکه چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز با حضور در محل ثبت‌نام نامزدها در وزارت کشور تلاش کردند تا دورنمایی از انتخابات سراسری مجلس یازدهم را پیش روی رسانه‌های گروهی بگشایند.

اما در همین آغاز کار با نگاهی به موضع‌گیری‌های فعالان سیاسی که برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند می‌توان تصویری از احتمالات انتخابات آینده دست پیدا کرد؛ از یک طرف برخی افراد و جریانات با تکیه بر توانایی خود و دستاوردهایی که در فرآیند مدیریت کلان و تصمیم‌سازی‌های اثرگذار داشته اند؛ تلاش می‌کنند تا توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود و عملکردشان جلب کنند و از سوی دیگر طیف‌هایی هم هستند که درفرآیند ثبت‌نام‌های انتخاباتی به جای تکیه بر توانایی‌ها و دستاوردهایشان در صحنه مدیریت کلان کشور با برگزیدن تاکتیکی متضاد می‌کوشند تا از طریق تخریب حریف، حاشیه‌سازی و مظلوم‌نمایی، شانس پیروزی خود را در ماراتن انتخابات پیش رو افزایش دهند.

  عملکرد مجلس دهم از چند دوره قبل بهتر است

یکی از چهره‌هایی که حضورش در وزارت کشور برای ثبت‌نام در انتخابات سرو صدای زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد؛ الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی بود که دوشادوش چهره‌های آشنایی چون علی افشانی شهردار سابق تهران برای ثبت‌نام راهی وزارت کشور شد، حضرتی، در جمع با خبرنگارانی که خواستار گفت‌وگو با حضرتی بودند گفت: به دستور کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمدم. حضرتی همچنین گفت: نامه استعفا را در دست دارم اما حضورم یک تصمیم تشکیلاتی است.

اما در شرایطی که برخی افراد و جریانات سیاسی تلاش می‌کنند تا عملکرد کلی مجلس دهم را به نسبت مجلس‌های قبلی ضعیف قلمداد کنند، عضو فراکسیون امید مجلس دهم می‌گوید: عملکرد مجلس دهم از چند دوره گذشته بهتر است.

الیاس حضرتی گفت: من به خاطر درخواست تشکیلاتی حزب و دبیرکل‌مان آمدم ثبت‌نام کنم و گرنه بیانیه انصراف از ثبت‌نام خود را همراه دارم. البته نشنیده‌ام خاتمی برای ثبت‌نام در انتخابات فراخوان داده باشد اما همه گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برای ثبت‌نام در انتخابات فراخوان داده‌اند.

حضرتی درباره سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران در نبود عارف هم گفت: ثبت‌نام و سایر مراحل انتخابات صورت بگیرد و مراحل آن انجام شود به جایی برسد سرلیست پیدا کردن کار سختی نیست. این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که چرا فکر می‌کنید مردم دوباره به شما رای می‌دهند، گفت: مردم هر تصمیمی بگیرند، بالای سر ما هستند. ما خود را عرضه کرده و تصمیم نهایی با مردم است.

حضرتی درباره عملکرد مجلس در موضوع گرانی بنزین اظهار کرد: عملکرد مجلس و دولت در این موضوع جای انتقاد دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنید، تصریح کرد: هزینه‌ها را به صورت ریز به مردم اعلام می‌کنم.

این نماینده مردم در مجلس دهم درباره عملکرد مجلس دهم هم گفت: عملکرد این دوره از مجلس از چند دوره قبل بهتر است.

  اگر اعتماد مردم جلب شود

مشارکت آنها بیشتر  می‌شود

دادستان کل کشور گفت: امیداریم ثبت‌نام‌کنندگانی که قدم به مرحله ثبت‌نام گذاشتند خودشان بتوانند انتخابات را سالم برگزار کنند و اعتماد مردم جلب شود و سلامت روند انتخابات را ببینند.

محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور از محل ثبت‌نام مجلس یازدهم در وزارت کشور بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: در آخرین روز ثبت‌نام قرار داریم. در اینجا حضور پیدا کردیم که عرض خسته نباشید به دست اندرکاران ثبت‌نام در وزارت کشور عرض کنیم. امیدواریم تا آخرین زمان باقی مانده، روند ثبت‌نام با سلامت انجام شود. یکی از اصلی‌ترین مسائل، مساله انتخابات مجلس است که مهم‌ترین انتخابات است. امیدوارم عزیزانی که ثبت‌نام کردند خود را در معرض رای مردم قرار دهند و کسانی که خود را دارای مدارک کافی برای نمایندگی نمی‌دانند انصراف دهند تا هیات‌های نظارت و شورای نگهبان کار خود را بهتر انجام دهند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین امور، سلامت انتخابات است. امیداریم ثبت‌نام‌کنندگانی که قدم به مرحله ثبت‌نام گذاشتند خودشان بتوانند انتخابات را سالم برگزار کنند و اعتماد مردم جلب شود و سلامت روند انتخابات را ببینند. قوه قضاییه در بحث استعلامات در ادارات کل و دادسراها فعال است که پاسخ به استعلامات انجام می‌شود.

منتظری ادامه داد: همکاران در دادستان کل وظیفه دارند که بعد از پنج روز پاسخ استعلامات را به هیات نظارت و شورای نگهبان اعلام کنند. از ملت بزرگوار انتظار داریم با حضور پرشور و خوب خود در انتخابات بتوانند مجلسی مستقل و در تراز نظام اسلامی روی کار آورند. چراکه نقش مجلس بی‌بدیل است و هر زمان کارآمد باشد روال کار در کشور مطلوب خواهد بود.

دادستان کل کشور اظهار کرد: در خصوص شکایت به روند انتخابات، در دادسرا و دادگاه‌ها شعبات خاصی را پیش بینی کردیم تا به تخلفات رسیدگی شود و اگر دست‌اندرکاران تخلفی انجام دهند در آن شعب ویژه رسیدگی شود. بررسی برخی از شکایات توسط شورای نگهبان صورت خواهد گرفت.


چهره‌هایی که  در  روز آخر  ثبت‌نام کردند

   الیاس حضرتی (نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس)

   محمدعلی افشانی، شهردار اسبق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب

   رحیم ابوالحسنی، دبیر دفتر سیاسی حزب اعتمادملی

   حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حوزه انتخابیه تهران

   حسن وفایی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ملایر

    ابراهیم رسولی، مدیر مسوول هفته‌نامه نماینده از حوره انتخابیه تهران

   سید‌عماد حسینی، نماینده ادوار در مجالس هفتم و هشتم از حوزه قروه و دهگلان

   حسن تأمینی نماینده ادوار از حوزه رشت

   عبدالحسین روح‌الامینی، دبیرکل حزب عدالت و توسعه و از چهره‌های نزدیک به محسن رضایی

   مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد

    ابراهیم انصاریان داماد مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی

   پروانه مافی نماینده تهران

    الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهوری در دولت یازدهم

   سعید زیبا‌کلام، فعال سیاسی اصولگرا و برادر صادق زیباکلام

   الیاس نادران، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس هشتم  

   موسی غضنفرآبادی، رییس فعلی دادگاه‌های انقلاب تهران

   فریده اولادقباد، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر نمایندگان تهران در مجلس دهم

   مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم، برای ثبت‌نام در مجلس یازدهم

   علیرضا زاکانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و مجتبی ذوالنوری، سه عضو جبهه پایداری

   عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد که در ارتباط با پرونده آمدنیوز هم‌اکنون در زندان است وکیل خود را برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به فرمانداری استان تهران فرستاد

   وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون و از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری

   حسین راغفر، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و اقتصاددان

   شیخ قدرت علیخانی، نماینده ادوار مجلس، در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه بویین‌زهرا و آوج

   قاسم میرزایی‌نیکو از حوزه انتخابیه دماوند برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم در وزارت کشور حاضر شد

   محمدعلی پورمختار از حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ

   عباس جدیدی، عضو سابق شورای شهر تهران، برای حضور در انتخابات مجلس

   حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

   محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار اسبق تهران

   احمد حکیمی‌پور نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

 

ارسال نظر