آب روی میز مذاکرات چند جانبه

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۱۹
آب روی میز مذاکرات چند جانبه

گروه انرژی|

میزبانی ایران برای دهمین اجلاس شورای حکام منطقه‌ای مدیریت آب شهری در حالی به پایان رسید که در کنار هم‌صدایی کشورهای شرکت‌کننده بر شبکه‌سازی برای حل چالش آب، بررسی راهکار‌های حل آلودگی آب و همچنین اجرای طرح‌های مشترک سازگار با کم‌آبی میان کشورهای همسایه، تفاهم‌نامه‌هایی نیز برای تهران به همراه داشت تا ایران از مزایای اقتصادی میزبانی از این اجلاس نیز بی‌بهره نماند.

هفته گذشته به دنبال حضور وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در ایران به منظور شرکت در اجلاس شورای حکام منطقه‌ای مدیریت آب شهری، توافقاتی میان دو کشور باتوجه به سابقه حضور ایران و شرکت‌های خصوصی کشورمان در حوزه برق و آب تاجیکستان، به امضای طرفین رسید تا براین اساس فضا برای حضور پررنگ‌تر ایران در حوزه انرژی این کشور بیش از پیش فراهم شود. اما تاجیکستان تنها کشوری نبود که به یمن جلسات مسوولان، توافقات همکاری دو جانبه را به امضا رساند. سوریه نیز که وزیر منابع آبی آن در این اجلاس حضور یافته بود، تفاهم‌نامه همکاری با کشورمان دز زمینه آب و فاضلاب و چگونگی حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه به امضا رساند و نهایتا مقرر شد تا بخشی از پروژه بازسازی شبکه آب و فاضلاب این کشور به متخصصان ایرانی واگذار شود.

در دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، مقامات مسوول بخش آب 13 کشور منطقه حضور داشتند که در جریان نشست‌های تخصصی بر مسائل مختلفی در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه اهداف این شورا تاکید کردند. ایران در این نشست چهار پیشنهاد به شورای حکام آب ارایه داد. ایجاد شبکه آموزشی و ظرفیت‌سازی نیروهای متخصص بخش کیفی آب، استفاده از روش‌های نوین تصفیه فاضلاب و بازچرخانی و استفاده از پساب برای تامین آب بخش صنعت و تغذیه آبخوان با نگاه زیست‌محیطی، ایجاد مراکز تبادل اطلاعات و توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد یک مرکز هاب تبادل در منطقه و نهایتا ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای میان عوامل اجرایی و فنی در منطقه، از جمله پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران در این اجلاس بود.

  لزوم شبکه‌سازی در حوزه آب

وتان وتسکوفسکی، رییس مرکز منطقه‌ای یونسکو نیز که در این اجلاس حضور داشت، از موضوع آب به عنوان یک چالش جهانی یاد کرد و بر همین اساس برلزوم همراهی کشورها برای مقابله با این چالش جهانی تاکید کرد. او شبکه‌سازی و همکاری کشورها در این زمینه را به عنوان راه‌حلی پیشنهاد داد و گفت: بسیاری از کشورها بر این تاکید دارند که به شبکه‌سازی و همکاری برای حل مشکلات آب نیاز است، این شبکه‌سازی فقط هماهنگی نیست، بلکه باید توجه داشت که کمبود آب می‌تواند مساله ایجاد کرده و مناقشه به وجود بیاورد. به اعتقاد او؛ امروز موضوع فقط کمیت آب نیست، بلکه کیفیت آب در دسترس نیز مساله بسیار مهمی است که باید به آن بیشتر پرداخته شود.

اما موضوع حل آلودگی آب هم موضوع دیگری بود که از سوی نمایندگان هندی حاضر در این نشست به آن پرداخته شد. دی‌پی ماتوریا، مدیرکل برنامه ملی رودخانه گنگ هند رسیدن به پایداری آب را موضوعی عنوان کرد که می‌تواند مساله آلودگی آب و دسترسی به آب شیرین را حل کند. او بر این اساس عنوان کرد که؛ ایران در منطقه بسیار مهمی قرار گرفته است، مجموعه‌ای همانند مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که از سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده و ظرفیت‌های بزرگی را دارد، توانایی این را دارد که چارچوب بسیار مهمی را فراهم کند تا بتوان مسائل مرتبط با آب را به عنوان یکی از چالش‌های مهم منطقه‌ حل کند.

در این نشست، ایران آمادگی خود برای اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی را با همکاری همسایگان خود اعلام کرد. این موضوعی بود که از سوی رضا اردکانیان، وزیر نیرو عنوان شد. او در این زمینه بیان کرد: در کشور برنامه‌های خوبی داریم که تلاش می‌شود به ویژه در حوضه‌های آبریز مشترک با مشارکت کشورهای منطقه اجرایی شود. همکاری در حوزه آب‌های مرزی نیز موضوع مورد بحث دیگری بود که در این جلسات مطرح و عنوان شد که سران کشورها باید در کنار یکدیگر نشسته و در مورد این موضوع فرصت گفت‌وگو را فراهم کنند.

در عین حال صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه آب نیز به عنوان یکی دیگر از توانمندی‌های ایران مطرح و گفته شد که امکان صدور بیشتر این خدمات در حوزه پروژه‌های آبی کشورهای همسایه وجود دارد. در این راستا وزیر نیرو اعلام کرد که حدود 11 پیشنهاد همکاری تنظیم و به کشورهای مختلف ارسال شده است.

 

ارسال نظر