ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۰۶

تاکید بر تعیین محل‌هایی برای تجمعات مردم

محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم تعیین محل‌هایی برای بیان اعتراض و برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز احتمالی مردم در تهران در راستای تحقق اصول قانون اساسی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، سالاری در تشریح پیشنهاد تعیین محل‌هایی برای تجمعات مردم گفت: تصمیمی که شورای شهر تهران در ابتدای دوره پنجم گرفت در راستای تحقق اصول قانون اساسی کشور مبنی بر به رسمیت شناختن و قانونی دانستن اعتراضات مسالمت آمیز به مجموعه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی است. او افزود: با توجه به اینکه این موضوع از ضرورت‌های انکارناپذیر نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جمهوریت نظام است و علی‌رغم همراهی که جامعه مدنی و رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی با این موضوع داشتند و اتفاقا مسوولان نظام هم در سطوح مختلف اعم از دولت، مجلس و سایر نهادها در سخنرانی‌ها و شعار‌های انتخاباتی و برنامه‌هایشان بر این امر تاکید داشتند؛ ولی متاسفانه مورد مخالفت قرار گرفت و به سرانجام نرسید. سالاری ادامه داد: اتفاقات امروز جامعه ایران فارغ از محتوای طرح که به روزرسانی تدریجی قیمت سوخت مربوط است که در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید و در محافل کارشناسی هم اکثریت نظریه پردازان و کارشناسان اقتصادی و سیاسی آن را مشروط به اجرای یک فرآیند درست قبول دارند، ناشی از عدم گفت‌وگو و تبادل نظر و اشتراک‌گذاری نظرات بوده است. سالاری با اشاره به لزوم به رسمیت شناختن اعتراضات مردم، تاکید کرد: ما می‌توانیم در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی و در مقیاس تصمیم‌گیری‌های محلی هزینه‌های این امر را قبول کرده و مجموعه‌هایی برای اعتراض و ارایه نظرات و تجمعات احتمالی در نظر بگیریم که پذیرفته نشد و در مقیاس کلان کشور هم متاسفانه همانطور که خیلی از فعالان اجتماعی و سیاسی مطرح کردند هنوز وزارت کشور طی سال‌های گذشته اجازه رسمی به گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و مدنی که متقاضی راهپیمایی و ارایه اعتراضات مسالمت آمیز را در چارچوب مشخص را دارند، ارایه نداده است. او اظهار کرد: در این شرایط نتیجه این می‌شود که وقتی به علتی مانند افزایش قیمت سوخت فضای التهاب آور ایجاد می‌شود گروه‌های معاند با سوءاستفاده از فضا به دنبال اهداف خود برای ضربه‌زدن به نظام، مردم و اموال عمومی برمی‌آیند و کنشگری می‌کنند و اعتراضات عمومی به شیوه‌های غیرقابل قبول سوق پیدا می‌کند. سالاری که به عقیده او یکی از مسببان اصلی رخداد برخی شیوه‌های اعتراضی، عدم اجرای اصول قانون اساسی است، افزود: در حقیقت سران قوا به محورهایی که خودشان در این ارتباط مطرح می‌کنند، در زمان اجرا و اقدام، عمل نمی‌کنند.

اعمال محدودیت  ساخت و ساز روی پهنه‌ گسلی

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران از عدم صدور پروانه برای ساختمان‌های بلندمرتبه، خطرساز و پرجمعیت به روی پهنه‌های گسلی خبر داد. به گزارش ایسنا، گلپایگانی درباره ساخت و ساز روی گسل‌های پایتخت با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی، ممنوعیت ساخت و ساز مراکز مهم را در پهنه‌های گسلی تصویب و برای اجرا به شهرداری‌ تهران ابلاغ کرده است، گفت: برهمین اساس، شهرداری تهران نیز در صدور پروانه ساختمانی ممنوعیت و محدودیت‌ها را لحاظ خواهد کرد. او با بیان اینکه بنا به مصوبه شورای عالی شهرسازی، صرفا ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه، خطرساز و پرجمعیت همچون مدرسه، دانشگاه و... روی پهنه‌های گسلی ممنوع است، گفت: برهمین اساس شهرداری نیز از صدور پروانه ساختمانی برای این نوع مراکز در پهنه‌های گسلی خودداری می‌کند؛ به عنوان مثال چندی پیش یکی از شهروندان برای ساخت مدرسه به شهرداری مراجعه کرد و فرآیندهای ساخت و ساز را طی کرده بود و حتی به مرحله تایید نقشه رسیده بود، اما تنها به این دلیل که زمین مورد نظر بر روی پهنه گسلی قرار داشت از صدور مجوز خودداری کردیم. گلپایگانی با بیان اینکه شهرداری تهران به هیچ عنوان مجوز ساخت و ساز ساختمان‌های مهم، بلند و پرجمعیت در پهنه‌های گسلی را نمی‌دهد، گفت: اما ما با ساختمان‌های ساخته شده‌ای روبرو هستیم که از قبل ساخته شده و برای این نوع ساختمان‌ها نیز مطالعاتی در حال انجام است تا در وهله اول نسبت به شناسایی ساختمان‌های حساس و پرجمعیت که روی پهنه‌های گسلی فعال هستند اقدام کنیم و پس از آن براساس آن پیشنهاد اصلاحی، مقاوم‌سازی یا حتی تغییر نوع استفاده‌ ارایه شود که البته این اقدام مهم، زمان‌بر است.

آلودگی هوا  در 7 استان کشور

سازمان هواشناسی کشور در مورد غلظت آلودگی هوا در هفت استان کشور طی هفته پیش‌رو (روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه آینده) هشدار داد. براساس گزارش سازمان هواشناسی کشور، از روز یکشنبه سوم تا سه‌شنبه پنجم آذر، غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان‌های تهران، کرج، قزوین، اراک، تبریز، ارومیه و اصفهان افزایش می‌یابد. کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای گروه‌های حساس خواهد بود. سازمان هواشناسی کشور تردد و توقف به ویژه برای کودکان، افراد مسن، بیماران تنفسی و قلبی را توصیه نکرده است. وضعیت آلودگی هوا تا سه‌شنبه ادامه دارد

 

ارسال نظر