اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۰۲

بازمانده از تحصیل‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند

گسترش عدالت آموزشی، افزایش دسترسی همه کودکان به چرخه آموزش و... واژگانی که این‌ روزها در پی افزایش آگاهی‌ها درخصوص تاثیر آموزش و پرورش بر زندگی مورد توجه کارشناسان و سیاستمداران قرار گرفته است اما با وجود تلاش‌های صورت‌ گرفته برای افزایش پوشش تحصیلی همچنان برخی از کودکان به دلایل مختلف از جمله فقر اقتصادی، معلولیت، دوری از مدرسه، مشکلات فرهنگی و غیره از دسترسی به آموزش محروم هستند. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت عدالت آموزشی در ایران گفت: در ایران توجه به مساله‌ آموزش کودکان، گسترش عدالت آموزشی و افزایش دسترسی همه کودکان به چرخه آموزش از اولویت‌های دولت‌های مختلف در ۴۰ سال گذشته بوده است به‌طوری که با اجرای طرح‌هایی از جمله آموزش برای همه و طرح انسداد بی‌سوادی، پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی تا ۹۰ درصد رشد داشته است. او با بیان اینکه در همین راستا وزارت رفاه در همکاری مشترک با وزارت آموزش و پرورش، معاونت توسعه روستایی ریاست جمهور، سازمان ثبت احوال و وزارت ارتباطات از سال ۱۳۹۵ تدوین سیاست‌های هدفمند در موضوع شناسایی و حمایت اجتماعی از کودکان بازمانده از تحصیل را در دستور کار خود قرار داد به ایسنا گفت: در روش وزارت رفاه کد ملی کودکان ثبت‌نام شده با کودکان متولد همان دوره انطباق داده شده و کودکان خارج از مدرسه براساس کد ملی استخراج شدند. بدین‌ترتیب اطلاعات ثبتی کودکان خارج از مدرسه و دارای کد ملی به دست آمد. میدری اضافه کرد: در این روش به علت تمرکز بر کد ملی احتمال خطا در شناسایی کودکان لازم‌التعلیم خارج از مدرسه کمتر از روش‌های خود اظهاری مرکز آمار ایران است. با استفاده از این روش تعداد کودکان شش تا ۱۱ سالی که طی سال‌های تحصیلی ۱۳۹7 – ۱۳۹5 از دسترسی به آموزش محروم مانده‌اند به دست آمد به‌طوری که این تعداد در سال ۱۳۹۵، ۱۳۴ هزار و ۳۹۵ نفر، در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹۸ هزار و ۳۳۹ نفر و تعداد کودکانی که از دسترسی به آموزش در سال ۱۳۹۷ محروم مانده‌اند برابر با ۱۴۱ هزار و ۹۴۵ نفر بوده است. میدری با بیان اینکه به منظور تدوین سیاست‌های مناسب با شرایط کودک و خانواده و براساس اطلاعات خانوار در بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت رفاه اجتماعی برای تمامی کودکان شناسایی شده یک شناسنامه اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی ایجاد شد عنوان کرد: تصویر روشنی از وضعیت کودکان و خانواده آنها به دست آمد که فرآیند سیاست‌گذاری در بخش شناسایی و تدوین سیاست‌های حمایت اجتماعی برای این دسته از کودکان را تسهیل می‌کند.

کشیدن «گل» جرم است

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا تاکید کرد که مصرف مخدر گل جرم بوده و استعمال آن می‌تواند منجر به دستگیری و بازداشت متخلفان شود. مسعود زاهدیان درباره اینکه در بعضی از معابر و فضاهای عمومی برخی افراد اقدام به استعمال مخدر گل کرده و مانند سیگار آن را مصرف می‌کنند، گفت: برابر قانون و مقررات مصرف هرگونه موادمخدر و روانگردان جرم بوده و درصورتی که ماموران پلیس با آن مواجه شوند با آن برخورد خواهند کرد. او درباره اینکه آیا شهروندان نیز می‌توانند مصرف این ماده در فضاهای عمومی را به پلیس گزارش کنند، به ایسنا گفت: شهروندان می‌توانند از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 موارد اینچنینی را به پلیس گزارش دهند تا نسبت به برخورد با آن اقدام شود. رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا تصریح کرد: گل نیز همچون دیگر مواد مخدر نظیر تریاک، هروئین و ... بوده و تفاوت در شیوه استعمال آن، دلیلی بر غیرمجرمانه بودن آن نیست و پلیس همانطور که با مصرف انواع موادمخدر در خیابان و معابر برخورد می‌کند با مصرف این ماده نیز برخورد خواهد کرد.

علت تاخیر در اجرای پرونده الکترونیک سلامت چیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، عدم برقراری ارتباط الکترونیکی میان پرونده الکترونیک سلامت با داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز ارایه‌دهنده خدمات در سطوح مختلف را علت اصلی تاخیر در اجرای پرونده الکترونیک دانست.  محمد نعیم امینی‌فرد با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت برای 81 میلیون نفر ایرانی تشکیل شده است، به خانه ملت گفت: اطلاعات برخط در سامانه‌های وزارت بهداشت وجود دارد اما تعدادی از سامانه‌ها فعال نیست البته فعال نبودن به این معنا نیست که افراد پرونده‌ای ندارند بلکه بر اساس مراجعات در پایش‌های مختلف تکمیل خواهند شد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد علت تاخیر در اجرای پرونده الکترونیک سلامت، افزود: مشکل اصلی این است که ارتباطی الکترونیکی میان این پرونده با تمامی مراکز طرف قرارداد بیمه‌ها اعم از داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز ارایه‌دهنده خدمات در سطوح مختلف هنوز ایجاد نشده است. او ادامه داد: بنابراین تا زمانی که این ارتباط برقرار نشود خدمات در ارتباط با پرونده الکترونیک سلامت منحصر به بخش دولتی خواهد بود البته در برخی مراکز ارتباط تا سطح 3 هم هنوز متصل نشده است. امینی فرد گفت: پرونده الکترونیک سلامت پیچیدگی‌های فنی مربوط به خود را دارد و باید میان پرونده الکترونیک سلامت و مراکز طرف قرارداد بیمه‌ها پیوستگی مناسب ایجاد شود.

 

ارسال نظر