کالاهای مصرفی زیر ذره بین نظارت

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۳۲
کالاهای مصرفی زیر ذره بین نظارت

گروه بنگاه‌ها|

موضوع گسترش دامنه گرانی به اقلام مصرفی مردم؛ این روزها مهم‌ترین دغدغه‌ای است که در افکار عمومی ایرانیان به عنوان یک مطالبه جدی لانه کرده است؛ موضوعی که برخاسته از تجربیات قبلی مردم در مواجهه با نوساناتی است که معمولا در حوزه کالاهای مصرفی رخ می‌دهد و بار سنگینی از گرانی‌های پی‌درپی را روی گرده‌های طبقات کمتر برخوردار می‌نشاند؛ این‌بار هم مردم کوچه و بازار نگران پیامدهایی هستند که ممکن است تصمیمات اخیر روی قیمت کالاهای مصرفی داشته باشد. پیامدهایی که در صورت عدم نظارت بر آن قادر است بخش قابل توجهی از قدرت خرید دهک‌های پایین را زایل کند. در چنین شرایطی مسوولان نظارتی کشور در استان‌های گوناگون کشورمان تلاش می‌کنند تا با ایجاد ساز و کار نظارتی دقیق در برابر رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای مصرفی در گستره کشور بایستند. در پاسخ به این مطالبه عمومی، دیروز ابتدا سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرح ویژه برای مقابله با گرانی‌های احتمالی به‌بهانه افزایش قیمت بنزین خبر داد و متعاقب آن مسوولان نظارتی و اجرایی استان‌های مختلف نیز از برنامه‌ریزی گسترده برای جلوگیری از نوسانات کاذب قیمتی در حوزه‌های گوناگون خبر دادند. سید یاسر رایگانی در پاسخ به این سوال که آیا تعزیرات برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات به‌بهانه افزایش قیمت بنزین، برنامه‌ای دارد یا خیر، اظهار کرد: در راستای اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند انتظار دارند مسوولان مراقبت کنند تا افزایش قیمتی در بازار ایجاد نشود و منجر به اذیت مردم نشود، تعداد گشت‌های مشترک تعزیرات را در سراسر کشور 2 برابر کردیم و مدت‌ زمان حضورمان در سطح بازار را به ساعات شب رساندیم.

این مقام مسوول در سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: در همین راستا، مدیران کل سراسر کشور موظف شدند در صورت وقوع تخلفات احتمالی، شعب ویژه‌ای را به پرونده‌های این موضوع اختصاص دهند و مقرر شده رسیدگی‌ به این پرونده‌ها خارج از نوبت باشد و حداکثر طی یک هفته نیز احکام مربوطه صادر و به هموطنان اعلام می‌شود.رایگانی متذکر شد: این موضوع روز گذشته از سوی رییس سازمان تعزیرات حکومتی طی یک بخشنامه به ادارات تعزیرات سراسر کشور، ابلاغ شد و مدت زمان اولیه اجرای طرح را یک ماه اعلام کردیم اما قاعدتاً تا پایان تعطیلات نوروز این طرح ادامه خواهد داشت؛ سیاست بر این است که کنار مردم باشیم تا ان‌شاءالله آرامشی که در بازار وجود دارد، تداوم داشته باشد.

 اصناف و شرکت‌ها زیر ذره‌بین نظارت

رییس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان زاهدان گفت: افزایش نرخ قیمت بنزین تصمیم نظام بوده و قانون است و دولت تدابیر لازم را در این خصوص در نظر گرفته و حتی جهت آژانس‌های تاکسی اینترنتی و... سهمیه در نظر گرفته خواهد شد.‌نادر میرشکار ادامه داد: در شرایط پیش آماده هماهنگی و همکاری دستگاه در نظارت‌ها و بازرسی‌ها لازم است و گشت‌های مشترک بازرسی دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ قیمت بنزین تمایل مردم به جهت استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر خواهد شد، نقش شهرداری‌، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در جهت ساماندهی و نظارت‌ها پررنگ خواهد بود.وی ادامه داد: با توجه به اینکه تامین، توزیع ‌و قیمت‌گذاری بیشتر کالاهای اساسی در دست دولت است، در این ارتباط هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و هرگونه افزایش قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می‌شود.میرشکار در ادامه افزود: با تغییر قیمت نرخ بنزین‌، به دلیل اینکه قیمت نفت گاز تغییر نداشته، افزایش نرخ کالاو خدمات چون وابسته به حمل و نقل به سوخت نفت گاز، تخلف است.رییس سازمان صمت استان گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت هرگونه تخلف اقتصادی جهت پیگیری لازم‌، مراتب را از طریق تماس تلفنی با ستاد خبری سامانه بازرسی و نظارت صنعت‌، معدن و تجارت استان به شماره ۱۲۴ ‌گزارش کنند.

 ضرورت تشدید نظارت‌ها در بازار

یکی از نکات قابل توجه ضرورت تشدید نظارها در بازار این واقعیت مشخص است که برای مهار نوسانات قیمتی ابتدا باید کالاها به‌وفور در بازار وجود داشته باشد تا دست سوءاستفاده گران کوتاه شود و از افزایش نرخ جلوگیری به عمل آید.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از تشدید نظارت‌ها در بازار تبریز خبر می‌دهد و می‌گوید: بازرسی از قیمت‌ها در بازار تبریز به صورت محسوس و نامحسوس انجام می‌شود.

حبیب امین‌زاده ادامه داد: قیمت هیچ کالایی افزایش نمی‌یابد. افزایش قیمت کالا و خدمات ممنوع است و با متخلفان به صورت قاطع برخورد می‌شود.وی از فعال بودن سامانه ۱۲۴ برای دریافت گزارش‌های مردمی از هرگونه افزایش قیمت کالاها در بازار خبر داد و گفت: بازرسان این سازمان و اتاق اصناف به صورت گسترده در سطح عرضه حضور دارند و هر نوع تغییرات قیمتی را رصد می‌کنند.امین‌زاده با بیان اینکه کالاهای مورد نیاز در انبارها وجود دارد و نگرانی از بابت تامین یا کمبود کالا در استان نداریم، ادامه داد: مردم نیز در صورت مشاهده تخلفات ما را در جریان قرار دهند تا ماموران این سازمان موضوع را بررسی کنند.وی با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی در حوزه گاز و گازوئیل افزایشی نداشته است، افزود: بیشتر خودروهای مربوط به حوزه حمل و نقل وابسته به این دو ماده سوختی است و انتظار داریم که هیچ افزایش قیمتی از بابت افزایش قیمت بنزین روی کالاها و خدمات مشاهده نشود.

 اجازه گران‌فروشی نمی‌دهیم

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز در هیمن خصوص اظهار داشت: طرح اصناف اصفهان به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار اصفهان با حضور ۳۲۹ بازرس در اصفهان در حال اجراست.

جواد محمدی فشارکی با تأکید بر اینکه اصلاح قیمت بنزین مشمول خودروهای سبک است و بر حمل بار و کالا تأثیری ندارد، تصریح کرد: بازرسان در صورت مشاهده تخلف بدون اغماض با متخلفان برخورد خواهند کرد.

از سوی دیگر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ضمن اطمینان خاطر دادن به مردم برای ثبات قیمت در بازار اصفهان اظهار داشت: امروز در جلسه تنظیم بازار در استانداری تأکید شد که با طرح تشدید بازرسی‌ها از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیریت بازرسی اصناف و تعزیرات با هرگونه گران‌فروشی برخورد خواهد شد.ایرج موفق با تأکید بر اینکه کالاهای اساسی و اقلام موردنیاز از قبل ذخیره‌سازی شده است، تصریح کرد: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت در بازار وجود ندارد و نظارت شدید بر بازار حاکم است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

 مهار نوسانات قیمتی در کالاهای مصرفی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین راهکار اجرایی برای جلوگیری از نوسانات قیمتی کاذب چیست، اظهار داشت: به اندازه کافی در انبارها کالای اساسی مورد نیاز مردم وجود دارد و نگرانی بابت تامین کالا وجود ندارد.

سید حسین حسینی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای توزیع کالاها در سطح بازار وجود ندارد، تصریح کرد: اقلام موجود در بازار به هیچ‌وجه نباید با افزایش قیمت روبه‌رو شود و هیچ صنفی اجازه افزایش قیمت بدون اجازه را ندارد.

حسینی اظهار داشت: بر اساس اعلام نظر کارشناسان میزان تأثیر افزایش قیمت سوخت بر حوزه تولید چهار درصد است.وی با بیان اینکه نباید شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باشیم، تصریح کرد: با اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت‌های اعلام‌شده در روزهای اخیر هم غیرقانونی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به اینکه قیمت‌ها به‌روزهای قبل بازخواهد گشت، تصریح کرد: کالاهای اساسی به‌اندازه کافی در انبارها وجود دارد.

 

ارسال نظر