اثر تغییر اقلیم بر تنوع زیستی

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۹۶
اثر تغییر اقلیم بر تنوع زیستی

یک کارشناس محیط زیست گفت: تأثیرات تغییر اقلیم به‌شدت می‌تواند وضعیت حفاظتی بسیاری از گونه‌ها و زیستگاه‌های ما را تشدید کند و متأسفانه این موضوع خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

اصغر مبارکی، کارشناس محیط زیست و معاون علمی کنوانسیون سایتیس گفت: در دو هفته اخیر فعالیت‌های زیادی در سطح جهان برای موضوع طرح اقلیم مطرح شده و در نشست اخیر سازمان ملل هم، قبل از نشست مجمع عمومی، سازمان نشستی در مورد طرح اقلیم داشت و سازمان ملل بیانیه‌ای به صورت گزارش ارایه داد و رسانه‌ها منتشر کردند.

مبارکی یادآور شد: تا جایی که من خبر دارم در کشور ما در این مورد صحبت و اطلاع‌رسانی نشد در حالی که این موضوعی است که روز به روز بیشتر گریبان ما را خواهد گرفت. وی توضیح داد: ما از جنبه‌های مختلف به طبیعت نگاه می‌کنیم. از یکی از این دیدگاه‌ها، تأثیرات تغییر اقلیم به‌شدت می‌تواند وضعیت حفاظتی بسیاری از گونه‌ها و زیستگاه‌های ما را تشدید کند. متأسفانه این موضوع خیلی مورد توجه قرار نگرفته و به تأثیری که تغییر اقلیم بر روی وضعیت حفاظتی محیط زیست ما دارد توجه نمی‌شود.

این کارشناس محیط زیست به مهر گفت: در بحث استفاده و حفاظت از منابع آبی، مسائل مربوط به کشاورزی و استفاده از آب و مدیریت آب را مطرح می‌کنیم هر چند که کسی اهمیت به آن نمی‌دهد. اگر قرار بود اتفاقی بیفتد در سیستان و بلوچستان کسی جالیز و هندوانه نمی‌کاشت و این به معنای آن است که دغدغه‌های مطرح شده تأثیر چندانی ندارد و ممکن است بعضی جاها مثلاً تأثیر در کنترل چاه‌ها داشته باشد ولی در بیشتر جاها تأثیر چندانی نمی‌بینیم. او افزود: پیش بینی می‌شود که در فاصله سالی ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰، ۱.۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت، هرچند ممکن است به دو درجه هم برسد ولی در حال حاضر تلاش جهانی بر این است که سقف افزایش دما را تا ۱.۵ درجه نگه دارد و تمام برنامه‌هایی که سازمان ملل در تغییر اقلیم گذاشته است روی ۱.۵ مانور می‌دهد و می‌گوید ما نمی‌توانیم آن را متوقف کنیم و باید تلاش کنیم این افزایش درجه گرمایش را تا ۱.۵ درجه نگه داریم به این علت که تأثیرات ۱.۵ درجه به مراتب نسبت به دو درجه قابل تحمل‌تر خواهد بود و تأثیرات دو درجه اینقدر زیاد خواهد بود که نتوانیم از پس آن بر بیاییم.

این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: تا سال ۲۰۱۷ ما یک درجه افزایش ثبت شده را قطعا داریم و این یک درجه افزایش تا سال ۲۰۱۷ در گزارشی که منتشر شد آمده که در موضوعات تنوع زیستی و مسائل زیست محیطی چه تاثیراتی دارد مثل بحث افزایش خشکی در منطقه مدیترانه، افزایش آتش سوزی‌های طبیعی و همه اینها تأثیر بر زندگی مردم و زیستگاه‌ها دارد و از تأثیرات افزایش یک درجه‌ای است.

 

ارسال نظر