طرح ترامپ برای اخراج چینی‌ها از بورس امریکا

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۵۸
طرح ترامپ برای اخراج چینی‌ها از بورس امریکا

گروه جهان|

 دولت امریکا قصد دارد شرکت‌های چینی را عرضه سهام خود در بازار بورس ایالات متحده منع کند. کاخ‌سفید همچنین در حال ارزیابی طرحی است که به موجب آن سرمایه‌گذاری‌های امریکا در چین هدف قرار خواهد گرفت و اتباع امریکایی از هرگونه سرمایه‌گذاری مالی در شرکت‌های چینی منع خواهند شد.

به گزارش رویترز، دولت امریکا در حال بررسی پیامدهای طرحی است که موجب آن دسترسی شرکت‌های چینی به بورس امریکا برای عرضه سهام خود قطع خواهد شد. سه منبع آگاه در دولت امریکا گفته‌اند ممکن است دونالد ترامپ به عنوان بخشی از فشار به چین برای امضای توافق تجاری جدید، شرکت‌های چینی را از امکان عرضه سهام خود در بورس این کشور محروم کند. تا پایان ماه فوریه ۱۵۶ شرکت چینی در بورس وال‌استریت فعالیت داشته‌اند که از این بین، ۱۱ نماد مربوط به شرکت‌های دولتی چین بوده است.

با انتشار خبر منع شرکت‌های چینی از فعالیت در بورس امریکا، ارزش نماد برخی از شرکت‌های بزرگ چین که در بورس وال‌استریت حضور دارند با سقوط کم‌سابقه‌ای مواجه شد تا جایی که سهام علی بابا ۵.۱۵ درصد و سهام «بایدو» ۳.۶۷ درصد ریزش کردند.

در ماه ژوئن، نمایندگان مجلس امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با تصویب لایحه‌ای، شرکت‌های چینی را مجبور کرده بودند که برای حضور در وال استریت، صورت‌های حسابرسی خود را در اختیار موسسات نظارتی امریکایی قرار دهند. مارکو روبیو، سناتور امریکایی با حمایت از این طرح گفته بود که دیگر نباید به چینی‌ها اجازه داد با نادیده گرفتن قوانین امریکا و بدون شفافیت و مسوولیت‌پذیری در بازارهای مالی امریکا حضور داشته باشند. حال یک منبع آگاه در دولت امریکا از احتمال ممنوعیت سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی امریکایی در چین خبر داده است.

حدود دو هفته دیگر قرار است دور جدید مذاکرات تجاری بین چین و امریکا پس از یک وقفه دو ماهه از سر گرفته شود. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که حصول توافق سریع خوش‌بینانه است. ترامپ هفته گذشته از رویکرد تجاری چین در برابر امریکا انتقاد کرده و گفته بود: «آنها می‌خواهند توافق کنند. شاید خیلی زودتر از آن‌چه فکرش را می‌کنید توافق شد.»

  هشدار درباره بروز رکود

در همین حال «وانگ یی» وزیر خارجه چین، هشدار داده نزاع‌های تجاری ممکن است باعث بروز رکود در اقتصاد جهانی شود. به‌گزارش رویترز، وانگ یی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفته: «برافراشتن دیوارها، چالش‌های جهانی را حل نمی‌کند. همچنین مشکلات خود را به گردن دیگران انداختن نیز کارساز نخواهد بود. نباید درس‌های رکود بزرگ (رکود بزرگ اقتصادی دهه ۱۹۳۰ در امریکا) را فراموش کرد.»

وزیر خارجه چین در انتقادی آشکار از دونالد ترامپ گفته: «وضع تعرفه‌ها و منازعات تجاری، زنجیره‌ای از صنایع و عرضه تولیدات صنعتی را در سطح جهانی به هم می‌ریزد و رژیم تجاری چندجانبه و نظم تجاری و اقتصادی جهانی را تضعیف می‌کند. این مساله حتی ممکن است دنیا را وارد رکود کند.» وانگ یی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت که پکن تلاش خواهد کرد تا نزاع‌های تجاری را با «روشی آرام، منطقی و توأم با همکاری» حل و فصل کند.

در حال حاضر امریکا و چین بر واردات کالاهایی به ارزش صدها میلیارد دلار از یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند و احتمال افزایش تعرفه‌ها نیز در صورت نتیجه بخش نبودن روند مذاکرات وجود دارد. با این حال طرفین توافق کرده‌اند که فعلا تا زمان از سر‌گیری مذاکرات از هرگونه اقدام تنش‌زای جدید پرهیز کنند.

تشدید جنگ تجاری نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در اقتصادهای بزرگ از جمله امریکا و چین و همچنین اقتصاد جهانی را تشدید کرده است. در تازه‌ترین اظهارنظر ژانت یلن رییس سابق بانک مرکزی امریکا، گفته این نهاد نسبت به وضعیت اقتصادی ایالات متحده بیش از حد خوشبین است. بانک مرکزی امریکا در گزارش اخیر خود نرخ رشد اقتصادی امریکا برای۲۰۱۹ را ۱.۹ درصد پیش‌بینی کرده است. به‌گفته یلن، گذشته از جنگ تجاری تغییرات روند جمعیتی، آموزش و بهره‌وری سه چالش اصلی اقتصاد امریکا در بلندمدت خواهند بود.

 

ارسال نظر