مساله مهم‌تر از برجام و برنامه هسته‌ای« اعتماد» است

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۵۹
مساله مهم‌تر  از  برجام  و  برنامه هسته‌ای« اعتماد»  است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی سه‌شنبه‌شب به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز امریکا گفت: ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود کاملاً به معاهده ان‌پی‌تی، پادمان و پروتکل متعهد است. فعالیت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و آن کشوری که از ان‌پی‌تی تخلف می‌کند، امریکاست که سلاح‌های جدید هسته‌ای را آزمایش می‌کند. رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه اگر هدف بلندی را به نفع دو ملت داریم، باید برنامه‌ریزی کنیم، طبق برنامه‌ریزی با هم حرف بزنیم و برای این کار باید اعتماد را به وجود بیاوریم، گفت: آقای ترامپ اعتماد را بر هم زد. چون ما با هم توافق کرده بودیم و برجام توافق 7 کشور بود و او بدون بهانه و دلیل از این توافق خارج شد. بنابراین اگر دولت امریکا علاقه‌مند به مذاکره دارد، باید اعتماد ایجاد کند. دکتر روحانی یادآور شد: با امریکا 2 سال مذاکره کردیم و در یک نوبت وزیران امور خارجه ایران و امریکا 17 روز در اروپا ماندند و مذاکراتشان را ادامه دادند تا 7 کشور به یک توافقی که بسیار سخت بود دست یافتند و شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تأیید کرد اما امریکا از این توافق، بدون هیچ دلیلی خارج شد و بنابراین پایه اعتماد را برهم زد. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه به نظرم مساله مهم‌تر از برجام و هسته‌ای، اعتماد است، گفت: آقای ترامپ اعتماد بین دو کشور را تخریب کرد و این بسیار مهم است. باید اعتماد برگردد و لازمه بازگشت اعتماد، توقف فشارهای امریکا بر مردم ایران است. دکتر روحانی با بیان اینکه امریکا با تحریم دارو با بیماران و کودکان ما سر جنگ دارد، گفت: امریکا باید این تحریم‌های نادرست و غیرانسانی را که نوعی تروریسم است متوقف کند و آن زمان، فضای بهتری ایجاد می‌شود. رییس‌جمهور افزود: البته آن وقت درمورد خیلی از مسائل دو طرف می‌توانیم بحث و گفت‌وگو کنیم، همانطور که در هسته‌ای در سال 2015 به توافق رسیدیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه از تعبیرات آقای ترامپ نسبت به مساله تروریسم تعجب می‌کنم، تاکید کرد: آن کسی که توانست در سوریه و عراق با کمک مردم این کشورها به تروریسم و داعش پایان دهد، ایران بود. دکتر روحانی گفت: آن کشوری که هواپیماهایش بدون اجازه سوریه در خاک این کشور پرواز و آن را بمباران می‌کند امریکاست و بنابر این امریکا امروز حامی تروریسم در منطقه ما است و به هر کشوری که رفته، تروریسم در آنجا توسعه پیدا کرده و در مقابل هر کجا ما رفتیم تروریست‌ها را از بین بردیم. نمونه بزرگ آن مساله فتنه داعش در منطقه ما است. دکتر روحانی در ادامه این گفت‌وگو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان گفت: مساله حمله به یکی از تاسیسات نفتی عربستان، به تجاوز عربستان به یمن برمی‌گردد و طبق منشور سازمان ملل متحد، دفاع مردم یمن از کشورشان، حق طبیعی آنان است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: وقتی 5 سال است که مردم یمن بمباران می‌شوند، آنها هم حق دارند که از خودشان دفاع کرده و به مراکز نفتی سعودی حمله کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه آقای ترامپ درموضوع آرامکو تهمت نابجایی به ایران زده است.گفت: استدلال سخنگوی عربستان برای اینکه این حملات از یمن نبوده است، نوشته شدن «یا‌علی‌(ع)» روی موشک بوده است و آن سخنگو فکر می‌کند ایرانی‌ها شیعه هستند و یمنی‌ها شیعه نیستند، درحالی که یمنی‌ها هم شیعه هستند و «یاعلی» می‌گویند، هم ما «یا‌علی» می‌گوییم، هم یمنی‌ها و هم مردم عراق و هم همه شیعیان جهان می‌گویند. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه خیلی جای رسوایی است که بگویند این کار ایران است، گفت: اگر این موشک از ایران بوده است پس این همه پولی که امریکا از عراق، کویت و عربستان گرفته و آن همه سیستم راداری در جنوب عراق و در کویت و عربستان نصب کرد، چطور نتوانست این موشک را رهگیری و بزند.

دکتر روحانی با این سوال که امریکا برای چه این همه پاتریوت فروخته و نقش و تأثیر آنها پس چیست؟، گفت: این یک فضاحت بالاتر است و اگر قبول کنیم که این اتهام امریکا درست است، پس چرا نتوانسته این موشک را رهگیری کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه یمنی‌ها در بخش نظامی در این سال‌ها پیشرفت بسیار زیادی داشته‌اند، گفت: چطور دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا که این همه از مردم مالیات می‌گیرند ‌نتوانستند پیش‌بینی کنند که یمنی‌ها چه پیشرفتی کرده‌اند. این هم فضاحت سیستم اطلاعات امریکا و هم فضاحت رادارهای امریکاست.

دکتر روحانی افزود: امریکا باید به مردم منطقه و به آنها که اسلحه فروخته، پاسخ دهد اگر این موشک از یمن نبوده از کجا و از چه منشأیی بوده و دلایلش را بگوید. کدام رادارش ثبت کرده و کدام موشکش روی این موشکی که پرتاب شده قفل کرده است. رییس‌جمهور اظهار داشت: اگر هیچ‌کدام اینها نیست، پس امریکا باید پاسخگو باشد که چرا این حادثه رخ داده و چرا امریکا و اروپا به عربستان سعودی کمک می‌کنند که در یمن کشتار کند. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه، کسانی که در کشتار مردم یمن شریک هستند، حق ندارند در این مساله حرف بزنند، گفت: شب گذشته از آقای مکرون رییس‌جمهور فرانسه سوال کردم که دلیل شما چیست که می‌گویید ایران مسوول است. گفت کارشناسان ما گفته‌اند هنوز یمنی‌ها به این رشد و تکنولوژی نرسیده‌اند. رییس‌جمهور اظهار داشت: به رییس‌جمهور فرانسه گفتم اینکه شما اطلاع ندارید دلیل نمی‌شود که یمنی‌ها با اینجا نرسیده باشند و اگر آتش‌بسی به وجود نیاید، در آینده باز هم قدرت یمنی‌ها را خواهید دید.

دکتر روحانی با بیان اینکه اتهام زدن در این مساله کارساز نیست، گفت: به جای اتهام به دیگران در این مساله بسیار مهم منطقه‌ای بیاییم دنبال راه چاره باشیم و آتش جنگ را خاموش کنیم. صلح بهترین راه است وبیاییم به مردم یمن کمک کنیم و نگذاریم عربستان جنگ را ادامه دهد.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که صلح را در منطقه ایجاد کرده است، گفت: ایران در طول این مدت 40 سال در برابر تروریسم مبارزه کرده است و آنهایی که در این سال‌ها مردم را کشتار کردند و بیش از 17 هزار نفر مردم بی‌گناه را کشتند الان در امریکا و در پناه شما هستند، آقای بولتون که تا چندی پیش مشاور امنیت ملی امریکا بود، از آنها پول می‌گرفت و برای این تروریست‌ها سخنرانی می‌کرد.

دکتر روحانی تصریح کرد: شما مردمی را که برای آزادی سرزمین خودشان دفاع می‌کنند تروریست می‌خوانید، پس مردمی که کشورشان اشغال شده باید چه کار کنند. آیا باید بنشینند و اشغالگران را تماشا کنند؟ رییس‌جمهور افزود: شما مردم یمن را که از کشورشان دفاع می‌کنند، تروریست می‌خوانید و آنهایی را که بمب درست می‌کنند و در اختیار عربستان سعودی می‌گذارند و مردم یمن و بیمارستان‌های آن کشور را می‌زنند، تروریست نمی‌خوانید! دکتر روحانی خاطرنشان کرد: شما می‌گویید چرا ما پهپاد امریکا را سرنگون کردیم. من از شما می‌پرسم چرا هواپیمای مسافربری ایران را شما در همان منطقه سرنگون کردید و 290 مسافر بی‌گناه و زن و کودک را کشتید؟

رییس‌جمهور تاکید کرد: اگر ما دفاع کردیم، از سرزمین خودمان دفاع کردیم اما امریکا به چه مناسبت در منطقه ما آمد و هواپیمای مسافربری ما را زد؟ آن کسی که هواپیمای مسافربری را می‌زند، تروریست است.

دکتر روحانی ادامه داد: شما از اسراییلی دفاع می‌کنید که اساسا بر مبنای تجاوز به حقوق دیگران درست شده است و هر روز به مردم لبنان، فلسطین و اخیراً به مردم سوریه و به مردم عراق بطور مداوم حمله می‌کند. شما هیچ تروریست دولتی را در دنیا همانند اسراییل پیدا نمی‌کنید که از زمانی که به وجود آمده و از 71 سال قبل تاکنون به کشتار انسان‌های بی‌گناه در طول تاریخ ادامه دهد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه، آنهایی که از سرزمین خودشان دفاع می‌کنند، تروریست نیستند، گفت: آنهایی تروریست هستند که به داعش کمک می‌کنند، اسراییل مجروحان داعش را برای درمان می‌برد و سلاح اسراییلی در اختیار داعش است و داعش و کسانی که از داعش حمایت می‌کنند، تروریست هستند .

رییس‌جمهور اظهار داشت: اگر به حمایت اسراییلی‌ها از داعش شک دارید به بیمارستان‌های آن رژیم بروید و ببینید که مجروحین داعش چگونه آنجا درمان شده‌اند و سلاح‌های در اختیار داعش را ببینید که اسراییلی است.

دکتر روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز همچنین با انتقاد از عملکرد رسانه‌های امریکایی در این زمینه، تاکید کرد: مشکل این است که رسانه‌های امریکایی‌ واقعیت‌ها را به مردم امریکا نمی‌گویند و از یک کانال خاص مسائل را برای مردم توضیح می‌دهند و این جای تأسف است. رییس‌جمهور با بیان اینکه به همین دلیل است که مردم امریکا از منطقه ما کامل خبر ندارند، گفت: اگر مردم امریکا بدانند که با پول آنها چگونه مردم یمن نابود و بمباران می‌شوند، ساکت نمی‌نشینند. این شما رسانه‌ها هستید که باید واقعیت را به مردم برسانید.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز که مدعی بود ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، با بیان اینکه خبرنگار با طرح سوال خود پیش داوری کرده است، گفت: اگر به دنبال سلاح هسته‌ای بودیم، برجام را امضا نمی‌کردیم و حاضر نبودیم پروتکل الحاقی را اجرا کنیم.

رییس‌جمهور با انتقاد از عملکرد این خبرنگار امریکایی که مانع از پایان یافتن و تکمیل پاسخ‌های وی شده و سوال‌های بعدی خود را مطرح می‌کند، تاکید کرد: هیچ کشوری در دنیا نیست که معاهده ان‌پی‌تی، پادمان و پروتکل الحاقی را بپذیرد و در مقابل کسی ادعا کند به دنبال بمب هسته‌ای است.  دکتر روحانی خاطرنشان کرد: اگر کسی به دنبال بمب هسته‌ای باشد نظارت آژانس را نمی‌پذیرد. برای چه نظارت آژانس را پذیرفتیم، بنابراین ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: آن کشوری که با سلاح هسته‌ای مردم ژاپن را کشته و امروز هم از توافق هسته‌ای و موشک‌های میان‌برد با روسیه خارج شده و جدیدترین سلاح هسته‌ای را برخلاف ان‌پی‌تی می‌سازد و به ان‌پی‌تی عمل نمی‌کند، امریکاست. ایران به معاهدات خودش عمل می‌کند و آن کسی که متخلف این معاهده است امریکاست و نه ایران. دکتر روحانی درخصوص نتیجه انتخابات آینده امریکا، با بیان اینکه برای ما فرق نمی‌کند که رییس‌جمهور امریکا دموکرات است یا جمهوریخواه، گفت: این مربوط به مردم امریکاست که چه کسی را می‌خواهند انتخاب کنند. ما می‌گوییم امریکا به تعهدات خودش عمل کند هر که است، چه دموکرات چه جمهوریخواه.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تعهد یک دولت تعهد یک حزب نیست، گفت: این دولت امریکا است که در برجام تعهد کرده است، نه حزب دموکرات. بنابراین ما در امریکا کسی را می‌خواهیم که به حرف خودش پایبند باشد و عهد خود را زیر پا نگذارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه ما با ارایه طرح «ابتکار صلح هرمز» به دنبال صلح در منطقه هستیم، گفت: به همین دلیل از همه کشورهای منطقه دعوت کردیم که در این طرح شرکت کنند تا با همکاری هم بتوانیم صلح را برقرار کنیم و نگذاریم آتش جنگ ادامه پیدا کند. رییس‌جمهور با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است، صلح و امنیت و اجرای توافقات بین‌المللی است، گفت: مهم عمل و تعهد به آن چیزی است که دولت امریکا به آن متعهد شده است و برای ما فرق نمی‌کند طرف روبروی ما از چه حزبی است.

 

ارسال نظر