پیشنهادهای مردم برای سخنرانی روحانی

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۷۹
پیشنهادهای مردم برای سخنرانی روحانی

روز یکشنبه، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری طی توئیتی از مردم خواست تا پیشنهاد بدهند که رییس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل روی چه محور یا موضوعاتی سخن بگوید . آشنا از مردم خواسته بود تا «یک تا سه جمله کلیدی و موثر پیشنهاد بدهید که به نظر شما می‌تواند عصاره پیام ملت ایران به جهان باشد». کاربران ایرانی شبکه اجتماعی توئیتر در پاسخ به دعوت «حسام‌الدین آشنا» مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری، از «حسن روحانی» خواستند تا موضوعاتی همچون «انتقاد از تحریم‌های ظالمانه ایران»، «پیام صلح به کشورهای منطقه» و «تاکید بر اقدامات یکجانبه و مخرب امریکا» را به عنوان محورهای اصلی سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب نماید.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن زمان سخنرانی «حسن روحانی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران در گمانه زنی رسانه‌ها درباره محتوای احتمالی این سخنرانی آغاز شده است. به نظر می‌رسد که سخنرانی امسال رییس‌جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه رسانه‌های جهان است. رییس‌جمهوری اسلامی ایران، بر طبق منتشر شده سازمان ملل متحده، چهارهمین سخنران این اجلاس جهانی است و اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، حسن روحانی در اولین روز از سخنرانی‌های اجلاس عمومی و در نوبت صبح سخنرانی خواهد کرد.

بر طبق همین برنامه سخنرانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، پس از سخنرانی «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر و پیش از سخنرانی «سائولی نینیسته» رییس‌جمهوری فنلاند خواهد بود. در همین روز و پیش از حسن روحانی، روسای جمهوری‌های امریکا، ترکیه و فرانسه نیز سخنرانی خواهند داشت و بعید نیست ایران و تحولات منطقه آسیای غربی، محور بخشی از سخنرانی‌های این سه تن باشد.

در همین حال «حسام‌الدین آشنا» مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در شبکه اجتماعی توئیتر، از شهروندان خواست تا پیشنهادات خود در ارتباط با محورهای سخنرانی رییس‌جمهوری را در همین شبکه اجتماعی به وی پیشنهاد دهند. در توئیت منتشر شده از سوی حسام الدین آشنا می‌خوانیم: «سلام بر همگان لطفا برای سخنرانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد یک تا سه جمله کلیدی و موثر پیشنهاد بدهید که به نظر شما می‌تواند عصاره پیام ملت ایران به جهان باشد». آشنا در ادامه تاکید کرد که همه پیشنهادها بررسی خواهد شد. رییس «مرکز بررسی‌های استراتژیک» ساعات پایانی نیمه شب اول مهر (دیشب) را زمان نهایی دریافت پیشنهادها تعیین کرد و از همه ایرانیان خواست تا در تعیین محورهای سخنرانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، مشارکت نمایند.

  توصیه‌هایی درباره رویکرد کلی سخنرانی

تاکنون شهروندان پیشنهادهای متعددی درباره این سخنرانی، رویکرد کلی آن و محورها و موضوعات قابل طرح در این سخنرانی ارایه داده‌اند. برخی شهروندان در پاسخ به این فراخوان، درباره نحوه ارایه سخنرانی، توصیه‌هایی به رییس‌جمهوری داشته‌اند. کاربری در همین ارتباط نوشت: «لطفا واضح و صریح صحبت کنید، صحبت‌های فلسفی و پیچیده و دانشگاهی را کنار بگذارید، شما قرار است بر افکار عمومی دنیا تاثیر بگذارید نه فیلسوفان. توجه داشته باشید سخنان شما قابل ترجمه صریح به انگلیسی باشد با عدد و رقم و نمونه راجع به تحریم، سلاح هسته‌ای و دخالت دیگران در منطقه مثال بیاورید».

با توجه به اینکه سخنرانی «دونالد ترامپ» و «امانوئل مکرون» پیش از سخنرانی «حسن روحانی» صورت می‌پذیرد، کاربران از رییس‌جمهوری ایران خواستند تا احتمالات را در نظر بگیرد و چند متن متفاوت را برای این سخنرانی آماده نماید. کاربری با همین رویکرد، توئیت کرد که رییس‌جمهور باید آماده چند سناریو باشد. بعید نیست لحظاتی پیش از سخنرانی، شاهد شیطنت برخی کشورها باشیم. برای غافلگیر نشدن، از الان باید اتفاقات محتمل را در نظر داشت و در صورت وقوع یک اتفاق، یک متن آماده، مرتبط و موثر را در آستین داشت.

اما در مورد رویکرد کلی سخنرانی رییس‌جمهوری، اتفاق نظری در میان کاربران وجود نداشت. در حالی که گروهی از کاربران از رییس‌جمهور می‌خواستند که رویکردی قاطعانه و جدی در برابر کشورهای مقابل ایران در پیش گیرد، گروهی دیگر خواستار آن بودند که رییس‌جمهوری در عین قاطعیت؛ اما رویکردی دوستانه‌ و منطقی در این اجلاس از خود نشان دهد تا دشمنان ایران نتوانند به بهانه جویی‌های خود علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند.

  انتقاد از تحریم‌ها؛ مهم‌ترین محور پیشنهادی کاربران

اغلب کاربران از رییس‌جمهوری اسلامی ایران خواستند تا در این اجلاس، به بحث درباره تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا بپردازد و با بیان واقعیت تحریم‌ها، تحریم‌ کنندگان را رسوا کند. کاربری در همین ارتباط سه محور بحث را به رییس‌جمهوری پیشنهاد داد و آورد: «تحریم‌های غیرقانونی بر پایه هوا و هوس معدودی از افراد حق زندگی ملتی که سهم بزرگی در پیشرفت تمدن بشریت داشته است را نشانه گرفته است. تحریم‌های یکجانبه امریکا به خوبی بیانگر ناعادلانه بودن و ناکارآمدی نظام حقوق بین‌الملل است. وقت آن است که نظام حقوق بین‌الملل مورد بازنگری قرار گیرد»

کاربری نیز آورد: «در دنیای امروز، سعادت هیچ کشوری در حذف دیگری نیست. سعادت هیچ کشوری ابرقدرت‌بودن در عین بی‌قدرتی دیگران نیست. صلح پایدار، در نتیجه قدرت همگان به دست می‌آید نه در نتیجه حذف یا تضعیف عده‌ای با جنگ یا تحریم».

یک کاربر نیز ضمن آرزوی موفقیت برای رییس‌جمهوری، درباره سه محور پیشنهادی خود نوشت که ۱-اعلان صریح و قاطع درخصوص غیرقانونی بودن خروج امریکا از برجام، ۲-رسواسازی و آگاه‌سازی جامعه بین‌الملل از تروریسم اقتصادی دولت امریکا، ۳-آگاه‌سازی جامعه بی‌الملل از نیات شوم برخی کشورهای منطقه

کاربر دیگری نیز از رییس‌جمهوری اسلامی ایران خواست تا بگوید: «ما رهبران جهان در قبال درد و رنجِ تک‌تک انسان‌ها مسوولیم، باید «گفت‌وگوی برابر» را جایگزین روش‌های غیرانسانی چون تحریم و جنگ کنیم.»

شهروندی هم از روحانی خواست تا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به جهانیان اقدامات بشردوستانه ایران در طول تاریخ را یادآور شود و آورد که ایران از دیرباز پناه بی‌پناهان منطقه از اقوام و ادیان مختلف بوده است و به کشورهای غربی بگوید که دست از تحریم و فشار بردارند و رویکرد خود در قبال ایران را تغییر دهند تا قدرت ما مایه امنیت همگان باشد، نه مایه پشیمان‌سازی متجاوزان.

  پیام صلح به کشورهای منطقه

تنش‌های منطقه‌ای اخیر نیز موضوعی بود که بسیاری از کاربران به آن اشاره داشتند. کاربران از «حسن روحانی» خواستند تا ضمن تاکید بر استقلال، عزت و سربلندی ایران، دست دوستی را به سمت کشورهای مسلمان منطقه دراز کند و نشان دهد که ایران خواستار تنش با هیچ کشور مسلمانی در منطقه نیست. کاربری پیشنهاد داد که رییس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود تاکید نماید که ایران آماده است تا با همسایگان خود پیمان‌های دوستی امضا کند، با احترام به حاکمیت دوستان خود در منطقه امنیت شبکه‌ای را همراه همسایگان ایجاد نماید و یادآوری کند که همه دولت‌ها در منطقه در برابر نسل‌های آینده برای ایجاد یک منطقه امن مسوول هستند.»

کاربری نیز در سه محور پیشنهادی خود آورد: «۱- گفت‌وگو منطقه‌ای امنیت بدون دخالت خارجی، ۲- به رسمیت شناختن ایران مستقل و منطقه و لزوم درک این واقعیت و ۳- شکست فشار حداکثری با مقاومت فعال ایران.»

پیشنهاد یک کاربر: رییس‌جمهوری ایران پیام صلح و دوستی برای کشورهای خاورمیانه به ارمغان آورد و بر این نکته تاکید کند که تصمیم گیرندگان این جغرافیا، ملت آنها هستند نه دولت‌های دور و دورتر.

یک کاربر نیز پیشنهاد داد که رییس‌جمهوری ایران پیام صلح و دوستی برای کشورهای خاورمیانه به ارمغان آورد و بر این نکته تاکید کند که تصمیم گیرندگان این جغرافیا، ملت آنها هستند نه دولت‌های دور و دورتر.

کاربر دیگری نیز پیشنهاد مشابهی را طرح کرد و نوشت: «صلح و عدالت پایدار جهانی، آرزوی مردم ایران است که جز با احترام ملت‌ها به تفاوت‌ها و خواسته‌های یگدیگر، صبر و چشم‌پوشی از برخی خطاها و اشتباهات و طرد همه مرتجعین، غاصبین و جنگ‌طلبان توسط مردم جهان، شکل نخواهد گرفت.»

  انتقاد از رفتارهای امریکا

برخی کاربران نیز از رییس‌جمهوری اسلامی ایران خواستند تا از فرصت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کند و به نقد اقدامات یکجانبه امریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بپردازد. کاربری پیشنهاد داد تا رییس‌جمهوری بگوید: ملت و دولت ایران با تعهدنامه بین‌المللی برجام به جهان نشان دادند که اهل مذاکره و گفت‌وگو هستند. این امریکا بود که با عوض شدن دولت خود، از این تعهدنامه خارج شد و حالا از گفت‌وگو و تعامل حرف می‌زند. با این وجود اگر آنان به برجام و تعهدهای خود بازگردند، خواهند دید که ما اهل تعامل هستیم.

یک کاربر هم در پیشنهاد خود درخواست کرد که روحانی به خروج امریکا از بسیاری از تعهدات و قراردادهای بین‌المللی اشاره کرده و بگوید: «کشوری که به محیط زیست احترام نگذارد، به بشریت بی‌احترامی کرده است. خروج ترامپ از قرارداد آب و هوایی پاریس، لکه ننگی در تاریخ امریکا است.»

برخی از کاربران نیز از رییس‌جمهوری خواستند تا ضمن اشاره به راهبرد ایران برای مقاومت در برابر زورگویی‌های دولت امریکا، به شکست‌های نظامی این کشور در برابر ایران نیز بپردازد. کاربری در همین ارتباط نوشت که رییس‌جمهوری ایران در سخنرانی‌های قبلی خود به بدقولی و بدعهدی امریکایی‌ها اشاره کرد؛ اما این بار بهتر است به شکست‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا اشاره کند.

کاربری نیز یادآور شد که اکنون خطرناکترین اخطاری که می‌توان به دنیا داد این است که امریکا از معاهده‌های جهانی به صورت یکطرفه و بدون دلیل موجه خارج می‌شود.

 

ارسال نظر