کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۴۸۶

سوخت فراوان؛ تعداد جایگاه کم

ایلنا|مدیرعامل شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی جایگاه‌های سوخت و صنایع وابسته به اهمیت این صنعت اشاره کرد و گفت: ۷ هزار جایگاه سوخت در کشور داریم که ۳۴۰۰ جایگاه بنزین و مابقی جایگاه‌های دوگانه و سی ان جی است که البته نسبت به استانداردهای جهانی تعداد جایگاه‌هایمان بسیار کم است. بهمن ‌حسین‌زاده افزود: روزانه رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر فرآورده از طریق جایگاه‌های سوخت در سطح کشور توزیع می‌شود که گردش مالی و میزان اشتغال‌زایی آن را نمی‌توان نادیده گرفت در کنار این موضوع یکی از مشکلات جایگاه‌داران تبخیر بالا و کیفیت پایین سوخت است که قطعا استفاده از تکنولوژی‌های به روز که معمولا در نمایشگاه‌ها ارایه می‌شود با تکیه بر توان داخلی می‌تواند در برطرف کردن این مشکلات موثر باشد. حسین‌زاده زنجیره‌ای شدن جایگاه‌های سوخت را برای کاهش هزینه‌هایی همچون زمین و هزینه‌های جانبی بسیار موثر دانست و اظهار امیدواری کرد با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مانند جایگاه‌های سوخت تکنولوژی برتر در خدمت این صنف و در نهایت مصرف‌کننده قرار گیرد. سومین نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی جایگاه‌های سوخت و صنایع وابسته از ۳۱ شهریور تا سوم مهر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برای ارایه آخرین دستاوردهای این حوزه برپا می‌شود.

چالش تامین نفت ژاپن  برای آرامکو

ایرنا| براساس گزارش روز یکشنبه روزنامه «نیکی»  ژاپن، شرکت نفتی «آرامکو»  عربستان به بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن (JXTG) اعلام کرده که این شرکت تغییراتی در محموله نفتی ژاپن اعمال کرده زیرا برای تامین نفت این کشور با مشکل مواجه شده است. به گزارش روزنامه نیکی، اگرچه شرکت آرامکو هیچ جزییاتی از تغییرات اعمال شده در محموله نفتی ژاپن ارایه نکرده، اما با توجه به حملات موشکی گروه انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان در یک هفته گذشته، انتظار می‌رود تغییرات محموله از نفت سبک به سنگین و طولانی‌تر شدن زمان تحویل آن باشد. به گفته مقامات پالایشگاه “ JXTG “ ژاپن، گمان می‌رود که شرکت آرامکو بیشتر از زمان پیش‌بینی شده برای رفع مشکل تولید نفت خام سبک مورد استفاده در تولید بنزین و بنزین سبک، نیاز دارد. آرامکو به پالایشگاه بزرگ نفت (IOC) اعلام کرده است که به جای نفت سنگین می‌تواند نفت ترکیبی آسیا را در اختیار این پالایشگاه قرار دهد. شرکت نفتی آرامکو همچنین به شرکت نفتی “پترو چینا “ اعلام کرده که تحویل محموله نفت سبک آنان در ماه آینده با ۱۰ روز تاخیر ارسال خواهد شد. یک مقام ارشد چینی به رویترز گفت: برخی از محموله‌های نفت خام سبک پالایشگاه دولتی چین در سپتامبر (شهریور) به درجه‌های سنگین‌تری تغییر می‌کنند.

عرضه بورسی زغال‌سنگ

ایلنا| پس از گذشت مدت‌ها از آخرین معامله موفق زغال سنگ در بورس انرژی ایران، دیروز دو‌ محموله زغال‌سنگ روانه میز فروش بازار داخلی بورس انرژی ایران شد و محموله یک‌هزار تنی زغال سنگ حرارتی شرکت طبس احیا سپاهان به قیمت هر کیلو گرم ۴۸۰۰ ریال روی رینگ داخلی بورس انرژی رفت و در نهایت همه آن به یک مشتری فروخته شد. بلافاصله نیم ساعت پس از این عرضه، محموله یک هزار تنی زغال سنگ کک شو شرکت طبس احیا سپاهان نیز به قیمت هر کیلو گرم ۳۵۰۰ ریال عرضه شد که این محموله نیز یکجا به یک مشتری فروخته شد. زمان تحویل هر دو محموله مذکور ۷ مهر ماه امسال از درب کارخانه اعلام شده و شرایط پرداخت نیز به‌طور نقدی به انضمام واریز ۱۰ درصد ارزش معامله نیم ساعت قبل از آغاز عرضه به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان شده است.

خطر رکود در بازار خدمات نفتی دنیا

ایسنا| اودون مارتینسن، مدیر تحقیقات خدمات میدان نفتی در شرکت ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد اگر قیمت نفت در سال آینده ثابت بماند، درآمد خدمات میدان نفتی جهانی چهار درصد کاهش پیدا می‌کند. برای عرضه‌کنندگان این خدمات رشد منفی بازار خدمات در سال ۲۰۲۰ به معنای آن است که سه سال رشد متوالی بازار به پایان رسیده است. پیش‌بینی می‌شود بازار خدمات نفتی در سال ۲۰۱۹ به میزان دو درصد رشد می‌کند و به ۶۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید اما در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۶۰ دلار هر بشکه نفت برنت، این رقم به ۶۲۱ میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد کرد. صنعت شیل احتمالا خرید خدمات میدان نفتی را در سال آینده به میزان شش درصد کاهش می‌دهد. بخش فراساحلی نیز با کاهش فعالیت تولید جدید و اکتشاف شرکت‌های نفتی به منظور هزینه کمتر، یک درصد افت خواهد کرد. سایر فعالیت‌های تولید نفت در خشکی به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری کشورهای اوپک برای محدود کردن تولید، به کاهش پنج درصدی درآمد خدمات نفتی در خشکی منجر می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت ریستاد انرژی دورنمای مثبت بازار خدمات میدان نفتی در سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی و اعلام کرد در این سال موج اکتشاف و تولید جدید باعث رشد پنج درصدی درآمدهای این بخش خواهد شد.

 

 

ارسال نظر