اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۴۶

نابودی دریای خزر  با منافع شخصی و گروهی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: عده‌ای با منافع شخصی و تعدادی در پی منافع گروهی خاص کمربه نابودی دریا خزر بسته اند؛ در این میان قدرتمندان دستگاه‌های دولتی هم برای خود حوزه استحفاظی درست کرده و با کشیدن دیوارهای بلند هریک به اندازه خود شروع به ضربه زدن به این سرمایه ملی کرده‌اند. عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان ظرفیت‌های دریا خزر به تصرف آن توسط اشخاص اشاره کرد و گفت: هرجای دنیا برویم ساحلی به زیبایی دریای خزر نمی‌بینیم؛ از ظرفیت این ساحل در سطح ملی و بین‌المللی می‌توانیم به ظرفیت اقتصادی این دریا اشاره کنیم در دنیا ساحلی شبیه دریای خزر نیست متاسفانه این ساحل امروز به نحوی توسط اشخاص مختلف تصرف شده است . نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی افزود: عده‌ای با منافع شخصی و تعدادی در پی منافع گروهی خاص، کمر به نابودی دریا خزر بسته اند؛ در این میان قدرتمندان دستگاه‌های دولتی هم برای خود حوزه استحفاظی درست کرده و با کشیدن دیوارهای بلند هریک به اندازه خود، شروع به ضربه زدن به این سرمایه ملی کرده‌اند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: قانون اساسی در مورد منابع طبیعی مثل جنگلها، دریاها، کوه‌ها، دشتها و حتی تالاب‌ها می‌گوید همه به عنوان ثروت ملی محسوب می‌شوند و همه مردم به عنوان شهروند ایرانی از این منابع طبیعی سهم دارند پس باید در حفظ ونگهداری آن کوشا باشند؛ در حاضر منابع طبیعی از جمله دریای خزر مورد استفاده اختصاصی قرار گرفته شده و دولت هم برنامه‌ای برای حفظ ونگهداری این منافع ملی ندارد، میانکاله وهامون وشادگان و... ثروت‌هایی هستند که قربانی بی‌توجهی مسوولان شده‌اند. یوسفیان ملا در ادامه اظهار کرد: وضعیت خارجی دریای خزر به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم به مساله دامن بزنیم. دریای خزر هم از نظر سیاسی و بین الملی و هم از نظر داخلی شرایط مناسبی ندارد؛ اگر این دریا با گستردگی و پهنای 440 میلیون هکتار به طول 1100 کیلومتر از آن در کشور ما است؛ هنوزبه سرنوشت ارومیه و بختگان دچار نشد و علت آن هم گستردگی این دریا است. او در ادامه تشریح کرد: خوشبختانه گستردگی این دریا و همجواری آن با رود سیاه و گرگان دلیلی شده تا این دریا سرنوشت دریاچه‌ها و دریاهای دیگر را نداشته باشد؛ با تمام این اوصاف هر 5 کشور که در دریای خزر سهم دارند تصمیم گرفته‌اند آن را به یک باتلاقی تبدیل کنند؛ آینده این دریا چه خواهد شد و نسل آینده چگونه با این دریا برخورد خواهند کرد، خدا می‌داند.

ساعات تدریس در مقطع ابتدایی تغییر نمی‌کند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر ساعات تدریس در مدارس ابتدایی نداریم، از اجرای طرح جامع خشونت زدایی از مدارس در سال تحصیلی پیش رو خبر داد. رضوان حکیم‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش یا کاهش ساعات تدریس در مدارس ابتدایی با توجه به بحران کمبود نیرو اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر ساعات تدریس نداریم. او با اشاره به برنامه‌های سال تحصیلی جدید در دوره ابتدایی افزود: برنامه‌های سال گذشته با قوت ادامه می‌یابد؛ به‌ویژه در زمینه تکالیف مهارت محور دستاوردهای خوبی داشتیم و امیدواریم با پیگیری همکاران، مدارس بیشتری را مشمول طرح تکالیف مهارت محور کنیم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ایسنا گفت: همچنین به دنبال آن هستیم که تعداد بیشتری از مدارس را در استان‌های مختلف مشمول طرح بازی و یادگیری کرده و اتاق بازی و یادگیری را در مدارس دیگر نیز راه‌اندازی کنیم تا دانش‌آموزان بیشتری از این فرصت یادگیری بهره‌مند شوند.

تردد روزانه ۱۵۰ زائر از مرز خسروی

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به امضای تفاهم نامه مرزی میان ایران و عراق، از تردد روزانه ۱۵۰ زائر از مرز خسروی همزمان با بازگشایی آن خبر داد. قاسم رضایی در حاشیه دومین روز از برگزاری هشتمین اجلاس مشترک مرزی با سپهبد حامد عبدالله ابراهیم الحسینی فرمانده مرزبانی کشور عراق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در آستانه برگزاری اربعین آقا و سرورمان ابا‌عبدالله الحسین‌(ع) قرار گرفته‌ایم و این حماسه باعث وحدت تمام مسلمانان جهان به‌ویژه مردم دو کشور ایران و عراق می‌شود. او با اشاره به مرز گسترده و مشترک ایران و عراق، افزود: مرزبانان موظف هستند برابر توافقات بین دو کشور، روابط مشترک را افزایش دهند تا بسترساز و تسهیل‌کننده تمام مراودات مرزی باشد. فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به امضای تفاهم نامه مرزی میان دو کشور، اظهار کرد: در این اجلاس بر کنترل مرزها، اجرای رزمایش‌های دریایی و هماهنگی بر تسهیل تردد زائران در ایام اربعین امام حسین(ع) تأکید شد. رضایی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی، گفت: بازگشایی مرز خسروی اتفاق مبارکی است که به صورت رسمی با حضور وزیر دو کشور افتتاح شد؛ مطابق آمار، از زمان بازگشایی این مرز، روزانه ۱۵۰ زائر از این مرز تردد می‌کنند که در سطح منطقه بی‌نظیر است. وی کنترل مشترک مرزها در سال‌های گذشته را توفیق دانست و افزود: با توجه به حذف ویزا، اربعین امام حسین(ع) امسال نسبت به سال‌های گذشته تماشایی‌تر خواهد بود و به همین منظور توافق شد که روابط مرزی ما مستمر باشد.

 

ارسال نظر