مزایده «گراند هتل» قزوین هنوز نتیجه نداده است؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۱:۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۵۳۱۰۰
مزایده «گراند هتل» قزوین هنوز نتیجه نداده است؟

 بیست و هشت ماه از به مزایده رفتن  «گراند هتل»  قزوین می‌گذرد؛ هتلی که ظاهر نه چندان مناسبش در شرق خیابان «پیغمبریه» و در قسمت غربی ارگ صفوی قزوین هشدارهای زیادی را از سوی فعالان میراثی نسبت به احتمال تخریب این اثر تاریخی مطرح کرده بود، اما در سوی دیگر داستان، مشاوری است که طرح نخستش را شورای فنی رد کرده و طرح دوم‌اش را تهیه می‌کند.

با وجود انتشار اخباری درباره‌  مزایده‌  «گراند هتل قزوین» و حضور سرمایه‌گذار در این بنا، اما آخرین تصاویر منتشر شده از این هتل قدیمی که آن را از نخستین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی در اواخر دوره قاجار می‌نامند، نگرانی‌هایی نسبت به وضعیت این بنای تاریخی که حتی در دولت گذشته یکی از متولیان فرهنگی از تخریب آن ابراز خشنودی کرده بود، مطرح شد. «سمگا» ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۶، گراند هتل قزوین را به مدت ۲۵ سال در اختیار گرفت تا در مدت ۳۸ ماه با مبلغی معادل ۹ میلیارد تومان آن را مرمت کند، اما با توجه به صحبت‌های انجام شده، هنوز کاربری دقیق این اثر تاریخی مشخص نشده است.  هادی میرزایی، مدیر عامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، درباره اقدامات انجام شده تا کنون برای حفاظت از گراند هتل قزوین به ایسنا توضیح می‌دهد: در طرح مرمتی ارائه شده توسط سرمایه‌گذار، احتمال دست‌کاری و تغییرات در برخی از بخش‌های بنا وجود داشت،  بنابراین آن طرح رد شد و در حال حاضر مشاور طرح، در حال تهیه‌ یک طرح مرمت جدید با حفظ وضع موجود بناست. او با اشاره به وضعیتی که برای بنا در طول سال‌های گذشته، به دلیل شرایط ایجاد شده در زمین آن، اتفاق افتاده، تاکید می‌کند: به دلیل ایجاد این وضعیت، مشاور بررسی‌های خود را برای گزینه‌های جایگزین آغاز کرده است، از سوی دیگر کاربری بنا به سمت فرهنگی شدن پیش می رود، اما درفضای خالی کنار ‌این اثر تاریخی، بحث اقامتی را پیش‌بینی کرده‌ایم. او با تاکید بر تملک فضای حاشیه‌ای کنارِ گراند هتل، توسط سرمایه‌گذار با هدف ایجاد بخش اقامتی در این نقطه، اظهار می‌کند: قرار است محیط پیرامونی که در حاشیه‌  این هتل تاریخی قرار دارد، توسط سرمایه‌گذار تملک و در ادامه به عنوان آورده سرمایه‌گذار به صندوق احیاء، منتقل شود. میرزایی اما با اشاره به تفاوت‌ها در اقدامات مرمتی و حفاظتی در این اثر، ادامه می‌دهد: با توجه به لزوم تایید طرح مرمت توسط شورای فنی صندوق و رد شدن طرحِ قبل مشاور، او در حال تهیه‌ی طرحی جدید است تا بعد از تکمیل شدن، این شورا آن را بررسی کند. او با اشاره به مکاتبه‌ای که صندوق احیاء با بهره بردار انجام داده، اظهار می‌کند: براساس قرارهای انجام شده در اسرع وقت و در مهلت تعیین شده، بهره‌بردار نسبت به تجهیز کارگاه، ارائه طرح مرمت و احیا و فاز دو گراند هتل و بخش احداثی جدید و انجام مرمت‌های استحفاظی، استحکامی و تکمیلی بر اساس توافق‌های به عمل آمده اقدامات مقتضی را انجام دهد. مدیر عامل صندوق احیا تاکید می‌کند: در حال حاضر استحکام بخشی‌هایی در طبقه اول و همکف با به‌کارگیری سازه‌های چوبی به منظور حفاظت از بنا انجام شده است.

 در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار کاروانسراهای بسیاری ساخته شده بودند که تعداد آن‌ها در دوره مظفری بیشتر هم شدند، اما زمانی که شاه قاجار به فرنگ رفت، از تحفه‌های سفرش، «هتل به سبک اروپایی» بود. به گونه‌ای که از نخستین نمونه از هتل‌های اروپایی با نام «گراند هتل»‌ در قزوین، در بندرانزلی و بعدها به صورت هتل‌های زنجیره‌ای «امین‌السلطان» در خیابان جدید قم و تهران ساخته شدند، اما «گراند هتل» قزوین از قدیمی‌ترین گراند هتل‌های باقی‌مانده در همه‌ ایران محسوب می‌شود که در طول عمر خود شاهد وقایع بزرگی مانند طراحی کودتای رضا شاه بوده است. گراند هتل را ارباب برزوی شاپور پارسی از تاجران زرتشتی معروف قزوین که بعدها به "مهرشاهی" تغییر نام داد، در سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۰ساخت.

 

 

ارسال نظر