سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی برای بهبود شاخص‌های معیشتی عشایر

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۹۷
سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی برای بهبود شاخص‌های معیشتی عشایر

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی برای بهبود شاخص‌های زندگی عشایر از 3رکن اساسی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به جمعیت عشایر و روستاییان موضوع جمعیت، استقرار و جمعیت را ارکان اصلی بحث عشایر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: امروز بیش از 53درصد عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردارند.

کرمعلی قندالی، رییس سازمان امور عشایر کشور که دیروز در شورای عشایری استان چهارمحال و بختیاری صحبت می‌کرد، اظهار داشت: سه موضوع معیشت، استقرار و جمعیت در حوزه عشایر دنبال می‌شود. در این زمینه کار مطالعاتی دو ساله انجام شده و برنامه راهبردی ساماندهی عشایر در هر استان نیز تهیه و در سطح ملی مصوب شده است.

او تصریح کرد: در حوزه معیشت به دنبال تک محصولی نیستیم، زیرا با تغییرات اقلیمی این امر جوابگو نیست و تنوع معیشت مطرح شده و طرح گیاهان دارویی، گردشگری و صنایع دستی را با جدیت پیگیر هستیم.

او بیان کرد: چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های متعدد بوده و نگینی بر کوه‌های زاگرس است و در زمینه گردشگری و صنایع دستی دارای پتانسیل‌های فراوانی است که باید به این موضوع پرداخته شود.

قندالی با بیان اینکه رفاه نسبی از سیاست‌های سازمان امور عشایر است، ادامه داد: تحقق این مهم با زیرساخت مناسب ممکن می‌شود که به تدریج انجام خواهد شد و باید این امر در چهارمحال و بختیاری بیشتر تقویت شود که اکنون تمام مسیر‌های قانونی و مصوبات موجود است.

    تامین زیر‌ساخت‌های مورد نیاز

رییس سازمان امور عشایر ایران بیان کرد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه بهداشت و درمان عشایر پیشتاز هستند.

وی با اشاره به سه نوع سرشماری بعد از پیروزی انقلاب در ایران، گفت: بعد از انقلاب جمعیت عشایر کشور تغییر نداشته که اتفاق مطلوبی است و جمعیت سرریز نیز ساماندهی شده است.

قندالی با بیان اینکه براساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سالانه ۱۰ میلیون تن علوفه تولیدی مرتع است، تصریح کرد: باید از این ظرفیت استفاده کرد، زیرا استفاده از مرتع به صورت اکوسیستم ضروری است.رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: یارانه سوخت و آرد از دغدغه‌ها است و در حال پیگیری هستیم.قندالی در خصوص تامین تجهیزات بیان کرد: با استانداران کشور تعهد شده تا کمی از منابع از استان و کمی از سازمان تامین شود تا برای چندین سال مشکلات برطرف شوند. نگران اعتبار ارایه تسهیلات به عشایر نیستیم و با ظرفیت ایجاد شده و امسال در شش ماهه ابتدای سال ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق اخذ شده است.

او از تجهیز ۲۵ هزار خانوار عشایری به پنل خورشیدی خبر داد و گفت: این موضوع در دو سال آینده محقق می‌شود که چهارمحال و بختیاری از استان‌های مورد توجه است.

قندالی تصریح کرد: در سال جاری در اعتبارات عمرانی سهم چهارمحال و بختیاری حدود ۱۵ میلیارد تومان است که در حوزه آب شرب عشایر، تجهیز منابع آب و خاک و آبرسانی سیار هزینه خواهد شد. عمده محصولات تولیدی عشایر محصولات پاک و سالم هستند و چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی که به صورت پایلوت برای تولید ارگانیک محصولات عشایر کار خواهد شد.قندالی اظهار داشت: حدود ۵۳ درصد عشایر از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

 

ارسال نظر