پیشنهاد تخصیص بودجه 4800 میلیارد تومانی به مترو

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۹۳
پیشنهاد تخصیص بودجه 4800 میلیارد تومانی به مترو

گروه راه و شهرسازی|

روز گذشته مترو میدان محمدیه و بسیج و 8.5 کیلومتر از بخش شرقی خط 7 متروی تهران با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و مسوولان شهری افتتاح شد. محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم گفت: در جریان شدیدترین تحریم‌های تاریخی کشور قرار داریم که از سال گذشته شروع و تاکنون ادامه دارد. این تحریم‌ها تکانه‌های شدیدی به کشور وارد کرد که نمونه آن را در تغییرات نرخ ارز شاهد بودیم. سیاست‌های ما آرامش‌دهی و مدیریت تکانه‌ها بود، آنچه در بازار ارز مشاهده می‌کنید حاصل تدبیر دولت بوده و قطعا «باد» قیمت‌ها را پایین نیاورده است.

او درباره برنامه‌هایی که دولت برای شهرداری‌ها دنبال می‌کند، گفت: آثار تحریم‌ها روی منابع مالی ما کاملا محسوس است و بودجه 448 هزار میلیارد تومانی را تا سقف 386 هزار میلیارد تومان در سال جاری تقلیل داده و با توجه به محدودیت منابع، کارها را با اولویت‌بندی انجام می‌دهیم. سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه در دو بخش هزینه‌های جاری و عمرانی در حال انجام است. از افکار عمومی می‌پرسم که آیا با وجود سختی‌های موجود، یک روز پرداخت یارانه و حقوق در این شرایط به تاخیر افتاده است؟ ما به آنچه که مربوط به مردم و سفره‌های آنها می‌شود دقت کافی داریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: سیاست ما در حوزه هزینه‌های جاری مشخص است و جامعه بداند که دولت به این بخش عمل می‌کند. اما در بخش عمرانی نیز با وجود آنکه منابع نسبت به سال گذشته محدودتر شده و بودجه عمرانی که در سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان بوده است، در سال جاری به 43 هزار میلیارد تومان محدود شد اما این بودجه با اولویت‌بندی توزیع خواهد شد که در آن توسعه حمل و نقل شهری نیز در نظر گرفته می‌شود.

او با اشاره به اینکه سیاست دولت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است، افزود: دولت همزمان موضوع اشتغال را نیز دنبال می‌کند. شهرداری تهران نیز در ارتباط با این توسعه شبکه ریلی آماده باشد و آن را گسترش دهد. در این هفته از همکارانمان در شهرداری، شورای شهر و شرکت‌های واگن‌سازی دعوت می‌کنیم تا طرحی را آماده کرده و به ما ارایه دهند. می‌توانیم تا سقف 4800 میلیارد تومان به شهرداری کمک کنیم و اولویت ما برای شهرداری تهران غیرقابل انکار است.

    مترو واجب‌تر از قوت لایموت

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز همزمان با افتتاح بخش‌هایی از خط ۷ مترو تاکید کرد: تجهیزات متحرک این خط هنوز تامین نشده است. خط 6 و 7 با حداقل ظرفیت کار خواهند کرد و امیدواریم به زودی شاهد ایجاد ظرفیت قابل قبولی برای این کریدورهای راهبردی حمل ونقل عمومی شهر تهران باشیم.

او ادامه داد: ساخت مترو از قوت لایموت برای تهران واجب‌تر است، به خصوص در شرایط تحریم، رکود و تورم که مترو علاج هر سه درد است. چراکه هم می‌توان با ساخت داخل کردن مترو، با تحریم مقابله کرد و در خیلی از بخش‌ها، ما توان این کار را داریم، در تمامی در بخش‌های تجهیزات ثابت و متحرک پیش رفته مترو مانند واگن، نیرورسانی، تهویه، سیگنالینگ، کنترل، مخابرات، اسانسور، پله برقی و تیکتینگ، قدرت ساخت داخل در بخش خصوصی و صنایع دولتی و دفاعی داریم و از ساخت داخل نتیجه گرفته‌ایم.

هاشمی تصریح کرد: ما نباید شاهد این باشیم که از ۴ دستگاه حفار مترو که با خون دل و زحمات فراوان تامین شدند، به دلیل توقف ساخت دو دستگاه از تهران خارج شود و با همین رویه ممکن است دو دستگاه دیگر نیز به پروژه‌های فعال خارج تهران برده شوند در حالی که خطوط ۸ تا ۱۱ متروی آماده ساخت است.

هاشمی با بیان اینکه توسعه مترو در بخش داخلی را می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های ایستگاهی نیز پیش برد گفت: در تهران ۲۰۰ ایستگاه مترو وجود دارد که هریک ظرفیت ساخت چند مجتمع ایستگاهی، خدماتی و مسکونی را در اطراف خود دارد و از این محل می‌توان هزینه ساخت خطوط جدید و تکمیل خطوط فعلی را تامین کرد که اگر موضوع به صورت جدی از سوی شهرداری پیگیری شود شورا آماده است تا با مصوبات مورد نیاز از توسعه مترو حمایت کند.

او تاکید کرد: اگر متروی تهران را با متروی پکن مقایسه کنیم، می‌بینیم که این دو شبکه تقریبا همزمان ساخت خود را آغاز کردند و زمانی که ما در حال ساخت سه خط مترو بودیم، متروی پکن دو خط داشت و امروز که ما هفت خط با 2.5 میلیون سفر را بطور ناقص بهره‌برداری می‌کنیم. متروی پکن ۲۰ خط فعال با ۳۹۰ ایستگاه به طول ۶۳۰ کیلیومتر دارد که بطور متوسط روزانه 10.5 میلیون سفر انجام می‌دهد و رکود 13.5 میلیون مسافر را زده و قرار است تا دوسال آینده طول این شبکه به هزار کیلومتر به ظرفیت ۱۸ میلیون مسافر برسد.

تفاوت این دو شبکه در حالی است که دولت چین یارانه سوخت نمی‌دهد واز سوخت هم مالیات دریافت می‌کند یعنی حمل و نقل با خودرو برای دولت چین منافع ندارد نه مثل ایران که درتهران روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت شود.

    ۲درخواست معاون شهردار از نوبخت

در ادامه مراسم محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران از نوبخت درخواست کرد مجوزهای اوراق مشارکت در همان سال مالی محقق شود و محوریت طرح نوسازی اتوبوس‌ها با سازمان برنامه و بودجه باشد.

او در این مراسم گفت: واقعیت این است که در زمان تعطیلی خط ۷ در سال ۹۶ بحث‌های بسیاری مطرح شد، اما در آن زمان به صراحت بیان کردم که هیچ دلیلی جز ناامنی و تکمیل نبودن خطوط برای این اخذ این تصمیم وجود ندارد. به عقیده ما، هیچ قصد سیاسی را نباید در کار مردم دخالت داد و قطعاً ما از این امر پرهیز می‌کنیم. امروز راه‌اندازی خطوط مترو با ایمنی کامل و سرفاصله استاندارد قطارها انجام می‌شود، تا قبل از تعطیلی خط ۷ در سال ۹۶، دو هزار میلیارد برای ایجاد آن هزینه شده بود، اما از روزی که مجبور به تعطیلی این خط شدیم تا به امروز هزار میلیارد تومان دیگر هزینه شده است. این هزار میلیارد در دوره‌ای هزینه شد که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید براینکه از این پس لازم است که تمرکز بیشتری روی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم، تصریح کرد: بنا به دستور آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، از محل منابع تبصره ۱۸ به زودی منابعی برای تأمین واگن‌های جدید در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت. این دستور کمکی برای حل معضل ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد بود.

پورسیدآقایی اضافه کرد: در سال جاری برای توسعه مترو، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با موافقت وزارت کشور دریافت کرده‌ایم، اما نکته این است که اوراق مشارکت هرسال را سال بعد می‌توان به منابع تبدیل کرد. اگر دستگاه‌های ذی ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کمک کنند که اوراق مشارکت سال ۹۸ را در همین سال به دست بیاوریم، کمک بسیاری به توسعه خطوط مترو خواهد بود تا اینکه یک فاصله یک ساله ایجاد شود.

به گفته معاون شهردار تهران، در صورت تامین بودجه اوراق مشارکت سال ۹۸، رقم مذکور در کنار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حاصل از فروش اوراق مشارکت در سال ۹۷، امکان سرمایه‌گذاری بیش از دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در مترو را فراهم می‌کند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه باید علاوه برمترو به اتوبوسرانی نیز توجه شود، تصریح کرد: وضعیت امروز اتوبوسرانی، وضعیت مناسبی نیست و اتوبوس‌ها سنی بیش از ۱۰ سال دارند و باید اتوبوس‌های نوساز جایگزین شوند. در قالب طرح نوسازی که از جانب دولت پیشنهاد شده، ۱۹هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای کشور باید خریداری شود اما از آنجایی که راهبری این طرح، ملی است سازمان‌های ذی‌ربط باید ورود پیدا کنند و پیشنهاد می‌کنم سازمان برنامه و بودجه محوریت این موضوع را بر عهده گیرد. بعد از گذشت یک سال و نیم از بحث طرح نوسازی هنوز یک دستگاه اتوبوس در قالب این طرح تامین نشده است، در صورتی که رییس‌جمهور تأکید بسیاری بر اجرای آن دارد.

    جزییات مسکن استیجاری

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم پیشنهاد توسط ما ارایه شده و شهرداری‌ها این توانایی را دارند که مسکن استیجاری ارایه دهند و اگر دولت تسهیلاتی که به بخش خصوصی می‌دهد به شهرداری‌ها نیز بدهد می‌توانیم به مسکن مورد حمایت یا مسکن اجتماعی ورود یابیم.اگر این مساله نیاز به قانون داشته باشد انجام خواهیم داد و اگر ایین‌نامه‌ای نیاز باشد آن را بررسی می‌کنیم. البته پیش‌نویس مصوبه آن قرار است در هیات وزیران تهیه شود.

شهردار تهران نیز در حاشیه مراسم افتتاح رسمی 8.5 کیلومتر از بخش شرقی خط 7 مترو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأمین 2 هزار واگن مترو را برای سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم و 4 شرکت واگن‌سازی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شود.

    گم شدن دریچه‌های چدنی کف خیابان

روز گذشته خبری مبنی بر دزدیده شدن مجسمه برنزی قیصر امین‌پور در منطقه 2 منتشر شد. شهردار در پاسخ به سوالی در مورد گم شدن این مجسمه گفت: این موضوع را شنیده‌ام ولی فرصت نکرده‌ام گزارش آن را بخوانم. قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنم البته این تنها مشکل نیست و در زمینه گم شدن دریچه‌های چدنی کف خیابان هم مساله داریم و همه اینها را پیگیری خواهیم کرد تا موضوع حل شود.

حناچی با اشاره به اینکه اتصال و گسترش شبکه ریلی از سیاست‌های اصلی شهرداری تهران است، گفت: در همین راستا اتصال متروی تهران به پرند، اسلامشهر و هشتگرد نیز دنبال می‌شود. با وجود اینکه ما با چینی‌ها توسعه مترو را آغاز کردیم و در حال حاضر آنها از ما جلوتر هستند اما در رنکینگ جهانی از جهات طول مسیر و جابه‌جایی مسافر، متروی تهران دارای رتبه پانزدهم در جهان است.

    افزایش تعداد ایستگاه‌های خط 7

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال خط 7 دارای 16 ایستگاه خواهد بود، گفت: در یک ماه آینده راه‌اندازی ایستگاه امام حسین(ع) را در دستورکار داریم.22 کیلومتر از خط 7 با 10 ایستگاه کامل شده و آماده استفاده برای مردم است. در 20 ماه گذشته راه‌اندازی سیستم سیگنالینگ در خط 7 در کل 22 کیلومتر مسیر انجام شده و سیستم حفاظت اتوماتیک قطارها هم تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به راه‌اندازی سامانه تهویه و مهپاش برای اطفای حریق در خط 7 گفت: همه موارد لازم برای اطفای حریق انجام شده و سیستم برق‌رسانی خط 7 نیز تکمیل شده است. خط 7 در سه بخش ایستگاه مهدیه، نواب‌صفوی، میدان صنعت و ایستگاه بسیج تا مهدیه راه‌اندازی شده و تا پایان سال 16 ایستگاه در خط 7 خواهیم داشت. در خط 6 مترو نیز تا پایان سال شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود و تا یک ماه آینده راه‌اندازی ایستگاه امام حسین‌(ع) و تا پایان سال راه‌اندازی ایستگاه تربیت مدرس تا کوهسار را داریم.

 

 

ارسال نظر