چرا واشنگتن به‌دنبال برگزیت است؟

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۱۴
چرا واشنگتن به‌دنبال برگزیت است؟

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، یک‌شنبه در حاشیه اجلاس گروه هفت در فرانسه بار دیگر به بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، اطمینان داده که لندن با خروج از اتحادیه اروپا توافق تجاری بزرگی با ایالات متحده خواهد داشت. او همچنین گفته که بوریس جانسون شخص صحیح برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

ناظران بر این باورند که جانسون در نشست گروه هفت با مسوولیتی مهم مواجه است و آن، حفظ هم‌پیمانان اروپایی و در عین حال، خشمگین نکردن دونالد ترامپ است. او گفته که مذاکرات تجاری با امریکا دشوار خواهد بود اما در بازار امریکا، فرصت‌های زیادی برای کسب‌وکارهای بریتانیایی وجود دارد.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ یک شنبه با حمایت مجدد از نخست‌وزیر بریتانیا گفته: «جانسون به نصیحت نیازی ندارد. او فرد مناسبی برای این کار است. من مدت‌ها است که این مساله را می‌گویم. این حرف من، مقامات پیشین بریتانیا را خیلی خوشحال نمی‌کند اما مدت‌هاست که می‌گویم او فرد مناسبی برای این کار است.»

حمایت دوباره ترامپ از برگزیت و وعده‌های وسوسه‌انگیز تجاری برای تحقق این امر، در شرایطی است که پیش‌تر نیز جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا در سفر اخیرش به لندن گفته بود که «بریتانیا در صورت ترک اتحادیه اروپا، به اول صف تجارت با امریکا خواهد آمد.»

اما دلیل اصرار ایالات متحده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چیست؟ نشنال اینترست با اشاره به سفر اخیر جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ به لندن نوشته است: دونالد ترامپ که توافق‌های چندجانبه را زیاد نمی‌پسندد، از همان اوایل، حامی برگزیت بوده است. او آشکارا از ترزا می‌ (نخست‌وزیر سابق بریتانیا) به‌دلیل شکست در به تصویب رساندن توافق خروج انتقاد کرده بود. به نظر می‌رسد که بولتون با اظهار اینکه امریکا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا -و نه تصمیم به باقی ماندن- حمایت می‌کند، در حال تبیین یک سیاست است. برای یک مشاور امنیت ملی، دادن وعده تجاری با فرض اتخاذ یک سیاست مهم توسط یک کشور، موضوعی جالب توجه

 به شمار می‌رود. در همین حال، امریکا و چین با اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه، راه را برای مذاکره بسته نگه داشته‌اند و بر جنگ تجاری خود باقی هستند.  در همین راستا، توافق تجاری دیگر دولت ترامپ نیز در حالت سکون مانده است. پیمان تجارت آزاد بین سه کشور ایالات متحده، مکزیک و کانادا (یواس‌ام سی‌آ) که قرار بود جایگزین قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) شود، هنوز به تصویب نرسیده و در همان مراحل اولیه مانده است. طبق گزارش اتاق بازرگانی امریکا، بریتانیا هفتمین شریک بزرگ تجاری با امریکا محسوب می‌شود و چهارمین مقصد بزرگ برای صادرات کالاهای امریکایی است. 15 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در امریکا نیز از سوی این کشور است. حتی در این شرایط و روابطِ از قبل قوی میان بریتانیا و امریکا، فضا برای بهبود روابط وجود دارد؛ اما اینکه دولت ترامپ در عوض چیزی بخواهد، موضوعی شک‌برانگیز است.  جک استراو وزیر خارجه بریتانیا در زمان نخست‌وزیری تونی بلر، در جایی گفته: «دولت فعلی امریکا بسیار معامله‌گر است؛ شما، چیزی رایگان به دست نمی‌آورید.» به نظر می‌رسد دولت ترامپ، پیش‌تر دست خود را در این باره رو کرده باشد. در ماه فوریه، دولت امریکا اهداف تجاری آتی خود با بریتانیا را منتشر کرد. خطاب آن اهداف، یک بریتانیای ضعیف پسابرگزیت بود که مجبور است خود را با مقررات امریکا وفق دهد؛ این چیزی نیست که با منافع بریتانیا –که در آینده مایل به ادامه مراودات تجاری با اتحادیه اروپا خواهد بود- هم‌سو باشد. دولت امریکا همچنین تمایل دارد تا در مقررات سرویس همگانی سلامت بریتانیا دست ببرد؛ این اقدام، با جلوگیری از تضعیف دسترسی کالاهای امریکایی –از طریق استفاده نابجا از سیستم حفظ و به رسمیت شناختن علائم جغرافیایی در بریتانیا - به بازار و برقراری، دسترسی کامل کالاهای امریکایی به بازار انجام خواهد گرفت.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) در همه‌پرسی 2016 به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد. جانسون در شرایطی تهدید کرده با یا بدون توافق در تاریخ 31 اکتبر اتحادیه اروپا را ترک می‌کند که کارشناسان هشدار می‌دهند در صورتی که لندن بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

 

ارسال نظر