وزیر بهداشت: به واردات دارو رانت نمی‌دهم

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۰۳
وزیر بهداشت: به واردات دارو رانت  نمی‌دهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد که به واردات دارو رانت نمی‌دهد. سعید نمکی تاکید کرد: اخیراً اعلام کردم همان طور که به واردات دارو رانت نمی‌دهم، رانت به تولید داخل هم نخواهم داد. برای من به عنوان وزیر بهداشت، سلامت مردم مهم است و اجازه نمی‌دهم داروی کم کیفیت یا بی‌کیفیت وارد چرخه دارویی کشور شود. بنابراین داروی تولید داخل ما دارویی نیست که کسی بخواهد آن را مورد بی‌مهری قرار دهد، اما برخی از همکارانمان ممکن است از قدیم به برخی برندها عادت کرده باشند یا وارد‌کنندگان این برندها با شیوه‌های بازاریابی خاص داروی‌شان را روی نسخه‌ها برده باشند. از همکارانمان خواهش می‌کنیم که برای حمایت از تولید داخلی سعی کنند که مشابه داخلی این داروها را نسخه کنند. در عین حال به مردم می‌گویم که باور کنند داروی تولید داخل داروی با کیفیتی است.

نمکی در ادامه صحبت‌هایش درباره قرارگاه دارو گفت: ما باید قبول کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط نمی‌توان با شیوه‌های معمولی و متداول نیاز‌های مردم را پیگیری کرد. از طرفی صنعت ما با کمبود شدید مواد اولیه روبه‌رو بود. همچنین می‌دیدم که تولیدکنندگان مورد لگدمال واردکنندگان هستند. از طرفی هم باید در سازمان غذا و دارو شفافیت ایجاد می‌کردیم. بر همین اساس چیدمان نیروها را در آنجا برمبنای شیوه جهادی قرار دادم تا باور کنند که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. به همین دلیل به شیوه جهادی و قرارگاهی روی آوردیم و خودم مسوولیت این قرارگاه را پذیرفتم. این قرارگاه در هفته یک روز برگزار می‌شود و همکاران در دفترم جمع می‌شوند و از دستگاه‌های دیگر نیز کمک می‌گیریم.

 کمبود دارو نداریم

وی افزود: اقدام دیگرمان این بود که یک شورای مشورتی ایجاد کردیم که ماهی یک بار در حضور خودم تشکیل جلسه می‌دهند و در آن نمایندگان تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و غیره حضور دارند و حرف‌هایشان را می‌شنویم و تصمیم‌گیری می‌کنیم. این شیوه قرارگاهی به خوبی جواب داده است. به مردم هم این نوید را می‌دهم که ما کمبود دارو نداریم و سعی می‌کنیم که تا پایان سال با کمبود دارو مواجه نشویم و حتی درصددیم که تا سه ماهه اول سال ۹۹ را هم به اندازه‌ای دارو و تجهیزات پزشکی دپو کنیم که دغدغه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشیم. وزیر بهداشت درباره داروهای بیماران خاص نیز گفت: برخی از بیماران خاص به داروهای وارداتی وابسته بودند که همچنان آن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم. همچنین شیوه‌ای را طراحی می‌کنیم که دارو درب منزل این بیماران به دستشان برسد. برای بیماران خاص و صعب‌العلاج داروهایی را که نیازمند بودند وارد می‌کنیم و تولید داخلی آنها هم وجود دارد. برخی از داروها هم به عنوان داروهای تک‌نسخه‌ای معروفند که طبق قانون تجویز آنها منع شده و جرم تلقی می‌شود. با این حال گفتیم در این موارد هم اگر دارویی وجود دارد که بیماران خاص در تعداد محدودی به این دارو وابستگی پیدا کرده‌اند، وارداتش به‌طور محدود طبق نظر

انجمن‌ها ادامه یابد.

 

ارسال نظر