دستور رییس‌جمهور برای امحاء ذرت‌های آلوده

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۰۹۶
دستور رییس‌جمهور برای امحاء ذرت‌های آلوده

گروه بنگاه‌ها|

 بعد از مطرح شدن خبر دپوی ده‌ها هزارتن ذرت آلوده در بندر امام خمینی توسط رسانه‌های گروهی، دیروز خبر رسید که رییس‌جمهور دستور امحاء ذرت‌های فاسد را صادر کرده است. خبری که صحت آن دیروز هم توسط رییس سازمان ملی استاندارد و هم توسط دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تایید شد. ذرت‌هایی که بطور طبیعی برای مصرف دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر گونه آلودگی و مسمومیت در آنها بطور مستقیم مصرف‌کنندگان دام یا طیور را با خطرات جبران‌ناپذیری چون سرطان و... روبه‌رو می‌سازند.

ماجرای ذرت‌های آلوده در ایران اما از نیمه‌های اسفند سال 1396 با بازتاب در برخی رسانه‌ها آغاز شد. رسانه‌ها در آن زمان به جزییات دپو بیش از 100 هزار تن ذرت آلوده برزیلی در بندر امام خمینی دسترسی پیدا کردند و آن را منتشر کردند. خبرهای اولیه از کشف آفلاتوکسین در برخی محموله‌های وارداتی ذرت حکایت داشت که در پی ورود نهادهای نظارتی حدود 126 هزار تن ذرت آلوده برزیلی که وارد بندر امام خمینی شده بود، توقیف شد.

گفتنی است، ذرت‌های آلوده توسط 17 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال 96 وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده بود. براساس قانون اگر اقدامات لازم برای ترخیص کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تاکنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده اقدامی انجام نداده است.

شرکت‌هایی از قبیل «ر خ»- «ف» اقدام به واردات ذرت‌های آلوده به قارچ آفلاتوکسین از کشور برزیل کرده‌اند. گفتنی است، نمی‌توان گفت که کل محموله‌های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکت‌ها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

  ارجاع کالای فاسد مقدور نیست

یک مقام مسوول در خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد، با توجه به حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین‌المللی امکان مرجوع کردن کالا در حال حاضر فراهم نیست و برای خارج کردن ذرت‌های آلوده باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

گفتنی است، بعد از انتشار این خبر در بحبوحه کشف محموله ذرت آلوده، مشخص شد یک محموله 66هزار تنی ذرت‌های آلوده برزیلی نیز وارد محوطه بندری امام خمینی شد که این‌بار مسوولان مانع از تخلیه محموله ذرت‌های برزیلی کشتی فله‌بر «آمینا» شدند.

در آن برهه یک مقام مسوول در این باره به تسنیم گفت: شدت فساد و آلودگی ذرت‌ها به‌حدی بود که نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی نیز وجود نداشت و ماموران دستگاه نظارتی با بررسی ظاهری دستور عدم تخلیه و مرجوع کردن محموله را صادر کردند.

بر این مبنا امکان تخلیه محموله ذرت آلوده کشتی فله‌بر با وجود پهلوگیری و تخلیه قسمتی از محموله در بندر امام خمینی، ایجاد نشده است. گفتنی است محموله ذرت کشتی آمینا در چند انبار مختلف داخل فله‌بر نگهداری می‌شده که ذرت دپوشده در یکی از ((خِنها)) آلوده نبوده و به این ترتیب اجازه تخلیه 18 هزار تن ذرت از این کشتی صادر شده است، این در حالی است که مابقی محموله که وزن آن نزدیک به 48 هزار تن است اجازه تخلیه پیدا نکرده و بار روی کشتی مرجوع شده است.

ورود کمیسیون اصل 90 به ماجرای ذرت‌های آلوده

یکی از نکات حائز اهمیت در پرونده ذرت‌های آلوده برزیلی تلاش برخی افراد برای خروج این محموله‌ها با اهدافی مثل تهیه الکل به قصد صادراتی یا موارد دیگر بوده است که به همین دلیل تعیین تکلیف این پرونده تاکنون وضعیت مشخصی پیدا نکرده بود. به گفته خجسته نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی 140 هزار تن ذرت آلوده وارداتی در خوزستان از سال گذشته در انبارها مانده که باید به سرعت تعیین تکلیف شود.

بر همین اساس «کاظم پالیزدار»، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور رییس‌جمهور برای توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور خبر داد.گفتنی است، جزییات این خبر نشان می‌دهد، رییس‌جمهور به بحث واردات 120 هزار تن ذرت آلوده به کشور، وارد شد و دستور داد که این محموله‌ها ارجاع یا امحاء شوند. آن‌طور که رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده در صورتی که این ذرت‌ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر، دام‌ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

  رییس‌جمهور دستور امحای ذرت‌های آلوده وارد شده به گمرک را صادر کرد

بعد از تایید خبر توسط دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، رییس سازمان استاندارد هم اعلام کرد: پس از سه سال ممانعت و تحمل فشارهای زیاد از سوی افراد سودجو، رییس‌جمهوری دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور و برخورد قضایی با متخلفان را صادر کرد.

به گزارش سازمان ملی استاندارد ایران، نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به توقف و ترخیص نشدن ذرت‌های آلوده در گمرک بندر امام گفت: در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام شد که با کنترل و انجام آزمایش‌های متعدد، وجود سم آفلاتوکسین بالای این محموله به اثبات کارشناسان استاندارد رسید و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

وی با بیان اینکه، درصورت عدم انطباق محصولات با استانداردها، محموله باید به کشور مبدا مرجوع شود، افزود: صاحبان کالا درصدد بودند که به طرق مختلف کالا را از گمرک ترخیص و وارد کشور کنند.

پیروزبخت با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی در این زمینه، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰۰ آزمایش روی این ذرت‌ها انجام گرفت که همه حاکی از غیراستاندارد بودن و مضر بودن این محموله بر سلامت مردم بود.رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بعد از سه سال ماندگاری این محموله در گمرک بندرعباس، به علت شرایط جوی میزان این سموم بیشتر شد.وی با بیان اینکه، ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان مصرف می‌شود، گفت: ذرت‌هایی که آلوده به سم آفلاتوکسین هستند، اگر به مصرف دام شیری و پروایی برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.وی با ارایه گزارشی از وضعیت این کالا در گمرک به رییس‌جمهوری، خواستار تعیین تکلیف وظایف دستگاه‌ها در خصوص این محموله شد.پیروزبخت با اشاره به اهتمام دولت به سلامت، ایمنی و استاندارد کالا، اظهار کرد: رییس‌جمهوری تکلیف کردند که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: دستور رییس‌جمهوری برای اجرا به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.نکته قابل توجه در این پرونده فشارهایی است که از سوی برخی افراد دارای نفوذ برای جلوگیری از امحای این محموله آلوده طی 3 سال گذشته صورت گرفته است. گروه‌های بانفوذی که با وجود قطعی شدن فساد این محموله‌ها از نابودی آنها جلوگری می‌کردند و معلوم نبود اگر رییس‌جمهوری شخصا در این پرونده ورود نمی‌کرد چه سرنوشتی در انتظار این پرونده بود.

 

ارسال نظر