اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۳۹

خرید و فروش آهن متوقف شد

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه ما نه در گرانی و نه در ارزانی آهن دخالتی نداریم، گفت: آهن‌فروشان بلاتکلیف‌تر از دیروز هستند و هیچ تدبیری برای آنها اتخاذ نمی‌شود. حمیدرضا رستگار با اشاره به اینکه در بازار این روزهای آهن، خرید و فروش متوقف است و در رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: تشدید رکود تفاوت چندانی با روند نزولی قیمت‌ها ندارد همین امر عاملی شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی آهن دچار روزمرگی شده و مشکلات آنها افزایش یابد. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه متأسفانه در قیمت‌گذاری محصولات فولادی از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مشورتی نمی‌گیرند، افزود: این موضوع باعث شده حجم نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت‌گذاری‌ها افزایش پیدا کند این درحالی است که باید با یک جمع‌بندی کلی قیمت‌گذاری محصولات فولادی نهایی شود نه اینکه قیمت‌ها دست کسانی بیفتند که نمی‌دانیم براساس کدام ضابطه روند قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند. وی تصریح کرد: ما نه در گرانی و نه در ارزانی آهن دخالتی نداریم این موضوع اصلا خوب نیست چرا بخش توزیع را خارج از ضوابط قیمت‌گذاری می‌دانند مگر نه اینکه ساماندهی بازار برعهده ماست. وی با اعلام اینکه ما با نظارت مخالف نیستیم اما با دخالت کسانی که تخصص قیمت‌گذاری ندارند در بخش فولاد و آهن مخالفیم گفت: چندین بار نارضایتی خود را به بخش‌های مختلف ارسال کرده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتیجه‌ای برسیم. آهن فروشان بلاتکلیف‌تر از دیروز هستند و هیچ تدبیری برای آنها اتخاذ نمی‌شود.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی عاملی برای تحقق رونق تولید

مرتضی میری رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره شرایط حال حاضر بازار لوازم خانگی در کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه به تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات لوازم خانگی ارز نیمایی تخصیص یافته است اما نوسانات هفته‌های گذشته منجر شد تا قیمت‌ها بالا رفته و عملا نرخ نیمایی تاثیری بر ثبات قیمت لوازم خانگی نداشته باشد. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: زمانی که نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند حباب قیمتی هم کم می‌شود در صورتی که اصل قیمت به خاطر نوسانات ارزی در بازار آزاد با توجه به ارز نیمایی که داده می‌شود تغییر نمی‌کند. میری با اشاره به اینکه واردات لوازم خانگی آماده بیش از یک سال است که ممنوع شده، بیان کرد: این ممنوعیت واردات کالاهای لوکس که لوازم خانگی آماده هم جزئی از آن است این اجازه را به تولیدکننده می‌دهد تا خود را بازسازی کند و تولیداتی با کیفیت بهتری بسازد. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی اتحادیه، افزایش قیمت محصولات کارخانجات است چرا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع در بهای تمام شده کالا‌ها اثری محسوس دارد، اما وقتی قیمت دلار نزولی می‌شود، عملا بسیاری از قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند و این موضوع به نوبه خود قابل تامل است. موضوع دیگری که منجر به رکود بازار لوازم خانگی می‌شود تعدد و ازدیاد کارخانجات تولیدات لوازم خانگی است که انگیزه را هم از دست صاحبان این قشر ربوده است.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار

محمد آقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۲۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به آنکه کشت نو ظرف یک ماه آینده در بازار عرضه می‌شود، از این رو ازدیاد عرضه برنج سال گذشته موجب شده تا قیمت این محصول روند نزولی در بازار داشته باشد. به گفته وی، استمرار کاهش قیمت برنج ایرانی منوط به آن است تا در زمان عرضه برنج نو به بازار، تقاضای شرکت‌ها و سازمان‌ها به یک‌باره افزایش چشمگیری نیابد. آقاطاهر با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی در بازار تغییری نداشته است، بیان کرد: با استمرار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برنج خارجی، بازار این محصول همچنان در آرامش به سر می‌برد. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار اقلام اساسی گفت: با توجه به آنکه واردات مواد غذایی با ارز نیما و ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، در نتیجه کاهش نرخ ارز نمی‌تواند بر قیمت محصولات در بازار تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه بازار حبوبات در یک ماه اخیر از تعادل نسبی در بازار برخوردار است، افزود: البته قیمت حبوبات بسته‌بندی به سبب هزینه‌های سورت، دستچین و ... افزایش پیداکرده است. آقاطاهر درباره آخرین وضعیت بازار روغن گفت: روغن مطابق با قیمت‌گذاری که سازمان حمایت انجام داده، در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و مشکلی در توزیع وجود ندارد. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به دلایل افزایش قیمت چای در بازار بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات دلیل اصلی رشد ۱۱۰ تا ۱۳۰ درصدی قیمت چای خارجی در بازار به شمار می‌رود. وی ادامه داد: از ۱۵ خرداد تمامی محموله‌های چای که در گمرک بودند، با ارز نیمایی ترخیص شدند و همین موضوع موجب شد تا قیمت این محصول با نوساناتی در بازار روبرو شود. آقاطاهر ارز ۴۲۰۰ تومانی را ارز حمایتی تلقی کرد و گفت: اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برخی کالا‌ها منجر به خروج محصول از مرز‌های ایران می‌شود، در حالی که با واقعی شدن نرخ ارز دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد. این مقام مسوول در پایان با بیان اینکه قیمت برنج خارجی، شکر و روغن به سبب اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نباید در بازار نوسانی داشته باشد، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت شکر در ماه‌های اخیر با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شد و هم‌اکنون به سبب مشکلات در سیستم توزیع با نرخ مصوب ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش نمی‌رسد.

 

ارسال نظر