تخریب 55 درصد از اراضی منطقه یک تهران

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۳۶

چهارمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در حالی برگزار شد که رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با حضور خود در این نشست، آمار هولناکی از تخریب اراضی مشجر و باغات شهر تهران طی 10 سال اخیر را اعلام کرد.

زهرا صدراعظم نوری که به دعوت رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به این جلسه آمده بود، طرح برج باغ را عامل ویرانگر فضای سبز و تنفس‌گاه‌های شهر تهران عنوان کرد و یادآور شد که بخش عمده‌ای از باغات مشجر تهران به برج‌های تجاری و مسکونی تبدیل شده است.

او همچنین در این نشست، گزارشی از اقدامات شورای شهر تهران در عرصه بهبود سلامت زیستی شهر تهران ارایه داد و برای تعامل و همکاری کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای شهر تهران با کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در جهت بهبود وضعیت زیست‎محیطی شهر تهران اعلام آمادگی کرد. در این نشست همچنین دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران، به نقد صنعت بازیافت در کشور پرداخت و با اشاره به تصویت کلیات لایحه «کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها با مشارکت بخش غیردولتی» از آمادگی بخش‌خصوصی برای ورود به این عرصه خبر داد.

در ابتدای این نشست، رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران از احتمال واگذاری تمامی سهم قرارداد پارس جنوبی به شرکت پتروپارس خبر داد و گفت: پس از آنکه چینی‌ها پیشنهاد تعلیق دو ساله قرارداد پارس‌جنوبی را مطرح کردند، در جلسه سران سه‌ قوه تصمیم گرفته شد که قرارداد تکمیل پارس‌جنوبی بطور کامل به شرکت پتروپارس واگذار شود و تامین مالی آن نیز از محل صندوق توسعه ملی صورت گیرد. رضا پدیدار سپس به گزارش مطالعاتی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص نفت و آرایش اقتصادی کشورهای دنیا در این حوزه اشاره کرد و افزود: بر اساس این گزارش، کشورهای روسیه، چین، هند، ترکیه و ایران، اتحاد جدیدی را برای کنترل بازار نفت ایجاد کرده‌اند و به نظر می‌رسد که حلقه اقتصادی جدیدی در بازار جهانی نفت در حال شکل‌گیری است.

وی سپس به گزارش اخیر شرکت بریتیش پترولیوم درباره وضعیت انرژی جهان در سال 2019 اشاره کرد و افزود: بر اساس این گزارش، سوخت‌های فسیلی 84.7 درصد مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهد و از امریکا به عنوان برترین کشور جهان در تولید نفت، گاز و ذغال‌سنگ نام برده شده است. پدیدار با بیان اینکه بر اساس گزارش اخیر بریتیش پترولیوم، کشور چین یکی از پنج کشور تولیدکننده برتر نفت جهان است، افزود: همچنین در این گزارش، از امریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان در سال 2019 یاد شده‌ در حالی که نام کشورهای کانادا، چین و نروژ نیز در بین 10 کشور برتر تولیدکننده انرژی جهان دیده می‌شود.

به گفته رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، گزارش‌های مطالعاتی بین‌المللی همچنین نشان می‌دهد که کشورهای امریکا، روسیه و ایران در صدر تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی قرار دارند در حالی که دیگر کشورهای خاورمیانه جایی در فهرست 10 کشور اول ندارند. در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به ادامه بحث و تبادل‌نظر پیرامون مهم‌ترین برنامه‌های این کمیسیون در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران پرداختند و آخرین دیدگاه‌ها و نظرات فعالان حوزه انرژی و تشکل‌های این بخش را مورد بررسی قرار دادند. رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این جلسه، از ورود این کمیسیون به مقوله شفاف‌سازی‌ها درباره اتفاقات رخ داده در شهر تهران، در این دوره از فعالیت شورای شهر خبر داد و گفت: رانت و فساد در سایه عدم شفافیت‌ها ایجاد می‌شود و در این دوره از فعالیت کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران تلاش کرده‌ایم تا نورافکن‌ها را روی نقاط تاریک شهر بیندازیم. زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه در زمینه جمع‌آوری پسماندها از سطح شهر تهران، فهرست 18 هزار نفری از کارگران این بخش به شورای شهر تهران داده شده در حالی که تعداد زیادی از آنان وجود خارجی ندارد، افزود: بر اساس اطلاعات گردآوری شده، میزان تولید انواع پسماند روزانه شهر تهران در حدود 6 هزار تن است که از این مقدار، 5400 تن پسماند خانگی، 100 تن پسماند صنعتی و پزشکی، 200 تن پسماند سرشاخه و لجن و نیز 211 تن پسماند خانگی اطراف تهران است.

وی سپس با این توضیح که میزان تولید پسماند ساختمانی و عمرانی شهر تهران، روزانه 32 هزارتن است، به آمار دیگری اشاره کرد که بهت و تعجب فعالان اقتصادی را برانگیخت.

زهرا صدراعظم نوری با یادآوری اینکه در سال 1335 خورشیدی، شهر تهران دارای بیش از 5 هزار هکتار باغ و اراضی مشجر بود و در حال حاضر این میزان به نصف کاهش یافته است، گفت: بر اساس آمار مصوبه برج باغ که در سال‌های قبل به تصویب رسیده بود، بسیاری از اراضی مشجر شمال تهران از بین رفت بطوری که از سال 1387 تا 1397 و به مدت 10 سال، 128 هکتار از اراضی مشجر و باغات تهران نابود شد و جای آن را ساختمان‌های بلندمرتبه اداری، تجاری و مسکونی گرفت.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، بیشترین اراضی سبز از دست رفته طی این مدت مربوط به منطقه یک تهران با 55 درصد تخریب بوده است و پس از آن نیز مناطق 21، 22، 3، 2، 4 و 5 تهران بیشترین آسیب را از مصوبه برج باغ دیده است.

همچنین به گفته زهرا صدراعظم نوری، شورای شهر تهران در دوره اخیر، مصوبه برج باغ را حذف و به جای آن مصوبه خانه باغ را جایگزین کرد تا از تخریب بیشتر اراضی مشجر شهر تهران جلوگیری شود.

وی در ادامه به مصوبه شورای شهر تهران و تعیین عوارض و جرایم مالی برای قطع درختان و از بین بردن فضای سبز، اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه، تمامی عوارض دریافتی از این محل، صرف تملک باغات می‌شود بطوری که سال گذشته، 107 میلیارد تومان از این محل به دست آمد که بخشی از باغات موجود در مناطق 7، 8 و 10 تهران تملک شد. وی افزود: برای امسال نیز درآمد حاصل از جرایم این بخش به میزان 150 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که برای تملک باغات و اراضی مشجر در پنج منطقه شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان این نشست، از آمادگی و علاقه‌مندی این کمیسیون برای تعامل با کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در راستای تدوین مدل کسب‌و‌کار مشخص در حوزه پسماند و بازیافت خبر داد که مورد استقبال فعالان بخش خصوصی قرار گرفت.

 

ارسال نظر