اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۱۵۶

تغییر رییس کمیته امداد

مراسم تکریم و معارفه رییس کمیته امداد امام‌خمینی (ره) روز سه شنبه برگزار می‌شود. روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) دیروز طی دعوتنامه‌ای از برگزاری مراسم تکریم «سید پرویز فتاح» و معارفه «سید مرتضی بختیاری» رییس جدید کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد که روز سه شنبه هفته جاری اول مردادماه، در ساختمان مرکز کمیته امداد برگزار می‌شود. قائم‌مقامی تولیت آستان قدس رضوی، وزیردادگستری در دولت دهم و ریاست سازمان زندان‌ها برخی از سوابق مدیریتی «سید مرتضی بختیاری» است.  سید پرویز فتاح از فروردین ۱۳۹۴ به ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) منصوب شده بود.

افزایش قاچاق کودکان به ایران در ۶  ماهه اخیر

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با تاکید براینکه هیچ کودک خیابابی از اتباع غیرمجاز به تنهایی رد مرز نمی‌شوند، گفت: از میان کودکان جمع‌آوری شده ۱۰ درصد ایرانی و ۹۰ درصد خارجی هستند که بخش اعظمی از آنها توسط باندهای قاچاق وارد کشور می‌شوند.

فرزانه مروستی درباره ایراداتی که به طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان وارد می‌شود و همچنین ادعای رد مرز کودکان افغانستانی که به صورت غیرقانونی در تهران حضور داشتند، گفت: بحث رد مرز کودکان کار توسط یک مدیر بی‌اطلاع از ماجرای طرح مطرح شده است و قویا تکذیب می‌شود. ایران طبق تعهدات بین‌المللی در خصوص کودکان عمل کرده و می‌کند و ما وضعیت کودک را فارغ از هر ملیتی که دارد، در نظر می‌گیریم و قاعدتا بحث رد مرز وجود ندارد. او در ادامه به ایلنا گفت: مهم‌ترین موضوع برای ما در این طرح این است که این کودکان به آغوش خانواده بازگردند و بحث رد مرز کودک به تنهایی اصلا مطرح نیست. چنانچه خانواده این افراد در ایران باشند و این کودکان از طریق خانواده وارد خیابان شده باشند، پس از شناسایی خانواده‌ها و اخذ تعهدات لازم از آنها کودک به خانواده تحویل داده می‌شود. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: اگر خانواده کودک واقعا نیازمند باشند، از طریق سازمان‌های حمایتی حتما به آنها رسیدگی می‌شود، اما چنانچه خانواده کودک در ایران نباشد از طریق سفارت افغانستان و وزارت امور خارجه پیگیری لازم انجام می‌شود و از آنها کمک می‌خواهیم تا بتوانیم ساز و‌کارهای حقوقی را انجام داده تا کودک به آغوش خانواده باز گردد. مروستی اظهار کرد: از آنجا که ما عضو کنوانسیون حقوق کودک هستیم، تعهداتی درخصوص شرایط تحصیلی و زندگی کودک داریم، اما به دلیل قوانین کلی که در سازمان بهزیستی و کمیته امداد وجود دارد، این خانواده‌ها نیز تحت حمایت این سازمان‌ها قرار ‌نمی‌گیرند و از طریق سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی و دستگاه‌های بین‌المللی به آنها کمک می‌شود. او تاکید کرد: بررسی‌ها در این طرح نشان می‌دهد که در 6 ماهه اخیر تعداد زیادی از این کودکان از طریق قاچاق وارد ایران شده‌اند. در حقیقت این کودکان هزینه‌ای را به قاچاقچی پرداخت کرده‌اند و وارد کشور شده‌اند. این کودکان بیشتر در مشاغلی مانند زباله‌گردی و تکدی‌گری در سر چهارراه‌ها فعالیت می‌کنند و با گفت‌وگوهایی که با بچه‌ها داشتیم، متوجه شدیم که آنها درآمدهای خوبی دارند و حتی کودکانی بوده‌اند که با کار در سر چهارراه‌ها ماهیانه بین دو تا سه میلیون تومان هم درآمد داشتند و این شغل به عنوان یک کار خوب برایشان قلمداد می‌شود.

تهیه یونیفرم مدرسه  اجباری نیست

قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی درباره گران‌فروشی برخی فروشندگان لباس فرم مدارس گفت: فروشندگان حق اضافه کردن حتی یک ریال بر قیمت مصوب لباس‌‎های فرم را ندارند.

محمد روشنی درباره افزایش قیمت لباس فرم مدارس و اختصاص ۱۹ درصد سود حاصل از فروش این لباس‌ها به سازمان دانش‌آموزی گفت: اینکه برخی از فروشندگان می‌گویند؛ ۱۹ درصد سود حاصل از فروش روپوش مدارس به سازمان دانش‌آموزی تعلق می‌گیرد، کذب محض است. سازمان دانش‌آموزی دخالتی در قیمت روپوش مدارس ندارد. او در ادامه با تاکید بر عدم افزایش قیمت لباس فرم مدارس به ایلنا گفت: تفاهم‌نامه‌ای را با اتحادیه پوشاک هر استان منعقد کردیم، این تفاهم نامه در رابطه با همین موارد است و در آن ذکر شده که فروشنده حق ندارد حتی یک ریال بر قیمت مصوب و نهایی شده لباس فرم دانش‌آموزان اضافه کند. در کارگروهی که برای لباس فرم مدارس تصمیم‌گیری می‌شود، نمایندگانی از وزارت صمت و اتحادیه پوشاک و همچنین بازرسان آنها حضور دارند و ما نیز به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش مسوولیت ساماندهی را به عهده داریم، حتی اعلام کردیم، بخشی از این پوشاک به صورت رایگان در میان دانش‌آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی توزیع شود. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی گفت: سعی کردیم، پیرو این تفاهم‌نامه دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه کنیم. متاسفانه پیش‌تر دلالان و واسطه‌ها به‌کار پوشاک مدارس وارد می‌شدند و اتحادیه پوشاک نقشی در این زمینه نداشت. حال ما برای اینکه تولید رونق بگیرد، اعلام کردیم که تنها آن دسته از مراکزی که مورد تایید اتحادیه پوشاک هستند، حق تولید لباس فرم دانش‌آموزان را دارند. روشنی با بیان اینکه قیمت لباس فرم مدارس توسط اتحادیه پوشاک مشخص می‌شود، گفت: پوشاک مدارس توسط اتحادیه پوشاک و کارگروهایی که با آنها تفاهم کرده‌ایم، قیمت‌گذاری می‌شود. ضمن اینکه ما به آنها گفته‌ایم به هیچ عنوان حق افزایش قیمت به بهانه سازمان دانش‌آموزی یا آموزش و پرورش را ندارند.

 

ارسال نظر