حمله وال‌استریت به فدرال رزرو

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۷۱
حمله وال‌استریت به فدرال رزرو

گروه جهان|

وال‌استریت از بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) به‌دلیل ایجاد آشفتگی در حرکت بازار به‌تندی انتقاد کرده است. در شرایطی که دونالد ترامپ تقریبا هر روزه از فدرال رزو به‌دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد می‌کند، وال‌استریت نیز با اشاره به سخنان غیرعادی یکی از مقامات کلیدی این نهاد درباره احتمال کاهش 50 درصدی نرخ بهره و سپس تکذیب آن، از رویکرد فدرال رزرو که باعث آشفتگی بازار شده انتقاد کرده است. فایننشال‌تایمز نوشته، این انتقاد تند و تیز از روابط نه چندان حسنه بازار سهام و بانک مرکزی امریکا در آستانه یک کاهش تاریخی نرخ بهره خبر می‌دهد.

انتقاد شدید وال‌استریت از سخنرانی «جان ویلیامز» مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی امریکا در شهر نیویورک و یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌گذاران مالی ایالات متحده است. این سخنرانی در شرایط بسیار حساسی ایراد شد؛ درست زمانی که برای اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران در حال بررسی کردن احتمالات و حدود احتمالی کاهش نرخ بهره در ماه آینده هستند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، تا پنج شنبه کارشناسان بازار سرمایه اتفاق‌نظر داشتند که فدرال رزرو 25 واحد از نرخ بهره را کاهش خواهد داد. این میزان کاستن از نرخ بهره با توجه به تضعیف اقتصاد جهانی و تنش‌های تجاری سیاستی مطمئن به‌شمار می‌رفت اما جان ویلیامز در سخنرانی خود به‌رقم غیرعادی 50درصدی کاهش نرخ بهره اشاره کرد. این اقدام باعث شد تا فدرال رزرو نیویورک توضیحی غیرعادی بدهد مبنی بر اینکه نظر

 جان ویلیامز قرار نیست تا در نشست ماه آینده روسای بانک‌های مرکزی امریکا مطرح شود یا مورد بررسی قرار بگیرد. «دیوید راسنبرگ» اقتصاددان ارشد و تحلیلگر شرکت مدیریت دارایی گلوسکین شف گفته: «فکر می‌کنم وقتی صحبت از گفت‌وگو با افکارعمومی است افراد بسیاری در فدرال رزرو داریم که می‌خواهند این کار را انجام بدهند و این دقیقا کاری است که باعث می‌شود تا تخم سردرگمی کاشته شود. زمانی بود که فدرال رزرو به شفاف نبودن به اندازه کافی متهم می‌شد. این نهاد حالا دقیقا از آن‌سوی بام افتاده است، به‌ویژه درباره زمان مناسب برای اعلام کردن برخی موارد و چیزهایی که اختلافات نظر زیادی بر سر آنها وجود دارد.»

   انتقاد دوباره ترامپ

اما داستان به انتقاد وال‌استریت از فدرال رزرو ختم نمی‌شود. پس از آنکه مدیر دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی امریکا در نیویورک مجبور شد تا بیانیه‌ای صادر کرده و احتمال کاهش گسترده نرخ بهره (50درصدی) توسط این نهاد را ضعیف بخواند، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، بار دیگر پیکان تند انتقاد خود را به سوی جروم پاول رییس فدرال رزرو نشانه رفت و از این نهاد به‌دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهور امریکا در اظهاراتی که بار دیگر نگرانی‌ها از تلاش او برای کاهش استقلال بانک مرکزی را تشدید کرده، قویا فدرال رزرو خواسته تا روند افزایشی نرخ بهره را متوقف و معکوس کند. ترامپ در توییترش نوشته: امریکا در رقابت جهانی به سر می‌برد و برنده این رقابت شده است. اما این پیروزی به لطف فدرال رزرو به دست نیامده است.

ترامپ در بخش دیگری از انتقادات خود گفته: «مدیران فدرال رزرو به قدر کافی کار نکرده‌اند و سریع هم تصمیم نمی‌گیرند. می‌توانستیم از اینکه الان هستیم بهتر باشیم. الان این شانس را داریم که ثروت و موفقیت را برای امریکا به همراه آوریم. رشد را متوقف نکنید! “ تنها در سال گذشته بانک مرکزی امریکا چهار مرتبه نرخ بهره را کاهش داد اما به نظر می‌رسد تا ۱۰روز دیگر برای نخستین‌بار در یک دهه اخیر شاهد کاهش نرخ بهره در امریکا خواهیم بود.

   نقشه برای دلار

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری امریکا نوشته شائبه دخالت دولت امریکا در بازار ارز جدی است. در این گزارش آمده: استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، در حاشیه اجلاس وزرای دارایی گروه هفت در شهر پاریس گفته تغییری در سیاست‌گذاری دلار در حال حاضر ایجاد نخواهد شد اما ممکن است در آینده، امریکا این مساله را مورد توجه قرار دهد. «شاون اوزبورن» کارشناس مالی بانک اسکوشیا، و «خوان پرادا» کارشناس مالی بانک بارکلی، می‌گویند اظهارات منوچین درها را به روی تغییر در سیاست‌گذاری‌های پولی امریکا گشوده است.

دونالد ترامپ تاکنون بارها و بارها از بانک مرکزی امریکا به دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرده و شرکای بزرگ تجاری این کشور از جمله اتحادیه اروپا و چین را به کاهش تعمدی نرخ ارز خود متهم کرده است. ترامپ پیش‌تر گفته بود اروپا و چین دستکاری زیادی در نرخ ارز خود انجام می‌دهند و امریکا یا باید با این بازی تطبیق یابد یا به شیوه احمقانه فعلی ادامه دهد.

اوزبورن در همین رابطه گفته: «ریسک مداخله دولت امریکا در بازار ارز بیش از پیش افزایش یافته است. دلار آشکارا در رادار کاخ سفید قرار گرفته و با توجه به رشد ضعیف‌تر اقتصادی و نبود هیچ پیشرفت امیدوارکننده‌ای در مذاکرات تجاری با چین، احتمال زیادی وجود دارد که واشنگتن ترغیب به مداخله شود.» آخرین بار امریکا در سال ۲۰۰۰ ارزش دلار را به شکل تعمدی پایین آورد. وزیر خزانه‌داری امریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر او را در خصوص اتهام ترامپ به بانک مرکزی اروپا مبنی بر کاهش تعمدی ارزش یورو پرسیده بود، گفته: «نظری در خصوص استراتژی دلار ندارم و فعلا نمی‌خواهم چیزی در خصوص نرخ برابری دلار و یورو بگویم.»

 

ارسال نظر