خروج ترامپ از برجام به‌دلیل خصومت با اوباما بود

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۱۶
خروج ترامپ از برجام به‌دلیل خصومت با اوباما بود

گروه جهان| سمانه قربانی|

«دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای با ایران بر اساس «خصومت دیپلماتیک» عمل کرد و به دلایل شخصی و خصومتی که با باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا، داشت از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.» این بخش دیگری از ایمیل‌های افشا‎شده

تیم داروک سفیر سابق بریتانیا در ایالات متحده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از دیلی‌میل نوشته، کیم داروک در ایمیل‌های خود خطاب به وزارت خارجه بریتانیا نوشته که به اعتقاد او دونالد ترامپ تنها برای دلایل شخصی و خصومتی که با اوباما داشته از توافق هسته‌ای ایران دست کشیده است. در یادداشت تیم داروک برای وزیر خارجه وقت بریتانیا (بوریس جانسون) آمده: «نیت دولت امریکا این است که دست به یک خرابکاری دیپلماتیک بزند، ظاهرا به دلایل عقیدتی و شخصیتی - چون این توافق متعلق به باراک اوباما بوده است.»

تیم داروک دیپلمات ارشد بریتانیایی در یادداشت‌های خود همچنین به اختلافات شدید میان نزدیکان دونالد ترامپ بر سر رویکرد دولت ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشته که کاخ‌سفید نتوانسته هیچ طرح مشخصی را در این باره ارایه کند. سفیر سابق بریتانیا در امریکا، همچنین مناقشه داخلی در کاخ‌سفید را به مثابه «جنگ چاقوکشان» توصیف کرده است.

در این ایمیل‌ها دونالد ترامپ فردی «بی‌منطق، متزلزل و ناکارمد» توصیف شده است که سیاست‌هایش در قبال ایران «نامنسجم و سردرگم» است. در واکنش به افشای این ایمیل‌ها، دونالد ترامپ سفیر بریتانیا را فردی بسیار نادان خطاب کرد و گفت که دیگر با این سفیر کار نخواهد کرد. پس از آن بود که وزارت خارجه بریتانیا از استعفای داروک خبر داد. گفته شده، سفیر سابق بریتانیا پس از اینکه متوجه شد بوریس جانسون کاندیدای پیشرو فعلی نخست‌وزیری برای جانشینی ترزا می، در مناظره سه‌شنبه شب برای رهبری بریتانیا حاضر نشده تا از او حمایت کند، تصمیم گرفته از سمت خود استعفا کند.»

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به پیامدهای افشای اسناد محرمانه این وزارتخانه تاکید کرده که عاملان این افشاگری باید با پیامدهای اقدامات خود مواجه شوند. او در ادامه گفته: «اختلاف‌نظر ایالات متحده و بریتانیا بر سر برنامه هسته‌ای ایران مساله تازه‌ای نیست، اما افشای چنین اسنادی نشان می‌دهد که ما از حرف زدن درباره اختلاف‌نظرهایمان و همکاری با یکدیگر هیچ ابایی نداریم.»

   جنجال داخلی افشای ایمیل‌ها

آخرین مورد از مفاد لو رفته از ایمیل‌های کیم داروک در حالی منتشر شده که بالاترین مقام پلیس ضدتروریست بریتانیا درباره افشای اطلاعات دولتی به رسانه‌ها هشدار داده بود. جرمی هانت و بوریس جانسون نامزدهای مطرح برای پست نخست‌وزیری بریتانیا، همصدا با بسیاری از اصحاب رسانه از این هشدار اسکاتلندیارد انتقاد کردند. روزنامه میل‌ان‌ساندی نیز اعلام کرد که انتشار اطلاعات بیشتر از یادداشت‌های لو رفته سفیر پیشین را حق خود می‌داند.  منتقدان این هشدار پلیس می‎گویند این اظهارات رویه خطرناکی است که می‌تواند آزادی رسانه‌ها را محدود کند. بوریس جانسون گفته قابل قبول نیست که رسانه‌ها برای انتشار چنین موضوعاتی تحت پیگرد قرار بگیرند. جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا، که از او نیز به عنوان یکی از نامزدهای پست نخست‎وزیری یاد می‌کنند گفته: ‌«از حق رسانه‎ها برای انتشار چنین اطلاعات درز‌ کرده‎ای در صورتی که آنها را در خدمت منافع عمومی بدانند دفاع می‎کنم. کار روزنامه‎نگاران همین است.» هشدار پلیس بریتانیا در پی درز ایمیل‌های کیم داروک، سفیر بریتانیا در واشنگتن به رسانه‌ها در هفته گذشته صورت گرفت. نیل باسو معاون کمیسر اسکاتلندیارد در حوزه ضد تروریسم، گفته بود که پلیس درباره اینکه چه کسی مسوول درز این ایمیل‌هاست تحقیق خواهد کرد و همچنین به رسانه‌ها هشدار داده بود که اگر اسناد بیشتری را در این مورد منتشر کنند ممکن است که به نقض قانون متهم شوند.

انجمن سردبیران مطبوعات اظهارات این مقام اسکاتلندیارد را رویکرد مشت آهنین توصیف کرده‌ است که تنها از رژیم‌های توتالیتر انتظار می‌رود. جورج آزبورن سردبیر روزنامه «ایوینینگ استاندارد» لندن و وزیر سابق دارایی بریتانیا، نیز این سخنان نیل باسو را بسیار احمقانه و اظهارات ناخوشایند یک افسر جوان خوانده که به نظر نمی‌رسد چیز زیادی درباره آزادی رسانه‌ها بداند.

نیل باسو در واکنش به این انتقادات گفته پلیس به حقوق مطبوعات احترام می‌گذارد اما بار دیگر تاکید کرد که این پیام‌های درز کرده نباید دوباره منتشر شود. او گفته است تحقیقات با این هدف در حال انجام شدن است که چه کسی مسوول درز این ایمیل‌هاست و افزوده است که انتشار این ایمیل‌ها می‌تواند مشمول قانون نقض اسرار دولتی باشد که مجازات در پی خواهد داشت.

در این اثنا روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز از قول یک منبع آگاه در دولت بریتانیا نوشته که عامل افشای یادداشت‌های لو رفته کیم داروک شناسایی شده است. به نوشته این روزنامه فردی «با حمایت یک دولت خارجی» ایمیل‌های سفیر پیشین بریتانیا در امریکا را هک کرده و به یادداشت‌های دیپلماتیک او دست یافته است. ساندی‌تایمز نه نام این فرد و نه نام منبع دولتی مورد استناد خود را فاش نکرده است. پیش از این بالاترین مقام پلیس ضد تروریست بریتانیا در مورد پیگرد عوامل انتشار این ایمیل‌ها هشدار داده بود.

 

ارسال نظر