اختلافات بزرگ، پیشرفت‌های اندک

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۲۱
اختلافات  بزرگ،  پیشرفت‌های اندک

گروه جهان|

اعضای سران گروه20 در بیانیه پایانی خود به تشدید تنش‌های تجاری و ژئوپلیتیک در جهان اذعان کردند. همچنین در بیانیه پایانی این نشست بر ضرورت ادامه حمایت از فعالیت اقتصادی از سوی بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه20 تاکید شده است. سران کشورهای گروه20، به جز امریکا، درباره تعهد به توافق آب‌وهوایی نیز به تفاهم رسیدند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در روز پایانی نشست رهبران گروه20 از توافق روسا و رهبران اقتصادهای بزرگ و نوظهور بر سر بیانیه پایانی خبر داد و گفت: ۱۹ عضو از ۲۰ عضو این گروه وفاداری خود به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده‌اند. همچنین در دعوای تجاری میان چین و امریکا در نشست اوساکا اندکی پیشرفت به دست آمده است. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، پس از گفت‌وگو با شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین، گفته دو طرف ابراز تمایل کرده‌اند که در این زمینه به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند. کشورهای گروه۲۰ بر سر تجارتی آزاد، عادلانه‌، غیر‌تبعیض‌آمیز و شفاف و شرایطی خوب و پایدار برای سرمایه‌گذاری نیز به توافق رسیدند. در ضمن، در بیانیه پایانی بر ضرورت اصلاحات در سازمان تجارت جهانی نیز تأکید شد.

‌ به‌گزارش اشپیگل‌آنلاین، صدراعظم آلمان شنبه اعلام کرد که مانند نشست پیشین گروه۲۰ در بوئنوس‌‌آیرس آرژانتین، ۱۹ نماینده از ۲۰ نماینده حاضر در این نشست در این بیانیه وفاداری خود به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده‌اند. طبق پیمان پاریس، گرمایش کره زمین نباید از مرز دو درجه یا در صورت امکان یک‌و‌نیم درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی‌شدن فراتر برود. امریکا اما در این نشست نیز مخالفت خود با پیمان پاریس را اعلام کرده است. گفته شده، امریکا درخواست کرده بود به دو موضوع حفاظت از محیط زیست و مهاجرت در بیانیه پایانی اشاره نشود. مقام‌های فرانسوی‌ گفته‌اند امریکا همچنین تلاش کرده نظر موافق سه تا چهار عضو از ۱۹ عضو باقیمانده در گروه۲۰ را به دست بیاورد تا از اعلام وفاداری به پیمان پاریس دست برداشته و در نهایت بیانیه‌ای ضعیف به دست بیاید.

خبرگزاری فرانسه شنبه به نقل از آنگلا مرکل گزارش داد که در بیانیه پایانی به موضوع مهاجرت نیز اشاره شده است. صدراعظم آلمان با ابراز خشنودی گفته، درباره مهاجرت تا حدی در این نشست پیشرفت حاصل شده است. گروه۲۰ که در مجموع ۸۵درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد، هر سال نشست برپا کرده و به بررسی مسائلی مختلف جهانی می‌پردازد. روزنامه شرق‌الاوسط در پایان نشست شنبه گزارش داده که میزبانی نشست آتی گروه۲۰ به عربستان داده شده است. در این گزارش آمده: «قرار است نشست آینده گروه۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ در ریاض برگزار شود که این مساله نقش اقتصادی و سیاسی محوری عربستان در اقتصاد جهان را نشان می‌دهد.  گفته شده، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، از میزبانی عربستان در سال ۲۰۲۰ حمایت کرده است.

  مذاکرات دوجانبه ثمربخش

گزارشگر کانال اول تلویزیون آلمان که برای تهیه گزارش درباره اجلاس گروه۲۰ به اوساکا سفر کرده، در گزارش خود گفته هنگامی که سیاستمداران مختلف در سالن این اجلاس با هم بودند بسیار صحبت کردند، اما واقعیت این است که گفت‌وگوهای دوجانبه سیاستمداران اندکی ثمربخش بوده است. در این میان غیرمنتظره‌ترین گفت‌وگو بین پوتین و ترامپ برگزار شد؛ ترامپ اعلام کرد که روسیه و امریکا درباره مشکلات احتمالی تجاری و مسائل نظامی و کاهش تسلیحات با هم گفت‌وگو خواهند کرد. این در حالی است که تا پیش از این افزایش تسلیحات حرف اول را در روابط روسیه و امریکا می‌زد. بر عکس آن، گفت‌وگوهای میان رهبران امریکا و آلمان بود: در حالی که ترامپ بطور مبالغه‌آمیز از مرکل استقبال کرد و او را زنی بی‌نظیر خواند، صدراعظم آلمان در ابتدا او را حتی نگاه هم نکرد. با این حال، او پس از گفت‌وگو با ترامپ گفت که کوشیده تا بتواند نقشی در کاهش تنش‌‌های خاورمیانه ایفا کند.

ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، که از توجه بیش از اندازه خبرنگاران به ترامپ کلافه شده، گفته: «اینگونه نیست که گروه۲۰ تنها تحت تاثیر خلق و مزاج رییس‌جمهور امریکاست، بلکه دیگران هم عقایدی دارند.» بدین‌ترتیب به نظر می‌رسید که گفت‌وگوها به زحمت پیش می‌رود. شرایطی که انتظار می‌رفت. پیش‌تر نیز نشست هشتم ژوئن وزرای دارایی کشورهای عضو گروه۲۰ در ژاپن با موضوع مسائل مهم اقتصادی و مالی جهان بدون توافقی ملموس به کار خود پایان داد. آنها تنها در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند گوگل اتفاق‌نظر داشتند. نکته قابل توجه این نشست بیانیه پایانی آن بود که در متن آن آمد: «ما تلاش‌می‌کنیم که زمینه را برای بازرگانی و سرمایه‌گذاری آزاد، عادلانه و شفاف فراهم کنیم.»

برای برخی کارشناسان عبارت «تلاش می‌کنیم » در بیانیه پایانی نشست وزیران دارایی گروه۲۰ بیانگر این واقعیت بود که رهبران کشورهای عضو این گروه نیز تنها به تلاش در آینده راضی باشند و در نشست اوساکا به هیچ توافقی دست نیابند. زود دویچه در آن زمان ضمن تاکید بر اینکه هیچ نشانه‌ای برای موفقیت نشست گروه۲۰ در زمینه مشکلات اقتصادی جهانی وجود ندارد، به نقل از دولت آلمان وعده داده دست‌کم پرواز رفت و برگشت مرکل به ژاپن با موفقیت و بدون مشکل صورت خواهد گرفت. (سال گذشته هواپیمای مرکل به‌دلیل نقص فنی ناچار به فرود اضطراری شد و به همین دلیل صدراعظم آلمان دیرتر از موعد مقرر به محل اجلاس گروه۲۰ رسید.)

 

 

ارسال نظر