اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۱۴

پزشکان متخصص مناطق محروم را ترک می‌کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید امکانات و تجهیزات برای استقرار پزشک متخصص در مناطق محروم کشور ایجاد شود.

حسینعلی شهریاری در رابطه با استقرار پزشکان در مناطق محروم گفت: امروز پزشک متخصص کم نداریم. آنچه اشکال دارد، توزیع پزشکان در کشور است. باید در مناطق مختلف کشور امکاناتی فراهم کنیم تا پزشکان متخصص در آن مناطق بمانند. پزشکان یک سال دو سال یا سه سال به مناطق محروم می‌روند و بعد باز می‌گردند و در کلان‌شهرها مستقر می‌شوند. او ادامه داد: چند سال پیش قانون تصویب کردیم تا ۳۰ درصد پذیرش تخصص در دانشگاه‌های ما از مناطق محروم باشند. این طرح چند سال است که شروع شده و ما مطمئن هستیم که طی چند سال آینده به میزان نیاز پزشک متخصص به مناطق محروم می‌فرستیم. او در ارتباط با مشکلات استقرار پزشکان در مناطق محروم به ایلنا گفت: مساله مهم‌ این است که امکانات برای استقرار پزشک متخصص در مناطق محروم کشور ایجاد شود. یک پزشک مغز و اعصاب اگر می‌خواهد در منطقه‌ای مستقر باشد، حداقل باید یک دستگاه سی‌تی‌اسکن داشته باشد تا بتواند به بیماران خدمت ارایه دهد. هر تخصص دیگری هم نیاز به این امکانات دارد.

فعالیت ۷۰۰۰ کمپ ترک اعتیاد در کشور

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، اقدامات این وزارتخانه برای کاهش بار اعتیاد در جامعه را تشریح کرد. مهدی شادنوش با بیان اینکه حدود ۷هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، به ایسنا گفت: این کمپ‌ها اقداماتی در جهت کاهش اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند که بخش زیادی از آنها خصوصی و بخشی نیز دولتی هستند. در حال حاضر یکی از مشکلات موجود جدا کردن معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت از سایر معتادان در این مراکز است.

وی افزود: گاهی دیده می‌شود این معتادان توسط نیروی انتظامی و پلیس قضایی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما از ورودشان به کمپ‌ها ممانعت به عمل می‌آید که این موضوع برخلاف پروتکل درمانی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت به این مراکز است. وزارت بهداشت طی این پروتکل اعلام کرده است که نیازی به جداسازی معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت نبوده و این افراد باید شناسایی شده و علاوه بر طی شدن روند ترک عادی مواد مخدر، روند درمان بیماری ثانویه آنها در کمپ‌ها آغاز شود. شادنوش با اشاره به شناسایی و ثبت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در سطح کشور ادامه داد: وزارت بهداشت درحال حاضر بر مراکز ترک اعتیاد سرپایی که خود اقدام به صدور مجوز برای آنها کرده است، از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت می‌کند و سایر مراکز ترک اعتیاد زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت بر مراکز ترک اعتیادی که از روش‌های سخت که به نوعی شکنجه معتاد محسوب می‌شود، استفاده می‌کنند، گفت: باید بحث تخلف را از بحث درمان مجزا دانست. یکسری روش‌های درمانی علمی و مشخصی برای ترک اعتیاد به پزشکان مربوطه آموزش داده شده است و در صورت بروز تخلفات باید با آنها برخورد شود.

صنعت دارو گرفتار کمبود نقدینگی

دارو به عنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک، از حساسیت ویژه‌ای در نظام سلامت کشور برخودار است. بطوری که نمی‌توان منکر نقش دولت در تامین نیازهای اساسی صنعت داروسازی شد.

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های صنعت داروسازی کشور در یک سال اخیر و به دنبال تشدید تحریم‌های ظالمانه امریکا و همچنین بروز نوسان ارزی، مشکل تأمین نقدینگی برای تهیه مواد اولیه تولید دارو بوده است. موضوعی که در سال گذشته به‌شدت دست اندرکاران تولید دارو را آزار داد ولی در نهایت این تولید‌کنندگان داخلی بودند که تلاش کردند مشکلات و کمبودهای دارویی، مردم و بیماران را اذیت نکند. در هر حال، صنعت داروسازی کشور به‌شدت نیازمند تأمین نقدینگی است و در این مسیر، دولت باید از آنها پشتیبانی و حمایت کند.

سعید نمکی از وقتی که بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت، موضوع حمایت از داروی ایرانی را سر لوحه سیاست‌ها و اولویت‌های وزارتخانه‌اش قرار داده و هر جا که نشسته است، عنوان داشته اجازه نخواهد داد این صنعت لگدمال شود. حالا، باید دید وزیر بهداشت تا چه اندازه قدرت دارد که حرف خودش را بر کرسی نشانده و صنعت را در تأمین نیازهای اولیه تولید دارو، یاری کند. نمکی با عنوان این مطلب که در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم، از تشکیل قرارگاه در سازمان غذا و دارو، به عنوان یک اقدام مهم در تأمین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور نام برد و گفت: در حال حاضر کمبود اساسی در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی نداریم. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مهم‌ترین مشکلات در زمینه تأمین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج است. دارویی که دولت برای آنها ارز اختصاص می‌دهد و در عین حال، صنعت داروسازی کشور نیز تا حدود زیادی توانسته با تولیدات مشابه خارجی این داروها، از واردات برخی اقلام دارویی خارجی به کشور جلوگیری کند. اما، نکته‌ای که در این بین موجب دل نگرانی صنعت شده است، موضوع تخصیص ارز برای داروهایی است که مشابه آنها در داخل وجود دارد.

 

ارسال نظر