کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۱:۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۴۷۳۶۵

تقویت ارزش لیر پس از انتخابات استانبول

با پیروزی نماینده مخالفان دولت در انتخابات شهرداری استانبول، ارزش لیر تقویت شد. به‌گزارش دیلی‌صباح، به دنبال شکست نماینده حزب حاکم ترکیه در انتخابات شهرداری استانبول و قبول این شکست توسط او که به ابهام در خصوص وضعیت سیاسی بزرگ‌ترین شهر ترکیه تا حدود زیادی خاتمه داد، ارزش لیر در برابر بسیاری از همتایانش تقویت شد. انتخابات شهرداری استانبول برای بار دوم برگزار شده بود و عدم قبول نتایج انتخابات نخست توسط دولت به کاهش محسوس لیر منجر شده بود. به اعتقاد ناظران، تا چهار سال آینده ترکیه شاهد انتخابات بزرگ دیگری نخواهد بود و دولت با توجه به شکست خود در استانبول تلاش خواهد کرد تا بیشتر روی مسائل اقتصادی متمرکز شود و اصلاحات ساختاری وعده داده شده خود را به پیش ببرد.

انهدام مواضع داعش در جنوب غرب موصل

نیروی هوایی عراق با حمایت و پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مواضع داعش در مناطق جنوب غربی شهر موصل را تخریب کرد. به‌گزارش الیوم السابع، نیروی هوایی عراق پایگاه داعش در مناطق “الحضر “، “السینیة “ و مناطق دیگری در جنوب غرب موصل را تخریب کرد. از سوی دیگر، مقامات عراق اعلام کردند ۱۴ عضو داعش را در جریان حملات ائتلاف ضد داعش با هماهنگی سازمان مبارزه با تروریسم در جنوب کرکوک به هلاکت رساندند.

ممنوعیت رای‌گیری در مدارس افغانستان

مسوولان وزارت آموزش و پرورش افغانستان طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن، این نهاد آموزشی از مشارکت در اجرای انتخابات آینده معاف می‌شود. به‌گزارش ایرنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته تلاش دارد تا سیستم آموزشی را به نهادی غیرسیاسی و بی‌طرف در انتخابات آینده تبدیل کند. وزارت آموزش و پرورش در حالی بر غیرسیاسی شدن انتخاب مدارس به عنوان مراکز رأی‌گیری، منجر به افزایش تهدیدهای امنیتی و حملات تروریستی علیه این اماکن شده است.

رایزنی منطقه‌ای پاکستان و ناتو

وزیر خارجه پاکستان در سفر به بروکسل و دیدار با دبیرکل ناتو درباره تحولات اخیر افغانستان و تنش‌های اسلام‌آباد و دهلی رایزنی کرده است. به‌گزارش داون، شاه محمود قریشی برای گفت‌وگو با اروپایی‌ها و امضای قرارداد همکاری بلندمدت راهبردی پاکستان با اروپا به بروکسل سفر کرده است. او در جریان این سفر با ینس استولتنبرگ درباره تحولات اخیر منطقه‌ای و تنش‌ دیپلماتیک پاکستان و هند گفت‌وگو کرده است.

 

ارسال نظر