اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۳۰

۳۳ میلیون حمله سایبری به ایران خنثی شد

ایسنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حملات سایبری به ایران گفت: در سال گذشته ۳۳ میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم و حمله موفقی از آنها صورت نگرفته است. محمدجواد آذری‌جهرمی در توئیتر نوشت: رسانه‌ها از صحت حمله سایبری ادعایی به ایران پرسیدند. باید بگویم که مدت‌هاست ما با تروریسم سایبری -مثل استاکس‌نت- و یکجانبه‌گرایی-مثل تحریم‌ها- مواجهیم. نه یک حمله، بلکه در سال گذشته ۳۳ میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم. حمله موفقی از آنها صورت نگرفته، هرچند تلاش‌های زیادی می‌کنند. طرح دژفا، سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات که همراه با توسعه فناوری از حریم شخصی افراد محافظت می‌کند و هدف آن مقابله با حملات سایبری، حمایت از تداوم خدمات دیجیتال، جلوگیری از کلاهبرداری، نشر اطلاعات و شناسایی بدافزارهاست. جهرمی زمان رونمایی از این سپر امنیتی گفته بود: ۱۰ پروژه زیر مجموعه «دژفا» مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ۲۰ میلیارد تومان هزینه پژوهشی برای آن صرف شده است و نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان هم هزینه عملیاتی دارد که بر این اساس گام بلندی برای تأمین امنیت زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات به منظور احقاق حقوق مردم و تأمین امنیت در شبکه ملی اطلاعات که موضوع بسیار مهمی است برداشته خواهد شد.

افزایش نرخ اینترنت بررسی می‌شود

رگولاتوری| در پی درخواست شرکت‌های اینترنتی برای افزایش نرخ اینترنت به دلیل تحولات نرخ ارز، رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات گفت: موضوع افزایش تعرفه خدمات اینترنت باید از ابعاد مختلف بررسی شود. طی چند روز اخیر اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنت با انتشار نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، موج درخواست برای افزایش قیمت اینترنت را به راه انداخته و خواستار بازنگری و تجدیدنظر در قیمت این خدمات شده‌اند.

اپراتورهای اینترنتی راه نجات این صنعت و ارایه سرویس با کیفیت به کاربران را مستلزم افزایش نرخ اینترنت عنوان کرده‌اند.در این باره حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: تعرفه خدمات اینترنت موضوعی کارشناسی است و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت باید دلایل و مستندات خود را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارایه کنند. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اظهارات برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت درباره لزوم افزایش قیمت اینترنت گفت: موضوع افزایش تعرفه خدمات اینترنت باید از ابعاد مختلف بررسی شود و شرکت‌های ارایه‌دهنده این خدمات به جای طرح موضوع در رسانه‌ها، دلایل و مستندات خود را به رگولاتوری ارایه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

۳۸ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی را ترک می‌کنند

آسین ایج| بررسی‌های موسسه کاسپراسکای نشان می‌دهد نزدیک به یک چهارم کاربران شبکه‌های اجتماعی با هدف حفظ حریم شخصی خود قصد دارند شبکه‌های اجتماعی را ترک کنند.  گزارش تازه موسسه امنیتی روسی کاسپراسکای با عنوان «ارزش حقیقی حریم شخصی دیجیتال» نشان می‌دهد از هر ۱۰ کاربر شبکه‌های اجتماعی در جهان، چهار نفر یعنی ۳۸ درصد قصد دارند حساب‌های خود را در این شبکه‌ها تعطیل کنند تا بتوانند حریم شخصی زندگی خود را در آینده محفوظ نگه دارند. سوءاستفاده‌های گسترده شبکه‌های اجتماعی از اطلاعات شخصی افراد و به خصوص انتقال این اطلاعات به اشخاص و شرکت‌های ثالث توسط سایت‌هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام باعث شده تا اعتماد به شبکه‌های اجتماعی به‌شدت کاهش یابد. بررسی‌های کاسپراسکای نشان می‌دهد ۸۲ درصد مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در ازای در اختیار قراردادن اطلاعات شخصی خود از امکانات شبکه‌های یادشده برای برقراری ارتباط با دوستان وخویشان و غیره بهره‌مند می‌شوند. البته حذف حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی بزرگ چالش‌هایی را نیز در پی دارد.

سه‌چهارم برنامه‌های گوشی‌ها مشکل امنیتی دارند

دیجیتال ترندز| بررسی‌های یک موسسه امنیتی نشان می‌دهد حدود سه‌چهارم برنامه‌های طراحی شده برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون دچار مشکل امنیتی هستند. بررسی‌های یک موسسه امنیتی نشان می‌دهد حدود سه‌چهارم برنامه‌های طراحی شده برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون دچار مشکل امنیتی هستند. این بررسی که توسط موسسه پوزیتیو تکنولوژی انجام شده، حاکی است بخش عمده این مشکل به شیوه ناایمن نگهداری اطلاعات کاربران مربوط می‌شود که سرقت آنها را توسط هکرها تسهیل می‌کند. در این پژوهش برنامه‌های زیادی در فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ‌استور اپل مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مشخص شده که نگهداری ناایمن اطلاعات کاربران این برنامه‌ها ممکن است به سرقت کلمات عبور، جزییات اطلاعات مالی، داده‌های شخصی و غیره توسط هکرها منجر شود. علاوه بر این آسیب‌پذیری‌های خطرناک نرم‌افزاری در 38 درصد از برنامه‌های iOS و 43 درصد از برنامه‌های اندرویدی شناسایی شده‌اند. بسیاری از این برنامه‌ها داده‌های کاربران را به سرورهای در اختیار توسعه‌دهندگان نیز منتقل می‌کنند که امکان سرقت این داده‌ها هم وجود دارد.

 

ارسال نظر