التهاب قیمتی در بازار محصولات ‌آی‌تی

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۰۳
التهاب قیمتی در بازار محصولات ‌آی‌تی

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

بازار تلفن همراه وکامپیوتر همچنان ملتهب است، ‌در حالی که هر روز و هر لحظه نرخ ارز در بازار تغییر می‌کند بازار نیز با تاثیر از این قیمت‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرد و این درحالی است که با پایین آمدن قیمت ارز، نرخ‌ها پایین نمی‌آید؛ مساله‌ای که با اعتراض خریداران مواجه شده است، اما فروشندگان معتقدند به دلیل اینکه با ارز بالا اقدام به خرید کرده‌اند نمی‌توانند قیمت‌ها را کاهش دهند چرا که متضرر می‌شوند و از سوی دیگر با توجه به نبود ثبات در بازار ارز آنها کمتر تمایل به فروش دارند چراکه بیم آن را دارند با فروش کالا و اجناسی که دارند دیگر نتوانند ویترین و انبار خود را پر کنند و معتقدند هر جنسی را که به فروش می‌رسانند ضرر می‌کنند، اما خریداران و کاربران نظر دیگری دارند و معتقدند فروشندگان به طمع سود بیشتر میلی به فروش ندارند چرا که بیشتر فروشندگان کالا و اجناس‌آی تی از قبیل تلفن همراه، ‌لوازم‌های جانبی از قبیل ساعت ‌هوشمند، دستبند، ‌هدفون و... رابا قیمت پایین خریداری کرده‌اند و حالا که قیمت ارز به یک‌باره بالا رفت آنها نیز این اجناس را به قیمت ارز روز و حتی بالاتر می‌فروشند.  

قیمت‌ها در بازار تلفن همراه بسیار لجام گسیخته است بطوری که خریداران برای خرید نمی‌توانند تصمیم بگیرند چرا که هر فروشنده به دلخواه خود قیمت اعلام می‌کند و بسیار بعید است که خریداران از 10 مغازه‌ای که برای خرید می‌روند یک قیمت مشابه را بشنوند

به عنوان مثال برای خرید گوشی آیفون ایکس در بازار تلفن همراه قیمت‌ها از حدود 16 میلیون شروع و به قیمت‌های بالاتر ختم می‌شود، ‌حال اینکه گوشی همان گوشی است و لی قیمت‌های اعلام شده کاملا متفاوت از هم هستند، ‌این مساله نه تنها خریداران را گیج می‌کند بلکه باعث نوعی بی‌اعتمادی می‌شود. فروشندگان هریک معتقدند کالایی که می‌فروشند اصل و ازمبادی رسمی وارد کشور شده است و سعی دارند خریدار را مجاب کنند که از آنها خرید کند.  به نظر می‌رسد نبود نظارت کافی بر صنف فروشندگان تلفن همراه به این بی‌سامانی در قیمت‌ها دامن زده است؛ بی‌سامانی که برای فروشندگان سودآور و خوشایند است، ‌اما برای خریداران و کاربران بسیار مأیوس‌کننده است و از همین رو بسیاری از خریداران تلفن همراه قید خرید را می‌زنند و امیدوارند با بازگشت آرامش به بازار تلفن همراه بتوانند محصول و کالای مورد نظر خود را خریداری کنند، ‌انتظاری که از دید بسیاری از فروشندگان به این زودی‌ها برآورده نمی‌شود، ‌چرا که بازار ارز همچنان ملتهب و پرنوسان است و تا زمانی که این بازار به ثبات نرسد نمی‌توان به تثبیت قیمت‌ها در بازار آی تی و تلفن همراه امیدوار بود. علیرضا اسلامی از فروشندگان تلفن همراه در خصوص بی‌ثباتی قیمت‌ها به «تعادل» گفت: ‌بسیاری از فروشندگان به دلیل ریسک بسیار بالا تمایل آنچنانی برای فروش ندارند، ‌چرا که با این نوسان قیمت ارز نمی‌توانند خرید‌های جدید انجام دهند. وی گفت: ‌کمبود کالا در بازار، بی‌ثباتی قیمت ارز، تمایل کم برای خرید گوشی و. .. کار را به جایی رسانده است که بسیاری از واحد‌های صنفی یا تعطیل کرده‌اند یا در حال تعطیلی و ادغام مغازه‌های خود هستند،

چرا که به جای سودآوری در حال زیان هستند.

اسلامی در ادامه تصریح کرد: هر روز خبر می‌دهند که گوشی‌های توقیفی امروز روانه بازار می‌شود، ‌اما این مساله تا به امروز در همان حد حرف باقی مانده است، ‌هرچند که ورود 600 تا 700 هزار گوشی به صورت مقطعی می‌تواند به بازار شوک وارد کند ولی بازهم دردی را دوا نمی‌کند، ‌زیرا بحران بازار تلفن همراه هر روز درحال تشدید شدن است و در این بین هم خریداران و هم فروشندگان ضرر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت مدیرانی که ارز دولتی برای واردات گوشی گرفتند، ‌اما آن را در بازار آزاد فروختند توانست شوک لازم را به بازار وارد کند؟ گفت: نه تنها این خبر نتوانست به بازار شوک مثبت وارد کند بلکه باعث شد تا برخی افراد سودجو قیمت‌ها را به یک‌باره بالا ببرند و با احتکار تلفن‌های همراه باعث کمبود آن در بازار شوند، ‌در همین برهه از زمان تقاضا برای خرید برخی گوشی‌ها بالا رفت و در نتیجه این سوداگران با سود بالا اقدام به فروش گوشی‌های احتکار شده خود کردند.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت ارز لحظه به لحظه بالا و بالاتر رفت و برخی فروشندگان نیز مبنا را برای فروش گوشی قیمت لحظه‌ای ارز عنوان کردند و برای سود بیشتر گوشیهایی که بار ارز دولتی وارد کرده بودند را به قیمت آزاد فروختند و از آنجا که هیچ کنترلی بر این مساله وجود نداشت بازار تلفن همراه و لوازم جانبی آن به هم ریخت و امروز شاهد این حجم از نابسامانی و آشفتگی در این بازار هستیم.

 وی در خاتمه گفت مسوولان و دولتمردان باید نرخ ارز را تثبیت کنند، چرا که تثبیت قیمت ارز می‌تواند باعث یکپارچگی قیمت‌ها شود ولی وقتی لحظه به لحظه قیمت ارز تغییر می‌کند، ‌هر فروشنده اقدام به اعلام یک قیمت می‌کند و همین گسستگی در قیمت‌ها باعث التهاب بازار می‌شود.

در حالی که قرار بود قیمت تلفن همراه و کالاهای آی‌تی به گفته مسوولان طی چند ماه اخیر کاهش محسوسی داشته باشد، اما این مهم نه تنها رنگ واقعیت نگرفت بلکه آشفتگی و نابسامانی در بازار تلفن همراه باعث شده است تا سوداگران و سوءاستفاده‌کنندگان از این شرایط به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و در این بین تنها مصرف‌کنندگان هستند که متضرر می‌شوند.  

 

 

ارسال نظر