رشد اقتصاد تا پایان 98 مثبت می‌شود

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۶۹
رشد اقتصاد تا پایان 98 مثبت می‌شود

گروه راه و شهرسازی|

ترمینال «گالری سلام» فرودگاه امام خمینی(ره) سرانجام پس از گذشت 10 سال از مراسم کلنگ زنی در سال 1388 دیروز به دست حسن روحانی، رییس‌جمهور افتتاح شد. البته آن طور که رییس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از این ترمینال اظهار کرد، عمده عملیات اجرایی ترمینال سلام طی دو سال اخیر صورت گرفته است. رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه با وجود تحریم‌ها حرکت‌های خوبی در بخش اقتصادی در کشور انجام شده است، افزود: آمارهای سه ماهه نشان می‌دهد با وجود رشد منفی اقتصادی تا پایان سال رشد مثبت خواهد شد و برای پروژه‌های عمرانی برای سال جاری بودجه‌های لازم در نظر گرفته شده است و در سه ماهه اول سال با پرداخت این اعتبارات حرکت‌های خوب عمرانی ادامه خواهد داشت.

   نخستین پرواز به مقصد دوبی

بر اساس این گزارش، قرار است، نخستین پرواز از ترمینال سلام با یک فروند هواپیمای متعلق به ایران‌ایر در روز اول تیرماه به مقصد دوبی انجام شود و اولین پرواز داخلی این ترمینال نیز طی نیمه نخست تیرماه انجام خواهد شد. به گفته مسوولان کلیه پروازهای حج سال جاری نیز از طریق این ترمینال انجام خواهد شد.

   ویژگی‌های ترمینال سلام

ترمینال «گالری سلام» که نخستین پایانه هوایی هوشمند در ایران به شمار می‌رود، برای نقل و انتقال سالانه 50 میلیون نفر مسافر طراحی شده است. با افتتاح این ترمینال اکنون دو پایانه هوایی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فعال هستند. در طراحی داخلی ترمینال گالری سلام، از آثار فاخر تعدادی از هنرمندان ملی بهره برده شده تا فضای داخلی ترمینال یادآور فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باشد. این ترمینال در سه طبقه و با بهره‌مندی از ۵۲ کانتر پذیرش مسافر، ۹ جای پارک هواپیما، شش پل تلسکوپی اتصال به هواپیما و ۹ گیت اعزام و پذیرش مسافر آماده خدمت‌رسانی به مسافران ورودی و خروجی است. با افتتاح ترمینال سلام تعداد گیت‌های اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) به ۲۳ گیت ارتقا یافت و یکی از ملزومات تبدیل این فرودگاه از فرودگاه سطح یک به فرودگاه سطح دو در حوزه خدمات فرودگاهی فراهم شد. همچنین این ترمینال امکان خدمت‌رسانی به بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری جهان، یعنی ایرباس A۳۸۰ را فراهم می‌کند. احداث این ترمینال با طراحی و اجرای متخصصین داخلی صورت گرفته و برای تجهیز آن نیز تا حد امکان از تجهیزات ساخت ایران استفاده شده است و تجهیزات دریافت و تحویل بار و پل‌های تلسکوپی اتصال به هواپیما در این ترمینال، در ایران تولید شده است. به گفته مسوولان دولتی، با افتتاح ترمینال سلام، بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل خواهد شد.

    فشارهای دشمنان بیشتر شده است

حسن روحانی روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از پایانه مسافربری «سلام» فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: با وجود همه فشارهای دشمنان و بدخواهانی که می‌خواهند اینگونه القا کنند که توسعه ایران متوقف شده و مردم نسبت به آینده کشور ناامید هستند، ما هر روز شاهد تحرک تازه‌ای در اقتصاد و حرکت بزرگ اجتماعی در کشور هستیم و این روند با شتاب ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات دشمنان برای فشار به ملت ایران و در عین حال عکس العمل نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر این فشارها افزایش یافته است، تصریح کرد: پایان این نبرد پیروزی ملت خواهد بود چرا که طرف مقابل ملت نیست و ما نیز با هیچ ملتی نمی‌جنگیم بلکه طرف مقابل ما، عده‌ای سیاستمدار کم‌تجربه هستند. دکتر روحانی افزود: در این طرف نیز فقط گروهی از مسوولان کشور نیستند، بلکه همه ملت ایران یکپارچه در این مبارزه حضور دارند و تحریم دشمنان به‌طور مستقیم علیه فرد فرد ایرانیان به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد است. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دشمنان در این مبارزه علیه ملت ایران، پیروز نخواهند شد، گفت: مصداق این سخنان نیز افتتاح طرح‌های بزرگ در سراسر کشور و همچنین بهره‌برداری از ترمینال با شکوه سلام در فرودگاه امام خمینی(ره) است .

   ساخت 2 ساله ترمینال

روحانی با اشاره به اینکه ترمینال سلام، عمدتا ظرف دو سال با تلاش متخصصین، کارگران و مدیران کشور ساخته شده، اظهار کرد: اگر در گذشته ترمینالی ظرف یک تا دو سال ساخته می‌شد، تعجب می‌کردیم که چگونه امکان پذیر است که ظرف این مدت ترمینالی با شکوه ساخته شود، اما الان شاهدیم که فرزندان ایران با تکیه بر اراده، امید به آینده و عشق به وطن می‌توانند چنین پروژه‌هایی را که قابل رقابت با پروژه‌های مشابه جهانی است، بسازند. رییس‌جمهور تاکید کرد: افتتاح ترمینال فرودگاه امام(ره) به معنای همکاری، تعاون و وحدت بخش‌های مختلف در راه‌اندازی یک پروژه مهم خدماتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشورمان است .  دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحرک و جهش به سمت توسعه هستیم، اظهار کرد: امروز با وجود تحریم و فشار هواپیماها و صنعت هوایی کشورمان بطور منظم در حال فعالیت است و این موضوع برای کشوری که از لحاظ خرید هواپیما، قطعات و تعمیرات هیچ مشکلی نداشته باشند، اقدامی راحت محسوب می‌شود اما در کشور ما با وجود همه فشارها و مشکلات، صنعت هوایی کشورمان مشغول فعالیت و تلاش شبانه روزی است . از این رو، ‌باید از همه بخش‌های هوانوردی کشور قدردانی کنیم.

    جایگاه صنعت هوایی ایران؟

رییس‌جمهور اضافه کرد: امروز صنعت هوانوردی کشورمان با وجود همه فشارها در سطح کشورهای پیشرفته جهان در مسیر حرکت است، البته کمبودها و مشکلاتی وجود دارد اما این کمبودها قابل رفع است. وی با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم، رونق صنعت هوایی کشورمان بوده است، گفت: بعد از توافق هسته‌ای و فضایی که در روابط بین‌الملل ایجاد کردیم توانستیم پس از چند ده سال، تعدادی هواپیمای مدرن و نو وارد کشور کنیم که شاید یکی از آرزوهای مردم عزیزمان بود و این روند می‌توانست ادامه یابد و در مسیر ادامه بود و دولت در پی خرید صدها فروند هواپیما در طول سال‌های آینده به منظور رفاه و آسایش مردم و رونق اقتصاد و حمل و نقل کشور بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه مبارزه واقعی و عملی با بدخواهان و مخالفان پیشرفت ایران، اجرا و افتتاح طرح‌های بزرگ گفت: امروز باید عملا در برابر بدخواهان خود مقاومت کنیم و عمل ما در برابر آنها، تلاش برای رونق اقتصادی است.

  توسعه گردشگری و صنعت هوایی

رییس‌جمهور توسعه گردشگری را از اهداف بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم برای رونق اقتصادی کشوردانست و تصریح کرد: بهترین و راحت‌ترین وسیله برای توسعه صنعت گردشگری، پیشرفت روز افزودن صنعت هوایی کشور است چرا که مردم به صورت هوایی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقاصد خود در داخل و خارج کشور سفر کنند. رییس‌جمهور افزود: اینکه ایران بتواند مقصد نهایی یا ترانزیت برای هواپیماهای باری یا مسافری باشد، جزو حقوق مردم کشور است و اینکه صدها و هزاران شغل در کنار صنعت هوایی و گردشگری به وجود بیاید و در روند مسافرت مردم تسهیل شود، از جمله حقوق مردم کشورمان محسوب می‌شود و دولت در این راستا گام‌های خوبی طی سال‌های اخیر برداشته است. روحانی اظهار کرد: امروز توسعه مسیرهای ترانزیتی کشورمان و به ویژه بندر چابهار و صنعت هوانوردی، به معنای تعامل سازنده با جهان است و این موضوع که مسیر هوایی ایران یکی از کریدورهای امن جهانی به شمار می‌رود بسیار حائز اهمیت بوده و به معنای قدرت ترانزیتی کشورمان به شمار می‌رود. رییس‌جمهور ترانزیت و گردشگری را دو امتیاز مهم جغرافیای ایران دانست و اظهار کرد: کشورمان از جنوب به آب‌های بین‌المللی متصل است و از دو هزار کیلومتر ساحل برخوردار هستیم و در شمال نیز به آب‌های منطقه‌ای متصل هستیم و جایگاه جغرافیایی کشورمان برای عبور فیبرنوری، ریل، جاده و مسیر هوایی می‌تواند نقش برجسته‌ای در منطقه داشته باشد و باید از این موقعیت جغرافیایی و جایگاه خود به خوبی و در راستای منافع مردم استفاده کنیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ترمینال سلام امام خمینی (ره) به دست مهندسان ایرانی و با مصالح و تجهیزات ایرانی احداث شده است، گفت: احداث این ترمینال به معنای خود کفایی کشورمان در بهره‌برداری از این‌گونه ترمینال‌ها است.  رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید به گونه‌ای به جهان متصل شویم که این پیوند و اتصال جدانکردنی باشد، گفت: امروز بدخواهان ملت ایران توانسته‌اند رابطه ما را در تعامل تجاری، اقتصادی و بانکی با جهان تضعیف کنند اما در برخی از بخش‌ها نتوانسته‌اند اقدامی انجام دهند، لذا باید به گونه‌ای با جهان پیوند و اتصال برقرار کنیم که این اتصال غیر قابل جدایی باشد و این می‌تواند به معنای تضمین اقتصاد و تجارت کشورمان باشد. او با اشاره به تلاش‌های ناموفق امریکا برای قطع ارتباط ایران با دنیا تاکید کرد: باوجود تلاش‌های امریکا، مسوولان ایرانی در تمام اجلاس‌های بین‌المللی می‌درخشند و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها خوب است و اگر شرکتی در دنیا به دلیل فشارهای امریکا نمی‌تواند با ما همکاری کند این موضوع را با تاسف اعلام و امریکا را محکوم می‌کند.

   کسی در حقانیت ما تردید ندارد

 روحانی با تاکید بر اینکه در تقابل با امریکا، کشورهای جهان از ایران تجلیل می‌کنند، ادامه داد: ایران به امضا، عهد و توافقات بین‌المللی وفادار بود و این طرف مقابل بود که همه توافقات و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت و اکنون همه دنیا امریکا را به عنوان کشور متخلف، عهد شکن و برخلاف مقررات انسانی می‌شناسند و معترف هستند. وی با بیان اینکه اگر بانک و شرکت‌های خارجی در همکاری با ایران دچار مشکل هستند، در حقانیت ما کسی تردید ندارد، تصریح کرد: این نقطه ارزشمند تاریخی برای ایران است که در مقابله با یک ابرقدرت به گونه‌ای از لحاظ سیاسی و حقوقی حرکت کرده که کسی ما را محکوم نمی‌کند و این یک موفقیت مهم است.

 

ارسال نظر