افشای توافق محرمانه امریکا و مکزیک

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۰:۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۴۶۵۷۸
افشای توافق محرمانه امریکا و مکزیک

گروه جهان|

مکزیک سندی را منتشر کرده است که دونالد ترامپ از آن به عنوان توافق‌نامه الحاقی محرمانه در مورد مهاجران سخن گفته بود. بر پایه این توافق مکزیک متعهد شده ظرف ۴۵روز عبور مهاجران از این کشور برای رسیدن به امریکا را محدود کند. مکزیک با فشار روز افزون ایالات متحده برای کنترل سیل مهاجران غیرقانونی از امریکای لاتین روبروست.

به‌گزارش دویچه‌وله، در این سند پیش‌بینی شده که مکزیک و امریکا برای تنظیم یک توافق‌نامه تعهدآور دیگر در ارتباط با مساله مهاجران غیرقانونی همکاری کنند. بر پایه این توافق، مکزیک متعهد می‌شود مهاجرانی را که از طریق این کشور بطور غیرقانونی وارد خاک امریکا شده‌اند باز پس بگیرد.

امریکا و مکزیک پس از دو دور مذاکره طولانی و فشرده بر سر مسائل تجاری و موضوع مهاجران غیرقانونی، هفتم ژوئن به توافقی دست یافتند که متن آن بطور کامل منتشر نشده بود. ظاهرا اظهارات چند روز پیش دونالد ترامپ در مورد وجود یک الحاقیه محرمانه در این توافق‌نامه، انگیزه دولت مکزیک برای انتشار علنی آن شده است.

در توافق‌نامه‌ای که مشاوران حقوقی وزیران خارجه دو کشور امضا کرده‌اند، دولت مکزیک باید در یک مهلت ۴۵روزه برای محدود کردن تردد مهاجران غیرقانونی اقدام کند. مکزیک متعهد شده در صورتی که شمار مهاجران در این مهلت به شکل محسوسی کاهش نیابد تمام گام‌های ضروری را بردارد تا توافق‌های دو جانبه اجرایی شوند.

مارسلو اوبراردو وزیر خارجه مکزیک که سرپرستی هیات مذاکره‌کننده این کشور را بر عهده دارد یک هفته پیش از برنامه اعزام حدود شش هزار مامور نیروهای تازه ‌تاسیس موسوم به گارد ملی به منطقه مرزی گواتمالا خبر داد. این منطقه از گذرگاه‌های اصلی ورود غیرقانونی مهاجران برای عبور از مکزیک و رسیدن به امریکا محسوب می‌شود.

قرار است پس از پایان مهلت ۴۵روزه میزان کارآمدی سیاست‌های جدید مکزیک برای مقابله به مهاجرانی که برای رسیدن به امریکا وارد این کشور می‌شوند بررسی و ارزیابی شود. با توجه به تحولات هفته‌های آینده، احتمال بازنگری در قوانین مکزیک در مورد پناهجویان و مهاجران منتفی نیست.

   تشدید کنترل گذرگاه‌های مرزی

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس‌جمهوری مکزیک، جمعه از تشدید کنترل در ۶۸ گذرگاه مرزی خبر داد. مارسلو ابرارد نیز اعلام کرده که سه‌شنبه در کنار نیروهای گارد ملی، ۸۲۵ مامور سازمان امور مهاجران و ۲۰۰ همکار سازمان تامین اجتماعی به مرز گواتمالا در جنوب مکزیک اعزام می‌شوند.

دولت امریکا پیشتر اعلام کرده بود که از دهم ژوئن تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از مکزیک پنج درصد افزایش می‌یابد و در صورت تعلل دولت مکزیک در جلوگیری از هجوم مهاجران به امریکا این تعرفه‌ها تا اکتبر سال جاری، مرحله به مرحله تا ۲۵درصد افزایش خواهد یافت. پس از امضای توافق‌نامه یادشده در واشنگتن، دونالد ترامپ اعلام کرد که فعلا از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از مکزیک صرف‌نظر می‌کند.

   وعده کشیدن دیوار در مرز مکزیک

دونالد ترامپ از زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ بستن مرزهای مشترک با مکزیک برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به امریکا را یکی از هدف‌های اصلی خود عنوان کرده است. او وعده داده بود در مرز مشترک میان دو کشور با هزینه مکزیک دیوار بکشد. ترامپ پس از خودداری مکزیک از تقبل هزینه این طرح تلاش کرد با استفاده از بودجه وزارت دفاع ساخت دیوار مرزی را عملی کند که این کار نیز با مخالفت دادگاهی در امریکا ناکام مانده است.

ظاهرا دولت دونالد ترامپ اکنون از طریق جنگ تجاری و تهدید به افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی از مکزیک به اهداف خود برای کاهش شمار مهاجران تا حدودی نزدیک شده است. هر سال صدها هزار نفر که اغلب شهروند کشورهای گواتمالا، السالوادور و هندوراس هستند تلاش می‌کنند برای رهایی از فقر، بیکاری و خشونت با عبور از مکزیک خود را به خاک امریکا برسانند.

منابع خبری هفته گذشته به نقل از ماموران مرزبانی ایالات متحده گزارش دادند که تنها در ماه مه جلوی ورود ۱۴۴هزار مهاجر غیرقانونی در مرز مشترک امریکا و مکزیک گرفته شده و شماری از آنها بازداشت شده‌اند. در تازه‌ترین مورد مکزیکوسیتی ۷۶ تبعه کوبایی که بطور غیرقانونی در این کشور حضور داشتند را اخراج کرده است.

اسپوتنیک نوشته، این شهروندان کوبایی به هاوانا بازگردانده شدند و نمایندگان کنسول کوبا ناظر این روند بودند. عملیات مذکور به‌دنبال اخراج ۱۰۵ مهاجر هندوراسی در روز پنج‌شنبه انجام شده است. ۴۲۴ تبعه هندوراسی دیگر هم که به امید ورود به ایالات متحده بطور غیرقانونی وارد مکزیک شده بودند، اخیرا بازگردانده شده‌اند.

 

ارسال نظر