فوران نقدینگی از بازار‌های موازی به بورس

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۸۹
فوران نقدینگی از بازار‌های موازی به بورس

گروه بورس|

تمامی شاخص‌ها به حد فوران رسیده‌اند. سیل نقدینگی در حال درنوردیدن قله‌های جدید شاخص‌های بازار سرمایه اعم از شاخص‌های قیمت هم وزن و وزنی – ارزشی است . در همین هفته اخیر بالغ بر 10 درصد بازدهی شاخص کل را از بازار داشتیم و چنانچه همین روند ادامه داشته باشد، بازار سرمایه می‌تواند تا آخر هفته جاری، بازدهی کل سیستم بانکی در طول یک سال را در عرض 2 هفته به سرمایه‌گذاران بدهد. البته باید توجه داشت بازدهی مذکور، میزان بازدهی حاصل از حرکت روند شاخص است و چنانچه فردی از تمام سهم‌های بازار در سبد سهام خود داشته باشد، می‌تواند به این میزان از بازدهی دست پیدا کند. در غیر این صورت، هر سبد سرمایه‌گذاری، برآیند سهم‌های موجود در آن خواهد بود. حال در خصوص دلایل رشد بازار و میزان تداوم آن سید مصطفی رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: در برخی مواقع تصمیمات اقتصادی محدودیت‌هایی به همراه دارد و ممکن است مانعی در مسیر توسعه اقتصادی باشد لذا سیاست ‌ها باید با دقت اتخاذ شود.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در شرایط فعلی ثبات قوانین، حذف بروکراسی زاید فرآیند صدور مجوزها و افزایش مشوق‌های مالیاتی، اثر محدودیت‌های بیرونی اقتصاد را کاهش می‌دهد و به بهبود محیط کسب و کار منجر می‌شود و رونق بازار سرمایه را نیز به همراه دارد.

   احتمال تمدید معافیت معاملاتی نقل و انتقال سهام

وی با اشاره به احتمال کاهش مجدد مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۹۸ ادامه داد: بعضی از افراد معتقد هستند در شرایط فعلی مالیات‌ها باید کاهش پیدا کند تا حضور فعالان اقتصادی با انگیزه بیشتری صورت بگیرد، بعضی نیز معتقد هستند در این شرایط دولت با کمبود منابع مالی روبرو است و امکان ارایه مشوق‌های مالیاتی وجود ندارد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: باید یادآور شد سال گذشته تصمیمات سران قوا در شورای اقتصادی کشور با محور کاهش مالیات نقل و انتقال سهام آثار خوبی بر جای گذاشت. این تصمیم درآمدهای دولت را کاهش نداد و انگیزه‌هایی برای حضور بیشتر فعالان اقتصادی در بازار سرمایه ایجاد کرد. به بیان دیگر افزایش حضور سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کاهش درآمد ناشی از مشوق‌های مالیاتی دولت را جبران کرد و از طرف دیگر با کمک بورس بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه به جای ورود به بازار‌های غیر مولد به سمت تولید هدایت شد.

   نگرانی از روندهای بلندمدت نامطلوب

به گزارش سنا، سید مصطفی رضوی در ادامه گفت: هرچند طراحی ابزارهای جدید بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد، اما تمرکز ما در سال ۹۸، توسعه ابزارهای موجود است. استفاده از تمام ظرفیت ابزار‌های موجود به زمان، فرهنگ‌سازی و آموزش نیاز دارد و امسال باید مسیر بهره‌برداری از ظرفیت ابزارهای موجود را هموار کرد.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه کشور مدت‌ها است که روندی منطقی را طی می‌کند، افزود: همه بازارها از جمله بازار سرمایه با افت و خیز همراه هستند. نباید در فعالیت‌های اقتصادی بطور مداوم انتظار روند رو به رشد داشته باشیم. همواره احتمال تغییر قیمت جهانی کامودیتی‌ها یا نفت و هر کالایی وجود دارد. این قاعده برای بازار سهام نیز جاری است. وی ادامه داد: در بازار سرمایه افت و خیز یک رفتار طبیعی محسوب می‌شود و تنها روندهای بلندمدت نامطلوب ممکن است ایجاد نگرانی کند.

سید مصطفی رضوی افزود: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که با اطلاعات کافی به بازارها از جمله بازار سرمایه وارد شویم و با کمک نهادهای تخصصی ریسک افت و خیزهای بازار را مدیریت کنیم.

   مهاجرت پول از بانک به بورس

همچنین داربوش روزبهانه، رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه اظهار کرد: هرچند تاثیرات اجرایی این سیاست‌ها هنوز مشخص نیست؛ اما تغییر در چشم‌انداز نرخ بهره، اثر مثبتی در مهاجرت پول از بازارهای موازی دارد؛ رشد شدید قیمت مسکن و احتمال رکود مجدد در این بازار برای ماه‌های آتی از دلایل دیگر محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: همچنین، باید گفت که شکاف قیمت تثبیت شده ارز در حوالی ١٤ هزار تومان و ارزش جایگزینی قیمت سهام نیز می‌تواند از دیگر دلایل این روند قلمداد شود. این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: بطور معمول، عوامل بنیادی مانند سود سهام و توزیع نقدی سود در شرایط متعارف از دلایل رشد قیمت محسوب می‌شوند، اما آنچه در سال ۹۷ شاهد بودیم، دلیلی سیستماتیکی به نام نرخ ارز داشت؛ این نکته، موتور اصلی رشد در قیمت سهام محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این انگیزه کماکان یکی از عوامل کلان بنیادی در رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود، همینطور تورم انعکاس یافته در قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی بازار و احتمال مثبت بودن گزارش‌های سه ماهه که بازار انتظار آن را می‌کشد و به‌تبع آن احتمال افزایش توزیع سود نقدی از دلایل دیگر در این زمینه و از عوامل بنیادی موثر هستند.

   رشد ملایم در انتظار روزهای آینده بازار

روزبهانه ادامه کار بازار سهام را با رشدی ملایم همراه دانست و گفت: بنا به دلایل یاد شده و با فرض وجود نداشتن ریسک‌های سیاسی جدی در زمان اصلاح و تعدیلات قیمتی با وجود توقف در برخی دوره‌های مقطعی ریزش‌های شدیدی را تجربه نخواهد کرد.

رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با سنا افزود: به عبارت دیگر به نظر می‌رسد، سال جاری شاهد شرایطی مانند سال 92 نباشیم، چراکه بازار نسبت به آن سال‌ها از لحاظ عمق و حجم و تعداد شرکت‌ها دچار تغییرات کیفی شده است. وی در مورد وضعیت شرکت‌های کالا محور بیان داشت: نگاه بورس بطور دایمی به نرخ‌های جهانی و نرخ‌های متوسط بازار فروش محصولات داخلی خواهد بود، اما ارزش‌های جایگزینی کماکان انگیزه اصلی در تعیین قیمت سهام آنهاست؛ مانند مورد صنعت سیمان در ماه‌های اخیر که با وجود اضافه ظرفیت شدید در صنعت با افزایش مواجه شد.

روزبهانه در پایان تاکید کرد: تسعیر ارزی، تجدید ارزیابی، ادغام‌ها و کاهش هزینه‌ها نه تنها در مورد صنعت بانکداری بلکه در شرایط تورمی فعلی تا ماه‌های بعد از انگیزه‌های اصلی رویکرد سرمایه‌گذاران به قیمت سهام خواهد بود و قدرت سودآوری در اولویت دوم قرار خواهد داشت.

 

ارسال نظر