ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۰:۵۸:۲۷
کد خبر: ۱۴۳۶۶۱

پیش‌بینی باران و رعد و برق در ۱۱ استان

سازمان هواشناسی از بارش باران و رعد و برق در ۱۱ استان کشور تا روز شنبه هفته آینده خبر داد. به گزارش تسنیم، از بعدازظهر 5شنبه و روز جمعه بارش‌های پراکنده برای استان‌های لرستان، مرکزی و اصفهان پیش‌بینی شده است. همچنین، از بعدازظهر روز جمعه 13 اردیبهشت در شمال‌غرب کشور در استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل و زنجان رگبار باران با رعد و برق خواهند داشت. از روز شنبه با شمالی‌ شدن جریانات به‌روی دریای خزر کاهش نسبی دما برای اردبیل و نوار ساحلی روی می‌دهد، ضمن اینکه دامنه‌های البرز در استان‌های البرز، قزوین و تهران بارش باران خواهند داشت.

رکورد روزهای پاک تهران شکسته شد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه رکورد روزهای پاک شهر تهران شکسته شده است، گفت: تعداد روزهای پاک هوای تهران از ابتدای سال تاکنون با تعداد روزهای پاک نیمه دوم سال گذشته برابری دارد. به گزارش فارس، حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش روزهای پاک و سالم هوای تهران در سال جاری نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: طی ٤٠ روز گذشته شهروندان ٢٣ روز هوای پاک و ١٧ روز هوای سالم را در پایتخت تجربه کرده‌اند. به گفته وی، سال گذشته در ٤٠ روز نخست سال، هوای تهران تنها ٣ روز پاک، ٣٠ روز سالم و ٨ روز ناسالم داشته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه رکورد روزهای پاک شهر تهران شکسته شده است، اظهار کرد: تعداد روزهای پاک هوای تهران از ابتدای سال تاکنون با تعداد روزهای پاک نیمه دوم سال گذشته برابری دارد. شهیدزاده با بیان اینکه شهروندان تهران در سال جاری هوای پاک‌تر و سالم‌تری را نسبت به سال گذشته استشمام کرده‌اند گفت: شاخص‌های اندازه‌گیری ذرات معلق نشان می‌دهند متوسط هوای پاک در سال گذشته ٤٦ بوده و در سال جاری ۴۰.۳ اندازه‌گیری شده است که بیانگر کاهش ٥ واحدی آلاینده در پایتخت است، همچنین شاخص هوای سالم سال گذشته ۷۳.۳ بوده که در سال جاری با کاهش ١٥ واحدی، ۵۸.۴ بوده است.

بازار اجاره مسکن قابل کنترل نیست

مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه بازار اجاره در کوتاه‌مدت قابل کنترل نیست، گفت: با افزایش 100 درصدی قیمت برخی از واحدهای مسکونی افزایش نرخ اجاره طبیعی است و پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش قیمت‌ها حدود 30 درصد باشد. به گزارش ایلنا، طبق آخرین سرشماری در ایران در سال 1395 تعداد خانوارهای ایرانی برابر با 24 میلیون خانوار بوده است که از این تعداد بیش از 6 میلیون و 200 هزار خانوار در واحدهای استیجاری زندگی می‌کنند. بنابراین چیزی حدود یک‌چهارم خانوارهای ایرانی مستاجر هستند.  با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن، احتمال رشد جمعیت مستاجران وجود دارد. معمولا مستاجران از قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که با توجه به عوامل متعدد اثرگذار شاهد افزایش قیمت اجاره‌بها در بازار مسکن هستیم.

طبق گفته کارشناسان، شاخص‌هایی از جمله ارزش ملک، نرخ تورم و میزان عرضه مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین نرخ اجاره هستند که در حال حاضر هم با افزایش قیمت مسکن و هم رشد نرخ تورم مواجه هستیم و از سوی دیگر همواره بازار مسکن با کمبود تولید و عرضه مسکن مواجه بوده است. بنابراین در شرایطی در آستانه فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات مسکن هستیم که کارشناسان و مشاوران املاک پیش‌بینی رشد اجاره‌بها را دارند. فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن در گفت‌وگو با ایلنا گفت: مطلقا بازار اجاره مسکن در کوتاه‌مدت کنترل‌پذیر نیست و اساسا دولت توان کنترل این بازار را ندارد. وی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز، ملک باید انتظار افزایش نرخ اجاره را هم داشته باشیم، ادامه داد: در شرایطی که قیمت واحدهای مسکونی تا 100 درصد افزایش پیدا کرده، طبیعی است که نرخ اجاره هم بالا برود اما قطعا رشد کرایه مسکن به اندازه 100 درصد افزایش قیمت ملک نخواهد بود و چیزی بین 20 تا 30 درصد پیش‌بینی می‌شود. مدیر علمی طرح جامع مسکن تاکید کرد: بازار مسکن، ظرفیت افزایش نرخ اجاره بیش از این قیمت‌ها را هم ندارد، چرا که قدرت خرید مردم هم پای رشد نرخ مسکن و نرخ تورم بالا نرفته است. یزدانی با بیان اینکه کنترل بازار مسکن توسط دولت راهکاری است که معمولا جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: تنها راهکار کنترل بازار مسکن عرضه آپارتمان در بلندمدت است و در این بازه زمانی هم دولت می‌تواند از اقشار کم درآمد و هدف از طریق ارایه کمک هزینه اجاره حمایت کند. وی ادامه داد: البته در بسیاری از کشورها بخش خصوصی وارد این بازار شده و با ساخت انبوه واحدهای استیجاری، مشکل کمبود عرضه را برطرف کرده است. اگر دولت به سرعت این طرح را اجرا کند، می‌تواند 3 تا 4 سال دیگر نتایج آن را در بازار ببیند. مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر اینکه دولت نباید وارد ساخت وساز مسکن شود، ادامه داد: هر گونه ورود دولت به بازار مسکن آثار منفی به دنبال خواهد داشت، اما می‌تواند با ارایه مشوق‌هایی، بخش خصوصی را وارد این حوزه کند. یزدانی تاکید کرد: از آنجایی که در کشورهای دیگر نوسانات قیمتی بالا نیست، اجاره داری به صورت انبوه می‌تواند به صرفه باشد اما در ایران به دلیل افزایش ارزش ملک و بالا بودن نرخ تورم، اجاره‌داری صرفه اقتصادی دارد.

 

 

ارسال نظر