ایستگاه

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۱:۲۷:۵۸
کد خبر: ۱۴۳۶۰۲
ایستگاه

محققان DNA «داوینچی» را کشف می‌کنند

دانشمندان ایتالیایی قصد دارند به مناسبت پانصدمین سالروز درگذشت داوینچی تحقیقاتی را روی DNA دسته‌ای از مو که گفته می‌شود متعلق به این هنرمند است، انجام دهند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دو محقق ایتالیایی قصد دارند DNA تارهای مویی که اخیراً کشف شده را با بقایای این دانشمند در آرامگاه فرانسوی مطابقت دهند. این دسته مو که در مجموعه‌ای خصوصی واقع در ایالات متحده کشف شده است قرار است برای اولین‌بار در موزه «لئوناردو داوینچی» واقع در فلورانس از تاریخ دوم ماه مه ‌و به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت این هنرمند به نمایش گذاشته شود.

آلساندرو وِزوسی مدیر موسسه میراث داوینچی در بیانیه اظهار کرد: «ما دسته مویی کشف کرده‌ایم که از لحاظ تاریخی به «لئوناردو داوینچی» باز‌می‌گردد و این اثر می‌تواند ما را در راستای تحقیقات کشف DNA داوینچی یاری دهد.» از این دسته مو در یک کنفرانس خبری کتابخانه «لئوناردیانا»که روز پنجشنبه برگزار خواهد شد، رونمایی می‌شود. ساباتو که یکی از مدیران موزه «Ideale» است با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد شجره‌نامه داوینچی در سال‌های پیشین، بیان کرد: «این اثر آن چیزی بود که ما برای ادمه دادن تحقیقاتمان از دیدگاه علمی‌تر به آن نیاز داشتیم. ما قصد داریم تحقیقات خود را روی تارهای موی کشف شده ادامه دهیم و نتایج آن را با DNA نسل کنونی وی و همچنین بقایای استخوان‌های داوینچی که سال‌های گذشته هویت آنها را کشف کردیم، مطابقت دهیم.»

پارکینگ هواپیماها، موزه می‌شود

هواپیماهایی که روزی بر فراز ایران مثل عقاب پرواز می‌کردند حالا پس از اتمام ماموریتشان دوره بازنشستگی را نزدیک فرودگاه مهرآباد می‌گذرانند؛ جایی که قرار است موزه هوایی شود.مرکز نمایش‌های هوایی در شهرک اکباتان واقع شده جایی که اگرچه به مرکز شهر دور است اما نزدیک به فرودگاه مهر آباد قرار دارد. هر زمان هواپیمایی از دور خارج شد یا ماموریتش به پایان رسید به این مرکز منتقل می‌شود. مرکز نمایش‌های هوایی اکنون به عنوان موزه صنعت هوایی در بین اهالی تهران شناخته شده است. تعدادی از هواپیماهای از رده خارج شده در محوطه باز چند هکتاری قرار دارد که با ظاهری سالم و ناسالم پذیرای بازدیدکنندگانی است که به آنجا مراجعه می‌کنند. حالا قرار است مرکز نمایش‌های هوایی شکل و شمایل موزه‌ای به خود بگیرد. بخشی از این مجموعه ساختمانی است که به آن ساختمان موزه هوایی می‌گویند. داخل آن شبیه به انبار است. همه تجهیزات مربوط به هواپیما داخل آن به نمایش گذاشته شده. سرسره نجات نیز وسط سالن قرار دارد با این توضیح که در مدت تنها سه ثانیه باز خواهد شد و مسافران در حالت اضطرار از آن به بیرون هواپیما هدایت می‌شوند. در بخش دیگری انواع جعبه‌های سیاه به نمایش گذاشته شده با کمترین اطلاعات درباره آنها. با وجود اینکه این مرکز قابلیت تبدیل به موزه صنعت هوایی را دارد اما قرار است تا آخر امسال تجهیز شده و مردم بتوانند حداقل چند ساعتی را در این مرکز وقت گذرانده و با صنعت هوایی آشنا شوند

 

ارسال نظر