اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۳:۱۴
کد خبر: ۱۴۳۳۸۳

امضای 64 میلیارد دلار توافقنامه در نشست «کمربند، جاده»

رییس‌جمهوری چین اعلام کرده است که در دومین اجلاس بین‌اللملی «کمربند، جاده» 283 قرارداد و تفاهمنامه به ارزش 64 میلیارد دلار میان چین و کشورهای دیگر امضا شده است.

  به‌گزارش ایرنا، شی جین‌پینگ گزارش پایانی این اجلاس به خبرنگاران در پکن گفته: «در حاشیه تدارکات و برگزاری مجمع، طرف‎های مختلف به 283 نتیجه ملموس و عملی از جمله برگزاری نخستین همایش صاحبان موسسات، شرکت‎ها و امضای توافقنامه‎های همکاری به ارزش 64 میلیارد دلار رسیدند. امضای این تعداد تفاهمنامه و قرارداد، نشان می‎دهد ساخت مشترک کمربند و جاده با جریان عصر حاضر همخوانی دارد و علاوه بر آنکه مورد توجه مردم قرار گرفته، به نفع بهبود وضعیت زندگی آنها و حفظ منابع جهانی است.» رییس‌جمهوری چین تاکید کرده رهبران و مسوولان سازمان‎های بین‎المللی شرکت‎کننده گفت‎وگوهایی عمیق با یکدیگر داشتند که در آن ایده‎های همکاری تکمیل و موضوعات اصلی آن مشخص شد و شرکت‎کنندگان برای تقویت سازوکار همکاری و همین‌طور درخصوص ساخت مشترک کمربند و جاده به تفاهم گسترده رسیدند.  شی گفته: «این تفاهم‎ها در بیانیه مشترک این گردهمایی منعکس شده و راهنمای اقدام‌های آینده در همکاری بین‎المللی کمربند و جاده خواهد بود.»

رییس‌جمهوری خلق چین تاکید کرده طرف‎های مختلف شرکت‎کننده در این مجمع معتقدند که مجمع همکاری بین‎المللی کمربند، جاده راه بستری مهم برای همکاری چندجانبه است و از برگزاری مداوم این مجمع و تقویت همکاری‎های عملی در راستای دستیابی به نتایج ملموس بیشتر پشتیبانی کرده‌اند.

دومین اجلاس بین‌المللی کمربند، جاده با حضور هیات‌هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از پنجشنبه در پکن آغاز به‌کار کرد و شنبه شب پایان یافت. در 6 سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر کمربند، جاده از 6 تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این کشورها هم به 80 میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر این، پروژه‌هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به 300 هزار فرصت شغلی فراهم کرده‌اند.  این پروژه در ابتدا با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین‌المللی 173 توافق همکاری با چین در این مورد امضا کرده‌اند.  جنگ تجاری شرکت‌های امریکایی را از چین به هند فراری داد،تداوم جنگ تجاری بین چین و امریکا باعث شده است صدها شرکت امریکایی به فکر تغییر مکان خط تولید خود از چین به هند افتاده‌اند.

جنگ تجاری امریکایی‌ها را به هند فراری داد

ادامه یافتن جنگ تجاری بین امریکا و چین باعث شده است صدها شرکت امریکایی که در چین خط تولید دارند به فکر جابه‌جا کردن خط تولید خود بیفتند تا از عواقب ادامه این جنگ تجاری دور بمانند. به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، هند یکی از کشورهایی است که پتانسیل میزبانی این شرکت‌ها را دارد. این طرح از سوی مجمع شراکت استراتژیک هند- امریکا در حال دنبال شدن است و این مجمع موضوع انتقال خط تولید از چین به هند را با حدود 200 شرکت امریکایی مطرح کرده است. این گروه همچنین فهرستی از پیشنهادات را برای طرف پیروز در انتخابات آتی هند آماده کرده است. موکش آگهی دبیر این مجمع می‌گوید ما باید درک کنیم که چگونه می‌توانیم این شرکت‌ها را جذب کنیم. وی خواستار تسریع روند اصلاح اقتصادی در هند شد که به بهبود شفافیت و تسهیل روند اعطای زمین به شرکت‌ها منجر می‌شود. آگهی معتقد است اصلاحات زیادی باید انجام شود و این مساله می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی در هند به وجود بیاورد.

لابی چین با آس‌‌آن برای حذف دلار

یک روزنامه ژاپنی گزارش داد چین و کشورهای عضو آسه‌آ‌ن قرار است یوآن چین و ین ژاپن را به شبکه سوآپ ارزی 240 میلیارد دلاری خود اضافه کنند.

روزنامه نیکی ژاپن گزارش داد چین و کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آ سه‌آن، قصد دارند موضوع اضافه کردن یوآن چین و ین ژاپن به شبکه سوآپ ارزی خود را بررسی کنند. قرار است 10 کشور عضو آسه‌آن به همراه چین، ژاپن و کره جنوبی این موضوع را در نشستی که در روز 2 مه ‌در فیجی برگزار می‌شود مطرح کنند. این جلسه با حضور وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی این کشورها برگزار خواهد شد. این کشورها از سال 2000 یک توافق سوآپ ارزی با نام چیانگ مای امضا کرده‌ا‌ند و حجم این قرارداد هم‌اکنون به 240 میلیارد دلار رسیده است. هدف از انجام این توافق جلوگیری از تکرار بحران ارزی در سال 1997 در آسیا بود. در صورتی که کشورهای عضو این پیمان ارزی بتوانند به جای دلار به ارز کشورهای آسیایی دسترسی پیدا کنند این مساله می‌تواند به گسترش استفاده از این ارزها به خصوص در حساب ذخیره خارجی آنها منجر شود. اضافه شدن ین ژاپن و یوآن چین به چارچوب سوآپ ارزی چیانگ مای وابستگی آسیا به دلار امریکا در زمان بحران را کاهش می‌دهد. طرح این مساله به‌شدت از سوی چین حمایت می‌شود چرا که به گسترش نفوذ اقتصادی این کشور در منطقه منجر خواهد شد.

 

ارسال نظر