اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۷۵

لزوم گسترش دیپلماسی اقتصادی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باید سراغ گزینه‌های بلندمدت رفت، زیرا دور زدن تحریم‌ها در شرایط فعلی یک مسکن به شمار می‌رود.  عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد ایران در طول ماه‌های گذشته با تحریم‌های یکجانبه امریکا مواجه شده و هدف اصلی این تحریم‌ها محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی کشور و گسترش فشار بر اقشار مختلف مردم است. با وجود این فشارها اما می‌توان به راهکارهایی اندیشید که بتوان در کوتاه‌مدت و بلندمدت شرایط امروز را تغییر داد. به گفته وی، با وجود آنکه در کوتاه‌مدت بسیاری به دور زدن تحریم‌ها فکر می‌کنند اما برای عبور از این شرایط و ایمن شدن اقتصاد کشور از این فشارها باید به راه‌حل‌هایی طولانی مدت‌تر هم فکر کرد. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در شرایط فعلی دو طیف تصمیم‌گیری همزمان باید در دستور کار قرار گیرد، توضیح داد: در حوزه اول ما باید به شکلی جدی به تقویت دیپلماسی اقتصادی خود در نقاط مختلف جهان بپردازیم. با وجود آنکه امریکا ما را تحریم کرده اما بسیاری از کشورهای جهان با این تصمیم مخالفند و همین موضوع می‌تواند بستر تقویت دیپلماسی و افزایش نفوذ ایران در جهان را فراهم کند. آرگون ادامه داد: در شرایطی که امریکا تلاش کرده فروش نفت ایران را محدود کند، ما می‌توانیم بر گسترش صادرات دیگر محصول‌ها تمرکز کنیم و از فشارهای فعلی فرصتی برای تقویت تولید و صادرات به وجود آوریم. وی با بیان اینکه گام دوم برای مقابله با تحریم‌ها، عبور از خودتحریمی‌های داخلی است، اظهار کرد: اینکه اقتصاد ما برای تولیدکنندگان شرایط را سخت کرده، موضوعی قطعی است. ما باید شرایط برای سرمایه‌گذاران جدید فراهم کنیم، قوانین و مقررات دست و پا گیر را لغو کنیم و آنچه سال‌هاست به نام بهبود فضای کسب و کار مطرح است را به مرحله اجرا برسانیم. اواضافه کرد: اگر در کشور صحبت از رونق تولید است یا می‌خواهیم براساس اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی و برون‌نگری را دنبال کنیم؛ باید کشور به مزیت‌های اقتصادی خود توجه کند.

دولت دست از تصمیم‌گیری برای صنعت خودرو بردارد

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، حذف قوانین دستوری برای اجرای تصمیمات و واگذاشتن صنعتگران این حوزه برای ادامه مسیر، بهترین راه برای مقابله با تحریم‌ها است. فربد زاوه با بیان اینکه باید قبل از آنکه تحریم‌های امریکا صنعت خودرو را به چنین نقطه‌ای برساند، فکری برایش می‌شد، اظهار کرد: اگر اکنون هم بخواهیم تأثیر تحریم‌های امریکا را در صنعت خودرو کاهش دهیم، باید سعی کنیم عمق بهره‌وری و مدیریتی را در حوزه مالی و همچنین حوزه انسانی افزایش دهیم. بدین معنا که باید از رفتارهای دستوری که با هدفی غیر از اقتصادی بودن صنعت خودرو به این صنعت تحمیل می‌شود، دست برداشت.

او مدعی شد: به طور مثال اینکه این صنعت موظف می‌شود برای افزایش اشتغال و به واسطه اینکه دولت در این حوزه آمار دهد، افرادی را استخدام کند؛ یا اینکه روزانه از سوی مجلس و نهادهای دولتی توصیه‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه اشتغال یا خرید از منبع مشخص اتفاق بیفتد، همگی به نوعی جمع شوند.

وی تاکید کرد: کوتاه‌ترین راه‌حل ممکن در حال حاضر این است که شرکتهای خودروسازی بایستی به عنوان واحدهای اقتصادی مستقل، در مورد حیات و مدیرت امورشان، خود به طور مستقل تصمیم‌گیرند، نه اینکه به صورت دستوری تصمیمات به آنها ابلاغ شود. باید در حوزه‌های صنعتی بازنگری صورت گیرد و بنگاه‌ها به عنوان جایی که قرار است به سهامداران و سرمایه‌گذاران خود اعطای سود کنند، دیده شوند، نه به عنوان نهادهایی که قرار است مسائل سیاسی کشور را حل کنند؛ لذا واگذاری تصمیم‌گیری برای صنعت خودرو به خود صنعتگران این حوزه برای مسائل، گذر از مسائل و رفتارهای سیاسی، تا حد زیادی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد. زاوه خاطرنشان کرد: علاوه بر این خودروسازان برای آنکه از این فشار روانی بیرون آیند، باید سعی کنند که تمامی تصمیمات را بر مبنای اقتصادی گرفته و از هزینه‌های مازاد خود بکاهند. به عبارتی باید یکسری ریاضت‌های اقتصادی شدیدی را متحمل شوند. در حال حاضر این ریاضت اقتصادی برای خودروسازی ایران به‌شدت مورد نیاز است؛ لذا خودروسازان باید تلاش کنند با کاهش هزینه‌های بی‌مورد، منابع مالی خود را حفظ کرده تا بتوانند با بیشترین بازدهی فعالیت خود را رونق ببخشند.

مشکلی در صنعت شیشه نداریم

محمدعلی قنبری رییس اتحادیه شیشه و آینه با بیان اینکه طی هفته گذشته افزایش قیمت ۱۰ درصدی را در صنعت شیشه شاهد بودیم، گفت: هم‌اکنون مشکلی در این صنعت نداریم. وی ادامه داد: چند سالی است که قیمت شیشه تغییری نداشته است و علت آن را می‌توان ازدیاد تولید در این صنعت دانست که همین موضوع باعث شد بتوانیم در این صنف، به خودکفایی کامل دست یابیم. اوبا بیان اینکه ۴۰ درصد در صنعت شیشه صادرات داریم، گفت: شیشه به کشور‌هایی همچون حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق، افغانستان و حتی اروپا صادر می‌شود. قنبری، با بیان اینکه مسائل ارزی در کشور تا حدی توانست در این صنعت تاثیرگذارد، اظهار کرد: هم‌اکنون در صنعت شیشه حدود ۵ درصد واردات داریم. او با بیان اینکه حدود ۸۰۰ واحد صنفی شیشه در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: در سالیان گذشته، بسیاری از واحد‌های صنفی تعطیل شدند که علت این امر را می‌توان سختی کار در این صنف دانست.

به گفته قنبری، زمانی که نوسانی در بازار شکل می‌گیرد، دلالان از این موضوع سوءاستفاده کرده و به جمع‌آوری شیشه در بازار دست می‌زنند.

 

ارسال نظر