بسیج مخالفان برای تسخیر پارلمان اروپایی

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۱:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۴۳۳۲۹
بسیج مخالفان برای تسخیر پارلمان اروپایی

گروه جهان|

 در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در سراسر اروپا نیروهای میانه‌رو، لیبرال و سبزها از پشتیبانی ناچیزی برخوردارند و در مقابل، نیروهای راست پوپولیست در میان صاحبان حق رأی، ٢ برابر آنها طرفدار دارند. انتخابات پارلمان اروپا در روزهای ٢٤ تا ٢۶ ماه مه امسال در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این نظرسنجی هشدار می‌دهد که راست‌های افراطی ممکن است در پایان ماه مه بر پارلمان اروپا مسلط شوند. با توجه به تجهیز شدید احزاب منتقد اتحادیه اروپا که بطور عمده از نیروهای ناسیونالیست، راستگرا و تندرو تشکیل شده‌اند، میزان مشارکت مردم در این انتخابات نفشی بسیار مهم در آینده اتحادیه اروپا ایفا می‌کند. بسیاری از احزاب راست از جمله حزب «آلترناتیو برای آلمان» تهدید کرده‌اند که اگر اصلاحات موردنظر آنها به سرعت در اتحادیه اروپا اعمال نشود، همه‌پرسی خروج از اتحادیه را در کشور خود برگزار می‌کنند.

بنا براین گزارش، موسسه تحقیقاتی یوگو، به سفارش بنیاد برتلزمن آلمان، در ١٢کشور عضو اتحادیه اروپا نظرات ٢٣ هزار و ٧٢۵ نفر را در زمینه پشتیبانی آنها از احزاب مختلف پرسیده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که در سطح اروپا دو سوم و در سطح آلمان حدود سه چهارم صاحبان حق رأی تصمیم به شرکت در انتخابات دارند، اما تنها 6.3 درصد از آنها نسبت به یک حزب معین نظر مثبت دارند؛ در حالی که ٤٩درصد خود را هنوز با حزب معینی همسو و همراه نمی‌یابند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که بیشتر شرکت‌کنندگان در انتخابات این دوره، نه به‌دلیل پشتیبانی از یک حزب مشخص، بلکه با هدف مقابل با حزبی دیگر وارد صحنه انتخابات می‌شوند. از میان افرادی که تا امروز تصمیم خود را گرفته‌اند، 4.4 درصد از سبزها، 4.3 درصد از احزاب میانه و لیبرال و بیش از ١٠ درصد از احزاب راست و پوپولیست پشتیبانی می‌کنند. به عبارت دیگر، هواداران جدی احزاب راستگرا بیش از دو برابر احزاب میانه و ترقی‌خواه هستند.

    تعیین جانشین یونکر

دوره فعالیت ژان کلود یونکر رییس کنونی کمیسیون اروپا، نوامبر ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و انتظار می‌رود پس از انتخابات ماه مه، جانشین او تعیین شود. بر اساس قوانین، شورای سران اتحادیه اروپا که شامل سران کشورهای عضو است، نامزد ریاست بر این کمیسیون را برگزیده و او را برای کسب رای به پارلمان اروپا معرفی می‌کند و احزاب حاضر در پارلمان اروپا نیز این انتخاب را با رای خود تایید یا رد خواهند کرد. به همین دلیل گروهی که بتواند اکثریت کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی مه ۲۰۱۹ به دست آورد، نقش پررنگ‌تری در انتخاب رییس آینده کمیسیون اروپا خواهد داشت. این مساله باعث شده است که از هم‌اکنون دسته‌بندی‌های سیاسی متعددی در سطح پارلمان اروپا به وجود‌اید.

مانفرد وبر سیاستمدار ۴۶ ساله آلمانی، از حزب مردم اروپا چهره‌ای میانه‌رو است. او ۲۰۰۳ یعنی زمانی که تنها ۲۹ سال داشت، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و در آن زمان جوان‌ترین نماینده پارلمان بایرن نام گرفت. او به موضع‌گیری‌های سخت‌گیرانه خود در موضوعات مربوط به مهاجرت مشهور است؛ با وجود این با دیدگاه‌های احزاب پوپولیست ضدمهاجر نیز مخالف است.

فرانس تیمرمن ۵۷ ساله، سیاستمدار هلندی از حزب سوسیالیست‌های اروپایی که در حال حاضر نیز معاونت کمیسیون اروپا را برعهده دارد، در زمان اعلام نامزدی‌اش برای این مقام تاکید داشت که این انتخابات در وضعیتی بسیار حساس برگزار می‌شود؛ در زمانی که قاره اروپا دچار جدی‌ترین بحران‌های دوران حیات خود است. به این ترتیب این انتخابات «پرخطرترین انتخابات این قاره از سال ۱۹۷۹ میلادی به اینسو محسوب می‌شود.» تیمرمن فعالیت‌های سیاسی‌اش را از ۱۹۸۷ با کار در وزارت خارجه هلند آغاز کرد و مدتی نیز به عنوان دیپلمات به مسکو فرستاده شد.

یان زهرادیل سیاستمدار چک از فراکسیون اتحاد محافظه‌کاران اروپایی و اصلاح‌طلبان از ۲۰۰۴ به ریاست این فراکسیون انتخاب شد تا آن را در جریان انتخابات پارلمانی و سپس در کارزار انتخاب رییس کمیسیون اروپا نمایندگی کند. او از ۱۹۹۲ میلادی با انتخاب در پارلمان فدرال چک، وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از تجزیه این کشور در ۱۹۹۳، مشاور سیاست خارجی اولین نخست‌وزیر چک شد. او طرفدار انجام اصلاحات در اتحادیه اروپا همچنین مخالف تمرکز فعالیت‌های این اتحادیه در بروکسل است. او خواستار آن است که به دولت‌های ملی قدرت بیشتری داده شود.

اسکا کلر آلمانی و باس اکهوت هلندی دو نمانیده سبزها در پارلمان اروپا، به عنوان نامزدان این حزب برای ریاست کمیسیون اروپا انتخاب شده‌اند. کلر نسبت به حملات احزاب راست افراطی که قصد دارند با تقویت دیدگاه‌های ناسیونالیسم، دموکراسی و آزادی‌های مدنی را محدود کنند، هشدار داده و گفته که خواستار اروپایی سبزتر، اجتماعی‌تر و دموکرات‌تر است.

اکهوت نیز بر اقدام موثر اروپا در مقابل تغییرات آب و هوایی تاکید دارد و گفته: «مدت‌هاست که اروپا در دست شماری شرکت چندملیتی است که سود خود همچنین رشد و پیروزی در رقابت‌ها را مهم‌تر از هر چیزی می‌دانند. هزینه این کار آنها را جامعه اروپا داده است. اکنون زمان تغییر است. زمان آنکه اروپا به مردم خود بیندیشد و نه به شرکت‌های چندملیتی.»

اوریول ژانکه‌را زندانی سیاسی و از رهبران جدایی‌طلب منطقه خودمختار کاتالونیای اسپانیا نیز از سوی «اتحاد اروپایی‌های آزاد» کاندید شده است. اعضای اتحاد اروپایی‌های آزاد گفته‌اند با این گزینش می‌خواستند بر تعهد خود بر حق تعیین سرنوشت شهروندان اروپا تاکید کنند. ژانکه‌را که پیش از زندانی شدن معاون دولت منطقه‌ای کاتالونیا بود، در زمان رای‌گیری در اتحاد اروپایی‌های آزاد حضور نداشت زیرا همچنان به اتهام شورش، فتنه و سوء‌استفاده از اموال عمومی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در زندان است و محاکمه او در دادگاه عالی مادرید همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر