کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۳۷:۴۵
کد خبر: ۱۴۲۸۲۳

آرامکو 17درصد سهام پالایشگاه کره‌جنوبی را خرید

شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی 17درصد سهام پالایشگاه «هیوندا اویل بانک» کره‌جنوبی به ارزش یک میلیارد و 250 میلیون دلار را خریداری کرد. به‌گزارش اس‌سی هنگ‌کنگ، این شرکت سعودی اعلام کرده با خرید سهام این پالایشگاه، راه را برای فروش نفت خام به کره‌جنوبی هموارتر می‌کند. شرکت مذکور بخشی از شرکت صنایع سنگین هیوندا کره‌جنوبی و خصوصی محسوب می‌شود و در شهر ساحلی دایسان در غرب کره‌جنوبی قرار دارد. این شرکت روزانه 650 هزار بشکه نفت تولید می‌کند و سهامش را برای فروش عرضه کرده بود.

مخالفت با نظام ریاستی  در پاکستان

آصف‌علی زرداری رییس‌جمهوری سابق پاکستان و معاون حزب «مردم» گفته این حزب با هرگونه اقدام برای تبدیل نظام این کشور به نظام ریاستی مخالفت می‌کند. به‌نوشته روزنامه داون، زرداری گفته: «ما تمایلی به ایجاد نظام ریاستی نداریم. بگذارید آنها تلاش خود را بکنند، ما مانع به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها خواهیم شد.» علاوه بر حزب مردم، تقریبا همه احزاب مهم پاکستان، از جمله مسلم لیگ شاخه نواز، با ایده برقراری نظام ریاستی در کشور مخالفند و می‌گویند، این کار باعث تضعیف یکپارچگی کشور می‌شود.

نخست‌وزیر عراق راهی ریاض شد

در ادامه روند تصاعدی روابط بین بغداد و ریاض و در ادامه سفرهای رییس‌جمهوری و رییس پارلمان عراق به عربستان سعودی، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور چهارشنبه راهی ریاض شد. به‌گزارش ایرنا، عبدالمهدی در راس هیاتی 80 نفره از فعالان اقتصادی و تعدادی از وزیران عراقی راهی عربستان سعودی شده که بزرگ‌ترین هیات اعزامی عراق به ریاض در طول 16 سال گذشته است. وزرای نفت و مشاور نخست‌وزیر در امور انرژی، حمل و نقل و چند وزیر دیگر به علاوه مدیرانی از وزارتخانه‌های دفاع و کشور نخست‌وزیر عراق را در این سفر همراهی می‌کنند.

آغاز مبادلات تجاری دهلی و اسلام‌آباد

مبادلات تجاری بین هند و پاکستان پس از دو هفته توقف میان مناطق پونج در ایالت جامو و کشمیر و راوالات پاکستان از سرگرفته شد. به‌گزارش تایمز آو ایندیا، تجارت در این منطقه از اول آوریل و پس از افزایش تنش بین دو کشور و کشته شدن سه شهروند هندی در نقض آتش‌بس توسط پاکستان متوقف شد. تجارت مرزی میان هند و پاکستان که در نزدیکی خط واقعی کنترل انجام می‌شود، از 2005 برقرار شده است. مبادلات تجاری بین دو کشور در سال‌های گذشته به دلیل افزایش تنش و حملات تروریستی در هند بارها متوقف و پس از مدتی بار دیگر آغاز شده است.

 

ارسال نظر