بازدید وزیر نفت عراق از شرکت‌های ایرانی

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۸۴

گروه انرژی|

در راستای سفر هیات بلند پایه عراقی به تهران که از شنبه 17 فروردین آغاز شد، دیروز ثامر غصبان وزیر نفت این کشور و معاون نخست‌وزیر آنها، به همراه بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و عضو کابینه دولت دوازدهم، از شرکت‌های فعال حوزه انرژی ایران بازدید کردند. هدف این بازدید «آشنایی با توانایی داخلی ایران» در صنعت نفت عنوان شد.

حضور ثامر غصبان در تهران به همراه هیاتی که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در راس آنها قرار گرفته است بخشی از فصل جدید همکاری‌های تهران-بغداد به شمار می‌رود. پیشتر در واپسین روزهای سال 1397 هیاتی بلندپایه از ایران به ریاست حسن روحانی رییس‌جمهوری به بغداد سفر کردند. سفری که بسیار مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته و نمادی از رابطه نزدیک و دوستانه ایران و عراق لقب گرفت.

«صادرات گاز» به عراق یکی از مهم‌ترین فصول همکاری تهران و بغداد است. پیشتر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران مسائلی را در خصوص اینکه عراق نتوانسته است بدهی 2 میلیارد دلاری گازی خود به تهران را پرداخت کند مطرح شده بود. پس از آن اما عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران به همراه هیاتی به عراق سفر کرد که کلیت اخبار منتشر شده از آن نشان می‌داد دو کشور توانسته‌اند به راه و روشی که از طریق آن ایران پول گاز خود را دریافت کند برسند. همزمان با سفر همتی به عراق بود که لوی الخطیب وزیر نیروی عراق به دعوت رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران به تهران سفر کرد. طی این سفر ایران و عراق تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که طرفین آن را بسیار «مهم» توصیف کردند. مفاد این بیانیه تداوم صادرات برق ایران به عراق و تبدیل شدن ایران به بازیگر اصلی بازسازی حوزه نیروگاهی عراق بود. خیابان‌های جنوب عراق تابستان سال گذشته صحنه اعتراض بخشی از مردم به کمبود برق بود، همین مساله دولت عراق را در تسریع‌بخشی به فرآیند افزایش ظرفیت نیروگاهی ترغیب کرد.

ایران و عراق اما فارغ از تبادلات انرژی، فصلی مشترک مهم در میادین نفتی دارند. میادین نفتی که در جنوب غرب ایران و جنوب شرق عراق قرار می‌گیرند. در طول مرز مشترک ایران و عراق 4 میدان نفتی قرار دارد، که عبارتند از: میدان نفت‌شهر (سابقاً نفت شاه)، میدان دهلران، میدان پایدار غرب، میدان نفتی آذر و میادین نفتی غرب کارون.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران دیروز و پس از بازدید مشترک به همراه ثامر غصبان از شرکت‌های حوزه انرژی در خصوص مباحث مطرح شده به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفته است: مذاکرات مربوط به توسعه مشترک دو میدان گازی نفت شهر و خرمشهر انجام شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوان یک چارچوب تفاهم رسمی برای توسعه مشترک آنها داشت.وزیر نفت ایران همچنین در مورد طلب گازی ایران از عراق نیز مسائلی را مطرح کرده و عنوان کرده است که قرار است بانک مرکزی دریافت پول صادرات گاز از عراق را پیگیری کند.زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد اهداف غصبان از این سفر و بازدید گفته است: عراق کشوری در حال توسعه است که پروژه‌های زیادی نفتی در آن در حال اجراست و بر این اساس زمینه همکاری‌های گسترده وجود دارد.او در ادامه عنوان کرده است: شرکت‌های ایرانی دارای توانمندی‌های زیادی در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستند که می‌توانند با عراق همکاری داشته باشند.دیروز اسحق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری نیز در حاشیه دیدارش با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اظهاراتی را در خصوص فعالیت شرکت‌های ایرانی در عراق مطرح کرده و بیان کرده است: پیش از حمله گروه تروریستی داعش به عراق تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی طرح‌های متعددی را در دست اجرا داشتند که متاسفانه به دلیل حملات تروریستی کار آنها نیز متوقف شد که انتظار داریم دولت عراق برای رسیدگی به وضعیت این شرکت‌ها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

وزیر نفت خبر داده است که در راستای سفر وزیر نفت عراق به تهران قرار بر این شده است که شرکت مشابه عراقی به ایران آمده و مذاکراتی را در رابطه با نحوه همکاری و انتقال تجربیات با ایران داشته باشد.

یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند زمینه همکاری ایران و عراق را افزایش دهد، پایین بودن ظرفیت پالایشی در عراق است. پیشتر نشریه معتبر میس در گزارشی به این موضوع پرداخته بود که عراق با وجود اینکه ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت خام را دارد به دلیل ظرفیت بسیار پایین پالایشی خود مجبور به واردات بنزین و گازوئیل است.

علاوه بر اینکه شرکت‌های ایرانی خواهند توانست در افزایش ظرفیت پالایشی عراق نقش داشته باشند، مساله صادرات بنزین و گازوئیل به عراق نیز مطرح است. چند روز پیش مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در یک نشست خبری عنوان کرد که ایرات صادرات بنزین و نفت گاز را در سال جاری به عراق و افغانستان عملیاتی می‌کند.

 

 

ارسال نظر