کاندیداها در میدان رقابت

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۲۲

امروز؛ یازدهم اسفند ماه 97، سوت انتخابات پارلمان بخش خصوصی از ساعت 8 صبح در اتاق های سراسر کشور به‌صدا درمی‌آید. رویدادی که فعالان اقتصادی، می توانند با  دادن رای،  وکلای خود را برای حضور در پارلمان اقتصادی بخش خصوصی انتخاب کنند. اعضای اتاق‌های سراسر کشور، در این تورنمنت با مشارکت فعالان اقتصادی انتخاب و سپس نمایندگان این اتاق‌ها راهی اتاق ایران می شوند؛ اتاقی که فعالان اقتصادی از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصی یاد می کنند.

بر اساس آیین‌نامه انتخابات اتاق‌های سراسر کشور مصوب شورای عالی نظارت بر انتخابات، تعداد اعضای انتخابی برای هیات نمایندگان اتاق تهران 40 نفر و در سایر اتاق‌ها 15 نفر تعیین شده، که با رأی‌گیری از اعضای هر اتاق مشخص خواهند شد. همچنین براساس آیین‌نامه انتخابات اتاق‌ها، ترکیب 40 نفره اتاق تهران با سهم‌ها مختلف از 4 حوزه شامل 16 نفر از بخش بازرگانی، 14 نفر از بخش صنعت، 4 نفر از بخش معدن و 6 نفر از بخش کشاورزی برای مدت 4 سال انتخاب می‌شوند. البته دولت نیز 20 نماینده غیرانتخابی در اتاق تهران خواهد داشت که 15 نفر از آنها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (شامل 6 نفر از بخش صنعت، 6 نفر از بخش بازرگانی، 3 نفر از بخش معدن) و 5 نفر توسط وزیر جهاد کشاورزی تعیین و معرفی خواهند شد. ورود این نمایندگان از سوی دولت سهم بخش‌های مختلف در ترکیب نمایندگان اتاق تهران را به بخش‌های معدن و کشاورزی تغییر می‌دهد.

بر اساس این آیین‌نامه در شهرستان‌ها تعداد هیأت نمایندگان 15 نفر از 4 حوزه شامل 5 نفر از بخش بازرگانی، 5 نفر از بخش صنعت، 2 نفر از بخش معدن و 3 نفر از بخش کشاورزی اتاق مربوطه برای مدت 4 سال انتخاب خواهند شد. بررسی‌های آماری «پایگاه خبری اتاق ایران» نیز نشان می‌دهد در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان بخش خصوصی، 1547 نفر در کل اتاق‌ها برای 4 حوزه اصلی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 535 نفر از طریق صندوق آرا انتخاب می‌شوند. از میان کل فعالان اقتصادی ثبت‌نام شده برای ورود به هیات نمایندگان اتاق‌ها، بخش بازرگانی با 657 نامزد بیشترین تقاضا را داشته و پس‌ازآن بخش صنعت با 461 نامزد در رتبه دوم قرار دارد. همچنین بخش کشاورزی با 268 نامزد و بخش معدن با 161 نامزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.  از نظر تعداد نامزدهای حاضر در انتخابات، اتاق تهران با 159 نامزد بیشترین تعداد تقاضا را برای ورود به هیات نمایندگان داشته که البته با توجه به 40 نفره بودن هیات نمایندگان این اتاق، نمی‌تواند رکورد بالایی محسوب شود.  از میان اتاق‌های سراسر کشور، اتاق بندرعباس با 60 نامزد، شلوغ‌ترین رقابت انتخاباتی را شاهد خواهد شود و اتاق‌های اصفهان و مشهد نیز با 58 نامزد در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند.  در مقابل اتاق‌های شهرکرد و کرمانشاه با 28 نامزد و اتاق یزد با 29 نامزد خلوت‌ترین رقابت انتخاباتی دوره نهم را برگزار خواهند کرد.  براساس آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، دارندگان کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی و کارت عضویت حقوقی با حداقل یک سال سابقه و اعتبار، در این دوره اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت.

   کدام جریان ها به رقابت می پردازند

اما پایان یافتن مهلت قانونی تبلیغات و با به صدا درآمدن زنگ انتخابات، چه جریانهایی در یازدهمین روز اسفند ماه 97 باهم به رقابت می پردازند؟ در هر دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی، شاهد رقابت چند ائتلاف با یکدیگر در فضای انتخاباتی هستیم؛ به عنوان نمونه در دوره هشتم انتخابات اتاق تهران، «ائتلاف برای فردا، ائتلاف بزرگ، خواستاران تحول، پیشگامان وفاق و کانون کارآفرینان توسعه‌گرا» گروه‌های اصلی بودند که وارد میدان رقابت شدند. اما در این دوره، سه گروه بیشترین فعالیت انتخاباتی را داشتند و سه لیست انتخاباتی را منتشر کردند. با گذشت 4 سال و در نهمین دوره از انتخابات اتاق تهران، برخی لیست ها جابه جا شدند و برخی هم ترجیح دادند در این دوره وارد کارزار انتخابات نشوند. در این میان  دو گروه بزرگان «پیشگامان وفاق با خواستاران تحول»، یک لیست مشترک را ارائه داده‌اند. همچنین ائتلاف بزرگ  که بسیاری از اعضای مجمع فعالان توسعه گرا را در خود جای داده بود، منحل شد و اعضای آن به گروه‌های دیگر ملحق شدند. این دو گروه که در دوره‌های گذشته در مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند، در این دوره در کنار هم به رقابت با سایر ائتلاف‌ها پرداختند. برخی از چهره‌های قدیمی و شناخته شده در این ائتلاف «اسدالله عسگراولادی، سیدحمید حسینی، مجیدرضا حریری و محمدرضا بهزادیان» را می توان نام برد.  

در مقابل این جریان، طیف «ائتلاف برای فردا» است که از آنها به عنوان طیف حاکم بر اتاق هشتم نام برده می‌شود. البته برخی از اعضای ائتلاف برای فردا، در این دوره ثبت نام نکردند. اما سرلیست این ائتلاف را «مسعود خوانساری و علاء میرمحمد صادقی» تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، «علینقی خاموشی» در این دوره با ائتلاف جدیدی به میدان آمد. این ائتلاف که پیش از این با نام «پویندگان رشد اقتصاد ملی» از سوی علینقی خاموشی با صدور بیانیه‌ای به کارزار رقابت‌های انتخاباتی وارد شده بود، با نام جدید «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» فهرست خود را ارائه داد. این در حالی است که در دوره گذشته، خاموشی در هیچ یک از ائتلاف‌های اصلی حاضر نشد.

پویش «اتاقی برای همه» که قرار بود لیست کاندیداهای خود را در اتاق‌های سراسر کشور ارائه دهد، اعلام کرد که در تهران لیست نخواهد داد. در خبری که از این پویش منتشر شد، آمده است: پویش ملی «اتاقی برای همه» به احترام سابقه و تجربه طولانی رای‌دهندگان و رای‌گیرندگان در برخی شهرها نظیر تهران، در انتخابات دوره نهم این اتاق‌ها لیستی را منتشر نخواهد کرد.»

اما لیست دیگری که در روزهای اخر باقی مانده به انتخابات اعلام موجودیت کرد، لیست پویش «همه برای ایران» بود.  این جریان اقدام به تهیه لیستی ۲۵ نفره از افراد  جامانده از دیگر لیست ها کرد، که شنیده ها حاکی از این است که تهیه این لیست با نفوذ و دستور طیف نزدیک به یکی از روسای سابق اتاق بازرگانی ایران، که نفوذ بالایی هم دارد، صورت گرفته است.  در این لیست نام چهره هایی آشنا،  همچون  «یحیی آل اسحاق» نامش در لیست  «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی» بود و «قدیر قیافه»  و «محسن صفایی» که ظاهرا از لیست پیشگامان تحول کنار کشیده بودند، نیز دیده می‌شد. البته فرشید شکر خدایی نیز جزو افرادی است که پیش‌تر با لیست ائتلافی همراه بود،  اما به نظر می‌رسد، با خط خوردنش از لیست این جریان، در لیست جدید حضور فعال دارد. اما فهرست «شایستگان» هم به فاصله دو روز مانده به انتخابات اتاق؛ اعلام موجودیت کرد. در این فهرست نام‌هایی مانند «یحیی آل‌اسحاق، اسدالله عسگراولادی و علا مءیرمحمد صادقی» به چشم می‌خورد. البته یحیی آل‌اسحاق در واکنش به انتشار نام و عکس خود در برخی گروه‌ها و ائتلاف‌ها اعلام کرد: در هیچ گروه و لیستی نیستم و به صورت انفرادی در انتخابات شرکت خواهم کرد. حال باید منتظر پایان یافتن زمان قانونی انتخابات و اعلام نهایی نتایج ماند و دید کدام یک از جریان‌ها پیروز میدان رقابت و همچنین کدامی‌ک از چهره ها و کاندیداها با اقبال اعضا روبه‌رو شده و با کنار زدن رقبای خود می‌توانند به اتاق تهران در خیابان وزرا راه یابند.

 

ارسال نظر