صدراعظم نوری: موتورسیکلت‌های برقی را فراموش کنیم

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۰۳
صدراعظم نوری: موتورسیکلت‌های برقی را فراموش کنیم

گروه راه و شهرسازی|

وزن تولید آلودگی هوا توسط موتورسیکلت‌ها سنگین است. بر اساس آمارهای رسمی حدود 3 میلیون موتورسیکلت در پایتخت تردد می‌کند. همزمان اعلام شده است که هر موتورسیکلت کاربراتوری معادل

8 خودرو یورو 2 آلودگی هوا ایجاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که 3 میلیون موتورسیکلت معادل 24 میلیون خودرو در هوای تهران، آلودگی تزریق می‌کنند. از این رو، حذف موتورسیکلت‌های بنزینی از چرخه حمل و نقل و ترویج استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، با توجه به سایر جوانب اقتصادی و اجتماعی آن، به ویژه در شرایط کنونی کشور به دغدغه‌ای بغرنج تبدیل شده است. دغدغه‌ای که دستیابی به راه‌حلی برای آن دشوار می‌نماید، و از همین رو است که برخی از اعضای شورای شهر تهران بر این باورند که این دغدغه را باید کنار نهاد و ایده استفاده از موتور‌های برقی را فعلا فراموش کرد.

یکی از مفاد قانون هوای پاک که مورد توجه اعضای شورای شهر نیز قرار گرفته است، به جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای کاربراتوی بر می‌گردد. در تبصره 2 ماده 8 قانون هوای پاک آمده تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 4 درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله برای جایگزینی موتور‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های کاربراتوری در نظر گرفته شود. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اقتصاد کشور در اولویت قرار ندارد.

به گزارش تسنیم، مدیریت سابق شهر تهران در تلاش بود، شرایط استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را فراهم کند اما این امر به کندی انجام شد و نتیجه قابل توجهی نداشت.

در حالی که برخی اعضای شورای شهر تهران تأکید دارند باید شرایط و تسهیلات لازم برای استفاده از موتوهای برقی فراهم شود، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است، باید فکر گزینه‌ دیگری باشیم.

وی درباره اقدامات مدیریت شهری برای ارایه تسهیلات به متقاضیان خرید موتورسیکلت‌های برقی‌، اظهار کرد: یکی از منابع آلاینده شهر تهران موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که هر یک از آنها می‌تواند چند برابر یک خودروی یورو 2 آلودگی ایجاد کند.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه در تهران حدود 3 میلیون موتورسیکلت کاربراتوری وجود دارد، ادامه داد: بسیاری از این موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند و آلودگی زیادی تولید می‌کنند اما بسیاری از موتورهای نو نیز به دلیل استاندارد نبودن با موتورهای فرسوده فرقی ندارند. بنابراین یکی از کارهایی که برای جلوگیری از افزایش آلودگی می‌توان انجام داد و تلاش کرد آلودگی کاهش یابد این است که موتورهای آلاینده و کاربراتوری از چرخه حمل و نقل حذف شوند.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه حذف 3 میلیون موتور امکانپذیر نیست، چرا که برخی افراد به وسیله موتورسیکلت‌های خود امرار معاش می‌کنند. بنابراین، این موتورها باید به موتورهای انژکتوری یا برقی تغییر یابند. طبیعتاً موتورسیکلت‌های برقی آلودگی نخواهد داشت، ولی این نوع موتورها گران هستند.

    هزینه باتری بالا   است

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه قبلی شورای شهر تهران قرار بود شهرداری تسهیلاتی به متقاضیان خرید موتورسیکلت‌های برقی ارایه کند، گفت: موضوع مهم در مورد موتورهای برقی باتری آنهاست که هزینه بالایی دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، در شرایط فعلی نیز امکان واردات باتری‌های خوب و با کیفیت وجود ندارد و اگر واردات انجام شود نیز قیمت بالایی خواهد داشت.

صدراعظم نوری اظهار کرد: البته یکی از برنامه‌های معاونت حمل و نقل شهرداری تهران این است که تغییر استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتور یا برقی را دنبال کند، ولی باید سازوکار این امر فراهم شود اما بیشتر دنبال این هستیم که استفاده از دوچرخه و بعد استفاده از حمل‌ونقل عمومی از نوع ریلی را ترویج دهیم چراکه بستر لازم برای استفاده از موتورهای برقی وجود ندارد و با شرایطی که در آن قرار داریم سرمایه‌گذاری برای آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید فکر گزینه دیگری باشیم و از فکر موتورهای برقی بیرون بیاییم.

وی افزود: در شرایط کنونی دولت باید سیاستی اتخاذ و زمینه تولید، عرضه و سازوکارهای لازم را فراهم کند.

    آلودگی موتورسیکلت‌ها نسبت به خودروها؟

پیش از این، رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به وضعیت استاندارد موتورسیکلت‌های موجود گفته بود: یک موتورسیکلت کاربراتوری 4 برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند.

در بحث میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها وضعیت شهر تهران بدتر است، زیرا آمارها نشان می‌دهد هر موتورسیکلت کاربراتوری بین ۵ تا ۸ برابر خودرو یورو۲ می‌تواند آلودگی ایجاد کند، اما نکته‌ای که این مساله را بدتر می‌کند، این است که متوسط پیمایش یک موتورسیکلت ۱۰ برابر بیشتر از یک خودرو معمولی با متوسط پیمایش ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است.

موتورسیکلت‌ها به غیر از میزان بالای آلایندگی هوا، باعث افزایش آلودگی صوتی در تهران نیز می‌شوند.

    ۱۵ درصد از آلودگی‌های تهران

آرش حسینی میلانی، ‌رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران چندی پیش در گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به اینکه شورای شهر برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها برنامه جدید دارد یا خیر؟ عنوان کرد: این مورد نیز در شورای قبلی دیده شده و تسهیلاتی برای این امر در نظر گرفته شده است. اما موضوع این است که دارندگان فعلی موتورسیکلت‌های کاربراتوری توانایی مالی خرید موتورهای برقی را ندارند، زیرا موتورهای برقی به دلیل عوارض بالای گمرکی قیمت بالایی هم دارند و تسهیلات شهرداری نیز تکافوی خرید این موتورها را نمی‌کند. وی با تاکید بر اینکه تشویق موتورسواران به خرید موتورهای برقی نیز به کمک و حمایت مالی از سوی دولت نیاز دارد، تصریح کرد: در برنامه هوای پاک دولت مکلف شده تا تسهیلات ارزان قیمت با بهره 4 درصد با بازپرداخت

10 ساله در اختیار متقاضیان قرار دهد. اما واقعیت این است که منابع دولت نیز محدودیت دارد و باید تامین منابع مالی به گونه‌ای باشد که بتوان وام کم بهره دراختیار مردم قرار دهیم، در غیر این صورت این طرح‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

 

ارسال نظر