تشکیل کارگروه مشترک با وزارت جهاد

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۸۸
تشکیل کارگروه مشترک با وزارت جهاد

نشست مشترک مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی جهاد کشاورزی، با رئیس کمیسیون کشاورزی و فعالان حوزه کشاورزی در زمینه کشت و پرورش فراسرزمینی در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش «تعادل» از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، دیروز  نشست مشترک هومن فتحی مشاور وزیر جهاد و مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی جهاد کشاورزی با ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران و فعالان حوزه کشت و پرورش فراسرزمینی در اتاق تعاون ایران برگزار شد. به گفته فتحی؛ برای کشت فراسرزمینی، در دنیا ۴۲ میلیون هکتار در دنیا قرارداد شده است که از این میزان حدود  ۷ میلیون قرارداد ابطال شده است و در حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار  هکتار اجرایی شده که بیشتر به کائوچو اختصاص دارد.در این نشست، کشورهایی که امکان کشت فراسرزمینی را داشته همچنین ارتباط سیاسی خوبی با ایران دارند مورد بحث و بررسی قرار گرفت که می توان به روسیه، قزاقستان، غنا، آذربایجان، برزیل و اوکراین اشاره کرد.

در ادامه این نشست، در خصوص تامین ارز و تعهد خرید در زمینه کشت فراسرزمینی مذاکرات مفصلی انجام شد.همچنین در این نشست نماینده خراسان جنوبی از پروژه ۲۲۰۰ هکتار در اوکراین توضیح داد که این سرمایه‌گذاری این پروژه متشکل از ۵ تعاونی بوده است.

در ادامه این نشست وزارت جهاد اعلام آمادگی کرد که از زمان قرارداد خرید یا اجاره هرگونه مساعدت مورد نیاز را در اختیار خواهد گذاشت.

به گفته قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، بخش تعاون آمادگی فعالیت در زمینه کشت و پرورش فراسرزمینی را دارد از سوی دیگر در بسیاری از محصولات نظیر ذرت، جو، سویا، گوشت این نیاز محسوس است که می توان با تمرکز بر کشت و پرورش فراسرزمینی آن را برطرف کرد.

قاسمی در ادامه از شروع فعالیت در زمینه کشت فراسرزمینی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در کشورهای غنا قزاقستان و ارمنستان خبر داد و گفت: انجام این مهم فرصت مناسبی را برای صدور برخی محصولات نظیر کود، تراکتور و نیروی انسانی متخصص فراهم می کند.

تشکیل کارگروه مشترک با وزارت جهاد در خصوص کشت و پرورش فراسرزمینی در اتاق تعاون از دیگر مصوبات این نشست بود همچنین مقرر شد که با توجه به عضویت اتاق تعاون در شوراهای ملی، شروع فعالیت این کارگروه تسهیل شود.

 

 

ارسال نظر