توسعه فیبر نوری در مناطق دور افتاده کلید خورد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۹۴
توسعه فیبر نوری در مناطق دور افتاده کلید خورد

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

 در حالی که اپراتورهای فعال در کشور از پوشش دهی 100 درصدی در تمام مناطق کشور خبر می‌دهند و همچنان به آن اصرار دارند ولی در برخی نقاط حتی آنتن دهی ساده تلفن همراه با مشکل همراه است.

این در حالی است که هرساله اپراتورهای فعال در کشور آماری از وضعیت پوشش دهی اعلام می‌کنند، اما حتی در کلان‌شهرها نیز نقاطی وجود دارد که کاربران نمی‌توانند ساده‌ترین خدمات که همان تماس یا ارسال پیامک است را انجام دهند، ‌این در حالی است که در روستاهای کوچک یا روستاهای دور افتاده نیز این مشکل به وفور گزارش شده است. مساله‌ای که شاید به مذاق اپراتورهای فعال در کشور خوش نیاید، ‌اما واقعیتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد . این در حالی است که ارایه برخی دیگر از خدمات مانند اینترنت ثابت یا همراه در این مناطق صورت نمی‌گیرد یا اینکه کاربران به سختی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند . مشکلاتی که به نظر می‌رسد با تست نسل پنجم ارتباطی از سوی اپراتورها باید هرچه سریعتر بر طرف شود، ‌چرا که برقراری تماس یا داشتن اینترنت ایتدایی‌ترین نوع یک خدمت است که به کاربران ارایه می‌شود.در هر صورت گفته می‌شود همچنان برخی کاربران برای دریافت این خدمات ابتدایی دارای مشکل هستند و گلایه و اعتراض خود ار به گوش وزیر ارتباطات نیز رسانده‌اند، گلایه‌ای که وزیر ارتباطات نیز به آن پاسخ داده و در توییتی نوشته است که برای افزایش کیفیت خدمات ارتباطی در حاشیه شهرها و جاده‌ها احداث ۴۹۶۰ کیلومتر فیبرنوری در نقاط مختلف کشور عملیاتی می‌شود . توسعه‌ای که می‌تواند برای کاربران در حاشیه شهرها و روستاها خبر خوشایندی باشد تا با فیبرنوری آنها نیز بتوانند از خدمات اپراتورهای فعال در کشور استفاده کنند در همین خصوص روز گذشته مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات گفت: این عملیات با همکاری شرکت مخابرات ایران اجرایی شده و طبق زمان‌بندی انجام شده قرار است تا پایان شهریورماه سال 98 به اتمام برسد .

  مهرداد ترابیان افزود: توسعه فیبر نوری در نقاط مختلف کشور به منظور افزایش کیفیت و دسترسی به نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی صورت می‌گیرد و بیشترین ظرفیت فیبرنوری به روستاهای محروم اختصاص پیدا کرده است .

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: فیبرنوری زیرساخت توسعه ارتباطات به حساب می‌آید. از این‌رو برای ایجاد ارتباطی با کیفیت و با سرعت بالا تعدادی از روستاهای کشور، طرحی برای کشیدن نزدیک به ۵هزار کیلومتر فیبرنوری برای ایجاد با ظرفیت و کیفیت بیشتر ارتباطات تدوین و به مرحله اجرا درآمد. وی با بیان اینکه تا پایان شهریور سال آینده قرار است احداث این طرح به پایان برسد، افزود: این پروژه با همکاری شرکت مخابرات ایران از ماه گذشته به عنوان پایلوت در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شد و ظرفیت بیشتری به استان‌های محروم مانند فارس، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و خراسان شمالی اختصاص پیدا کرده است.

به گفته ترابیان، مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در استان‌های محروم، عملیات کشیدن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و مابقی استان‌ها ۱۰۰ کیلومتر فیبرنوری اجرایی می‌شود.

 در هر صورت به نظر می‌رسد با اجرایی شدن 5 هزار کیلومتر فیبرنوری در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده و حاشیه شهرها، کاربرانی که مشکلات زیادی در برقراری تماس یا دیگر خدمات ارتباطی دارند مرتفع شود.

محمود ایزدپرور کارشناس ارشد ارتباطی در این خصوص به خبرنگار تعادل گفت: فیبر نوری دارای مزیت‌های فراوانی است، ‌که می‌تواند مشکلات ارتباطی را حل کند، این فناوری در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یکی از فاکتورهای پیشرفت است . ‌هرچند که هنوز مصرف سیم و کابل‌های مسی در شبکه‌های مخابراتی اعم از تلفن، DSL، ADSL و ADSL2+، در آسیا، امریکا، اروپا و اقیانوسیه بیشترین سهم از بازار شبکه‌های مخابراتی را دارد . اما بسیاری معتقدند که شبکه فیبرنوری جایگزین شبکه مسی می‌شود و این مهم می‌تواند تحولی در نسل ارتباطات باشد .

 وی افزود: سرعت بیشتر انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی، ‌و حجم بالای انتقال اطلاعات، و انعطاف و طول عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت و فرسودگی را می‌توان از جمله مزیت‌های فیبر نوری در برابر مس دانست .

از همین رو است که باید شبکه فیبرنوری را در کشور توسعه داد، ‌چرا که هم دسترسی و ارتباطات راحت‌تر می‌شود و هم نسل‌های بعدی ارتباطی به راحتی با این فناوری مطابقت دارد .

گفتنی است فیبر نوری یکی از محیط‌های انتقال داده با سرعت بالا است و امروزه بسیاری از کشورهای دنیا از فیبرنوری در موارد متفاوتی نظیر شبکه‌های تلفن شهری وبین شهری وشبکه‌های رایانه‌ای واینترنت استفاده می‌کنند، در کشورایران نیز در اوایل دهه ۶۰، فعالیت‌های پژوهشی در زمینه فیبر نوری صورت گرفت و در سال ۱۳۶۷، کارخانه تولید فیبر نوری در یزد به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۷۳ تولید فیبر نوری با ظرفیت 50هزار کیلومتر در سال در ایران آغاز شد. و در همان سال نخستین خط مخابراتی تار نوری بین تهران و کرج به کار افتاد.همچنین اولین پروژه فیبرنوری با اجرای

۷۰۰ کیلومتر کابل با ۱۳ هزار کانال بین چندین مسیر با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال بین سال‌های ۶۹ تا ۷۳ انجام شد. در برنامه دوم توسعه پروژه فیبرنوری با ۱۱۶۰۰ کیلومتر کابل با ۶۲۰ هزار کانال بین شهری با هزینه ۶۵۴ میلیارد ریال در سال‌های ۷۴ تا ۷۸ به انجام رسید و نهایتاً در برنامه سوم توسعه ۱۷۸۵۰ کیلومتر تا ۲ میلیون کانال با پروتکشن بین شهرهای کشور با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۳۵ میلیارد در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ اجرا شد.

 

ارسال نظر