نقش‌آفرینی شرکت‌های ایرانی در فرآیند بازسازی سوریه

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۱۰
نقش‌آفرینی شرکت‌های ایرانی در فرآیند بازسازی سوریه

بشار اسد: خواهان مشارکت بیشتر بخش خصوصی ایران در سوریه هستیم

گروه ایران|

دومین روز از سفر معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان به سوریه دیروز با دیدارهای جهانگیری با بشار اسد رییس‌جمهوری، عماد خمیس نخست‌وزیر و ولید معلم وزیر خارجه سوریه ادامه پیدا کرد؛ ضمن اینکه جهانگیری با شرکت در همایش بازرگانان ایرانی در دمشق از عزم و اراده دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و ارتباطی سخن گفت و اعلام کرد که شرکت‌های ایرانی آماده مشارکت گسترده در فرآیند بازسازی سوریه هستند.

معاون اول رییس‌جمهوری در این دیدار خواستار همکاری بیشتر ایران، عراق و سوریه شد و گفت: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در دیدار با «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه، به روابط دیرینه دو کشور که از زمان مرحوم حافظ اسد آغاز و مستحکم شد، اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این مناسبات در سال‌های اخیر تقویت شده و به فضل الهی بیش از پیش توسعه خواهد یافت. معاون اول رییس‌جمهوری برگزاری همایش میان تجار دو کشور با همت اتاق‌های بازرگانی را زمینه ساز حضور بیشتر بخش خصوصی ارزیابی کرد و خواستار همکاری بیشتر سه کشور ایران، عراق و سوریه در عرصه‌های مختلف اقتصادی نظیر همکاری‌های ریلی، انرژی و درمانی و فرهنگی شد.

وی با اشاره به آنچه در سال‌های اخیر بر سوریه گذشت، افزود: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد.

بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار با اشاره به مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و تداوم این مشی برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه افزود: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهم‌ترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم. اسد بر پیگیری توافق‌های قبلی فی‌مابین تأکید کرد و اظهار داشت: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیات بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد. رییس‌جمهوری سوریه با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.

     استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

در بازسازی سوریه

بعد از دیدار با رییس‌جمهوری سوریه اسحاق جهانگیری راهی همایش بازرگانی ایران و سوریه شد و با اشاره به توانمندی و تجارب وسیع بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی گفت: بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در بازسازی زیرساخت‌ها و واحد‌های صنعتی آسیب دیده سوریه نقش‌آفرین باشد. اسحاق جهانگیری افزود: سفر هیات ایرانی به سوریه این پیام را منتقل می‌کند که سوریه وارد دوره جدیدی شده است و به مرحله بازسازی اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌ها ورود کرده است.  وی با اشاره به توافقات صورت گرفته میان روسای کل بانک مرکزی ایران و سوریه برای آغاز همکاری‌های بانکی و رفع دغدغه‌های گذشته، همکاری‌های بانکی را فرصتی برای بخش خصوصی دو کشور ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: با حل موانع بانکی شاهد گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور باشیم.  معاون اول رییس‌جمهور همچنین از حمل و نقل به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم در توسعه مراودات تجاری و روابط اقتصادی یاد کرد و گفت: وزرای راه و حمل و نقل دو کشور تأکید کردند که باید مسیر حمل و نقل جاده‌ای میان ایران و سوریه از مسیر عراق به سرعت اجرایی شود.  جهانگیری در ادامه با اشاره به پیچیدگی و بروکراسی اداری در دو کشور که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را آزرده کرده است خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل کارگروهی در دو کشور پیش بینی شده است تا برنامه‌ها در پیچ و خم‌های اداری معطل نشود.  معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: بخش خصوصی ایران باید تلاش کند یا از طریق کشور ثالث یا از طریق نهادهای بین‌المللی، منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در بازسازی سوریه را تأمین کند . ایران آمادگی دارد برخی از کالاهای مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات از سوریه تأمین کند و در این مسیر از صادرات محصولات سوریه به ایران حمایت می‌کنیم. او با اشاره به تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه از این اتفاق ابراز خرسندی کرد و افزود: رسالت این اتاق مشترک این است که موانع پیش روی همکاری‌های اقتصادی را برطرف کرده و برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور زمینه‌سازی کند.

     تلاش برای عبور از چالش ها

نخست وزیر سوریه نیز در این همایش روابط دو کشور را تاریخی و دیرینه توصیف کرد و با تأکید بر اینکه این روابط امروز ممتاز و مستحکم شده است گفت: هم سوریه و هم ایران جنگ تحمیلی هشت ساله را تحمل کرده‌اند و این تاریخ مشترک باعث شده ایران و سوریه مهم‌ترین شریک و دوست برای یکدیگر باشند.  وی با تأکید بر اینکه سوریه به همکاری راهبردی با ایران چشم امید دوخته است تصریح کرد: برخی‌ها می‌خواستند مانع از توسعه همکاری‌های تهران و دمشق شوند اما نتوانستند در این راه کاری از پیش ببرند و رابطه کنونی ایران و سوریه و این سطح از همکاری‌های جدید که در این سفر ایجاد شد زمینه را برای توسعه بیش از پیش مناسبات فی‌مابین فراهم خواهد کرد.

وی اولویت نخست سوریه را بازسازی ویرانی‌ها و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: ما باید ویرانی‌های ناشی از جنگ را بازسازی کنیم و در مسیر بازسازی سوریه قطعاً جمهوری اسلامی ایران در اولویت است چرا که بیش از همه کشورها در دوران جنگ در کنار ما ایستاد.  نخست‌وزیر سوریه از شرکت‌ها و بخش خصوصی ایرانی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی سوریه دعوت کرد و گفت: دولت سوریه از همکاری با فعالان اقتصادی ایران حمایت می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر