اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۵۴

کفش ایرانی‌ها در پای عراقی‌ها و افغانستانی‌ها

ایسنا| عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران، از افزایش ۴۶ درصدی صادرات و کاهش ۷۲ درصدی واردات کفش در ۹ ماهه امسال خبر داد و عراق و افغانستان را از مقاصد اصلی صادرات کفش ایران اعلام کرد. علی لشکری اظهار کرد: صادرات انواع کفش در ۹ ماهه سال جاری، معادل ۹۱.۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با ۶۲.۷ میلیون دلار صادرات کفش در سال ۱۳۹۶، حدود ۴۶.۲ درصد افزایش داشته است. او در ادامه با بیان اینکه بازار عمده صادرات کفش ایران کشورهای همسایه هستند، گفت: حدود ۸۰ درصد صادرات کفش ایران به مقصد عراق و افغانستان انجام می‌شود. لشکری با بیان اینکه مشکلاتی که اخیراً با بخشنامه تعهد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد شده، هم‌چنان پابرجاست، اظهار کرد: ایجاد محدودیت در صادرات کفش باعث شده که شرکت‌های بازرگانی غیرتخصصی جایگزین واحدهای تولیدی صادرات محور شناسنامه‌دار شوند. عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای بازگرداندن ارز مشکلی ندارند، تصریح کرد: مشکل اصلی موانعی است که بانک مرکزی می‌داند و با علم به آن توجهی به حل مشکلات ندارند. او افزود: برخی از صادرکنندگان اگر بخواهند از محل ارز حاصل از صادرات خود، واردات انجام دهند، در مقایسه با تاجر یا بازرگانی که برای واردات کالا از ارز نیما استفاده می‌کند، عملا تنبیه می‌شود؛ چراکه این صادرکننده باید با قیمت ارز آزاد واردات انجام دهد در حالی که یک تاجر یا بازرگان از ارز ارزان‌تر استفاده می‌کند. به گفته عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران، اگر بانک مرکزی در یک تفاهم دو‌جانبه با صادرکنندگان موضوع را در قالب یک بحث کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار ندهد و بخواهد برای صادرکننده تنبیه یا تهدید قرار دهد، باید نگران این باشیم که صادرکنندگان شناسنامه‌دار سهم‌شان در ترکیب صادرکنندگان به‌شدت کاهش پیدا کرد و ما بیشتر شاهد شرکت‌های شرکت‌های غیرشناسنامه‌دار و بازرگانی هستیم. او در ادامه با بیان اینکه قاچاق در سال‌های گذشته یکی از معضلات اصلی صنعت کفش بوده است، تصریح کرد: بررسی‌های سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حاکی از این است که متوسط واردات رسمی در این سال‌ها ۱۴.۵ میلیون دلار در هر سال بوده است؛ در حالی که بر اساس آمارهای جهانی صادرات کفش جهان به ایران در این سال‌ها متوسط ۳۲۸ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد نسبت واردات واقعی به واردات رسمی حدود ۲۲.۶ برابر بوده است.

نقش اصناف در تامین و توزیع کالا

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: اصناف نقش موثری در تامین و توزیع کالاها دارند ونقش اصلی در جهت توزیع کالا به خصوص کالاهای اساسی که امروز دغدغه مهم مردم است دارند. محمود بنانژاد با اشاره به تحریم‌های اقتصادی افزود: باید از پتانسیل عظیم اصناف در تحریم‌های اقتصادی فرصت ساخت و در این برهه حساس، این واحدهای صنفی هستند که می‌توانند با سرمایه کمتر از تولید، حمایت کنند. او تصریح کرد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که می‌توان به تعبیر جنگ اقتصادی از آن نام برد و در این وضعیت همه آحاد جامعه و اصناف که بخش بزرگی از جامعه هستند باید کمک کنند . عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در بخش توزیع کالا باید از پتانسیل و ظرفیت‌های خوب اصناف بهره برد تا هم توزیع عادلانه‌ای صورت بگیرد و هم کالا به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد. او بیان کرد: در بحث توزیع گوشت در مشهد از ظرفیت واحدهای صنفی استفاده شد و خوشبختانه عملکرد قابل قبولی هم به دست آمد چرا که واحدهای صنفی در مناطق کم‌برخوردار هم هستند و می‌توانند در توزیع عادلانه نقش بهتری در مناطق محروم داشته باشند در حالی که فروشگاه‌های بزرگ در همه مناطق نیستند. بنانژاد افزود: این کار در مشهد انجام گرفت و ۱۲۰ واحد قصابی در طرح توزیع گوشت مشارکت داشتند و نتایج بسیار خوبی از این همکاری حاصل شد و گوشت با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار گرفت و هم واحدهای صنفی توانستند به فروش حداقلی خود برسند، حال می‌توان در دیگر مراحل اجرای طرح توزیع کالا از ظرفیت و پتانسیل اصناف با نظارت اتاق‌های اصناف استفاده کرد.

شیرینی تا عید گران نمی‌شود

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه قنادی، شیرینی و کافه قنادی گفت: در شرایطی که بازار با رکود کسب و کار و کاهش قدرت خرید روبه‌رو است، جایی برای افزایش قیمت نمی‌ماند؛ لذا عرضه شیرینی در شب عید امسال بدون افزایش نرخ خواهد بود. علی بهرمند با اشاره به وضعیت‌مالی نامناسب اعضای صنف قنادان، خواستار حمایت ویژه از این صنف کار آفرین در حوزه‌های مالیاتی و بانکی شد و افزود: بسیاری از واحدهای تحت پوشش اتحادیه به دلیل شرایط بد مالی و رکود بازار به دنبال تغییر شغل و خروج از صنف هستند. بهرمند به فعالیت هزار و پانصد واحد تحت پوشش اتحادیه در تهران در قالب ۱۲ رسته اشاره کرد و ادامه داد: در سطح کشور ۳۵ هزار واحد صنفی قناد و شیرینی با ضریب اشتغال مستقیم ۵۰۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند که از نظر مالیاتی و کمبود پشتوانه مالی دارای مشکلات فراوانی هستند و نیازمند حمایت‌های ویژه در راستای ادامه حیات اقتصادی هستند. رییس اتحادیه قنادان تهران اضافه کرد: مشکلات مالیاتی و عملکرد سلیقه‌ای در تعیین مالیات بدون توجه به شرایط بازار و واقعیات رکود اقتصادی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای اعضای این صنف کارآفرین شده است .

 

ارسال نظر