بازگشت به عصر جنگ ستارگان

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۳۷
بازگشت به عصر جنگ ستارگان

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، از استراتژی جدید دفاع موشکی ایالات متحده رونمایی کرده است. این استراتژی برای پاسخگویی و مقابله با تهدید فزاینده تسلیحات جدید موشکی کشورهایی چون روسیه، چین و کره‌شمالی تدوین شده است. استراتژی جدید دفاع موشکی امریکا موسوم به «بازنگری در دفاع موشکی ایالات متحده امریکا» سندی ا‌ست که قرار بود ٢٠۱٨ ارایه شود، اما زمان ارایه آن به تعویق افتاد.

خبرگزاری فرانسه نوشته، در سند راهبردی «بازنگری در دفاع موشکی ایالات متحده امریکا» که بیش از 80صفحه است و خلاصه‌ای از آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، به توسعه طرح‌هایی اشاره شده که می‌توانند موشک‌های جدید ابرصوت را رهگیری کند. از جمله وزارت دفاع (پنتاگون) خواستار به‌کارگیری ماهواره‌ها برای یافتن و رصد موشک‌هایی خواهد شد که پرتاب می‌شوند. در این سند راهبردی آمده ایالت متحده برای دفاع در برابر موشک‌های جدید ابرصوت، استفاده از‌گیرنده‌های فضایی و مدرن کردن تجهیزات فضایی موجود این کشور را خواستار می‌شود. دونالد ترامپ در معرفی این طرح جدید گفته: «هدف ما ساده است؛ اطمینان از اینکه می‌توانیم هر حمله موشکی به ایالات متحده را رصد کنیم و آن را از بین ببریم، هر کجا، هر زمان و در هر مکانی.»

بر اساس این طرح، پنتاگون مطالعات درباره سیستم جدیدی از رهگیری موشک‌ها در فضا را با استفاده از پهپادهای نسل جدید آغاز خواهد کرد. در یکی از این طرح‌ها قرار است یک شلیک‌کننده لیزری روی پهپادی قرار بگیرد که در ارتفاعات بسیار بالا پرواز می‌کند و موشک‌های شلیک‌شده را در همان مرحله اول پرتاب با اشعه دوربرد لیزری منهدم کند. این پهپادها که مجهز به موشک‌های جدید هستند، بطور دایمی در مدار قرار گرفته و از آنجا موشک‌های جدید ابرصوت متخاصم را هنگام تلاش برای رسیدن به اوج آستانه پرواز رصد کرده و نابود خواهند کرد. این طرح که با توجه به استراتژی موازانه تسلیحات موشکی و ضدموشکی تدوین شده، یادآور طرح «جنگ ستارگان» است که در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در دهه ٨٠ میلادی تدوین شده بود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، سامانه کنونی پدافند موشکی امریکا شامل صفوف متعدی از موشک‌های رهگیر است که روی ناوهای جنگی و در پایگاه‌های موشکی در آلاسکا و کالیفرنیا مستقر هستند. ایالات متحده در حال حاضر در پایگاه‌های «فورت گریلی» آلاسکا و «ون‌دنبرگ» کالیفرنیا ۴۴ فروند موشک رهگیر زمین‌پایه دارد که قرار است تعدادشان تا سال ۲۰۲۳ به ۶۴ فروند برسد.

مقام‌های نظامی امریکا پیش از این‌بارها گفته‌اند که هدف برنامه دفاع موشکی امریکا پیش از هر چیز مقابله با موشک‌‌هایی است که احتمالاً از سوی کشورهای دارای زرادخانه کوچک‌تر مانند کره‌شمالی شلیک می‌شوند. دونالد ترامپ گرچه در اظهارات خود اشاره‌ای به کره‌شمالی نکرده، اما پاتریک شاناهان که پس از استعفای جیم متیس بطور موقت مسوول وزارت دفاع امریکا شده گفته برنامه موشکی کره‎شمالی همچنان محل نگرانی جدی است.

دونالد ترامپ در مقابل آشکارا از توسعه موشکی روسیه انتقاد کرده و گفته امریکا را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با مسکو خارج می‌کند. روسیه نیز در ماه‌های گذشته توسعه سامانه دفاع موشکی امریکا را تهدیدآمیز خوانده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، جمعه نیز در کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس همتای آلمانی خود بار دیگر هشدار داد که خروج امریکا از پیمان منع موشک‌های کوتاه و میان‌برد، ضربه محکمی به ساختار کلی امنیت بین‌المللی از جمله معاهده تسلیحات استراتژیک و فرآیند کنترل سلاح‌ هسته‌ای و عدم اشاعه آن وارد می‌کند. سرگئی لاوروف با بیان اینکه پیامدهای تصمیم امریکا مبنی بر خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد مساله‌ای جدی است، گفته: «روشن است که شکست این معاهده عواقب منفی بسیاری را برای ثبات استراتژیک جهان به‌دنبال دارد.»

مذاکرات پیمان منع موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال ۱۹۸۷ میلادی و در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در امریکا و رهبری میخاییل گورباچف بر اتحاد جماهیر شوروی (سابق) صورت گرفت و پیمان در سال ۱۹۸۸ به تصویب مجلس سنای امریکا رسید. یکی از اهداف این پیمان ممانعت از تولید موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بود. توسعه سامانه ضد موشکی جدید امریکا می‌تواند به تنش در روابط دو کشور دامن بزند. مقام‌های دولت امریکا فاش اخیرا فاش کرده‌اند که دونالد ترامپ قصد دارد دوم فوریه سال جاری میلادی، ایالات متحده را از این پیمان خارج کند.

آندرآ تامپسون معاون وزیر خارجه امریکا، گفته واشنگتن دوم فوریه روند خروج از پیمان منع موشکی با روسیه را آغاز خواهد کرد. تامپسون با این ادعا که روسیه با آزمایش موشک «۹ اِم‌۷۲۹» مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده، گفته روند خروج از این پیمان ۶ ماه زمان خواهد برد.

امریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روسیه را متهم می‌کنند با تولید سیستم موشکی «۹ اِم‌۷۲۹» خود این پیمان را نقض کرده است. روسیه نیز امریکا را متهم کرده است که با استقرار سپر دفاع موشکی خود در رومانی و لهستان به این پیمان پای‌بند نبوده است. در پی بالا گرفتن انتقادها، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) به روسیه ۶۰ روز فرصت داد تا همه نکات پیش‌بینی شده در پیمان یادشده را اجرا کند. گفته شده تعیین مهلت ۶۰ روزه از سوی دولت امریکا در واکنش به نگرانی کشورهای اروپایی بوده است.

 

ارسال نظر