68 درصد آرا در هیات‌های تجدید نظر به نفع تعاونگران

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۱۷
68  درصد آرا در هیات‌های تجدید نظر به نفع تعاونگران

در 9ماهه امسال در هیات‌های تجدید نظر 160 پرونده مطالباتی بررسی شده است که به صدور 68 درصد آرا به نفع تعاونگران برای رفع تعرض و تجدید منجر شده است.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، علی مصطفایی مدیر آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران با بیان مطلب فوق در خصوص تعاملات اتاق تعاون با سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بخش تعاون با توجه به ویژگی‌های ساختاری خود که هر دو بخش جامعه کارگری و کارفرمایی را شامل می‌شود. دارای خصوصیت منحصر به فردی از لحاظ بعد اقتصادی – اجتماعی است که باعث نزدیکی با رسالت و ماموریت‌ها سازمان تأمین اجتماعی به عنوان تنها نهاد حمایتی کشور دارد.

وی ادامه داد: در طول سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های اتاق تعاون، تقویت همکاری با سازمان تامین اجتماعی بوده است. حاصل این تعامل منجر به صدور بخشنامه شد که شرایط حضور نمایندگان اتاق تعاون در هیات‌های تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور را فراهم کرده است.

مدیر واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو آمار تعاملات با سازمان تامین اجتماعی را تشریح کرد و گفت: گزارشات اخذ شده از نمایندگان اتاق در هیات‌های حل اختلاف تأمین اجتماعی نشان می‌دهد در حدود 9 ماهه سال جاری در هیات‌های تجدید نظر 21 جلسه با حضور نمایندگان اتاق تعاون برگزار شده که به بررسی حدود 160 پرونده مطالباتی پرداخته شده است که به صدور 68 درصد از آرا به نفع تعاونگران برای رفع تعرض و تجدید محاسبه منجر شده است.

به گفته مصطفایی، این آمار نشان‌دهنده ضرورت حضور نمایندگان آشنا به قوانین و دفاع از پرونده‌های بخش تعاون دارد، از سوی دیگر تعداد پرونده‌ها در هیات‌ها نشانی دیگر بر شفافیت در اقتصاد تعاون به دلیل نبود دفاتر غیرقانونی در اسناد مالی شرکت‌های تعاونی است. البته وجود این تعداد پرونده‌های مطالباتی غالباً مربوط به حسابرسی و بازرسی توسط سازمان حسابرسی تامین اجتماعی است که برای رفع این موضوع نیز مذاکرات خوب و موثری با سازمان حسابرسی انجام پذیرفته است.

وی افزود: بخش تعاون به دلیل داشتن قانونی خاص خود لازم است در مراجع شبه قضایی نظیر هیات‌های حل اختلاف تأمین اجتماعی و مالیاتی از حضور نمایندگان آگاه بخش و آشنا به قوانین و مقررات بیمه‌ای و مالیاتی بهره مند شود. به همین منظور قانونگذار جایگاه ویژه‌ای را برای بخش تعاون در کمیسیون‌های حل اختلاف در نظر گرفته است.  مصطفایی در خصوص کارگروه مشترک با سازمان تامین اجتماعی ابراز داشت: یکی دیگر از اقدامات تشکیل کارگروه مشترک با سازمان تأمین اجتماعی در معاونت درآمد سازمان است که به منظور رفع موردی مشکلات بخش تعاون و ارایه نظرات بخش در خصوص قوانین و آیین نامه‌ها تامین اجتماعی است که می‌تواند در تعامل بیشتر باعث رفع مباحث بیمه شود.

برگزاری کارگاه آموزشی مشترک برای پاسخ به سوالات متداول و ارتقاء سطح علمی فعالان بخش تعاون یکی دیگر از توافقات انجام شده با معاونت امور فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی است که تاکنون سه سمینار مشترک در اتاق تعاون برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: پایبندی به اصل سه جانبه گرایی و حضور در ساختار مدیریتی سازمان تأمین اجتماعی در کنار همه این اقدامات بطور حتم باعث ارتقا و تقویت همکاری تامین اجتماعی با شرکای اجتماعی بوده و در نهایت رضایت خاطر جامعه کارگری و کارفرمایی را به همراه خواهد داشت .اینگونه تعاملات زمینه ساز ثبات اجتماعی و آرامش خاطر بیشتر بیمه‌شدگان را به دنبال دارد .

 

 

ارسال نظر