اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۵۸:۰۵
کد خبر: ۱۳۷۶۸۹

اتمام مهلت   ابلاغ دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی

مهر| معاون اول رییس‌جمهور، وزارت صنعت‌ را مکلف کرده تا ظرف یک هفته، ضوابط ورود و ترخیص خودروهای در گمرک مانده را ابلاغ کند؛ این مهلت به پایان رسیده و گمرکات منتظر ابلاغیه هستند. ترخیص خودروهای در گمرک مانده که به تازگی از سوی هیات دولت در قالب مصوبه‌ای، ابلاغ شده است، این تکلیف را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته تا شیوه‌نامه ورود و ترخیص این خودروها را ظرف یک هفته ابلاغ نماید. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور این ابلاغیه را در تاریخ ۱۶ دی‌ماه امسال صادر کرده و در یکی از بندهای آن، وزارت صمت را مکلف کرده است تا ظرف یک هفته (حداکثر تا ۲۳ دی‌ماه)، این دستورالعمل را ابلاغ نماید. در این میان گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز می‌گوید تا زمان ابلاغ دستورالعمل از سوی وزارت صمت، اقدام به ترخیص این خودروها نخواهد کرد؛ در حالی که وزارت صنعت، هنوز هیچ‌گونه عکس‌العملی در رابطه با ابلاغ این شیوه‌نامه به گمرکات، نداشته است. بر این اساس اگرچه در مورد ابلاغ این مصوبه از سوی دولت بدون رسیدگی به تخلفات واردکنندگان اما و اگرهایی را به همراه دارد، اما به هر حال، دولت این تصمیم را گرفته و تا این لحظه وزارت صنعت هنوز به تکلیف خود عمل نکرده است. آنگونه که در مصوبه هیات وزیران هم آمده است، ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری بدون رعایت سال ساخت که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی مناطق آزاد تجاری -  صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، مجاز است .

برگزاری کنفرانس  سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران

شاتا| کنفرانس «فرصت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران» 7 و 8 بهمن ماه امسال در تهران برگزار می‌شود. محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این خبر، گفت: در این کنفرانس، چهره‌های برتر حوزه دیجیتال مارکتینگ، پول مجازی، استارت آپ و سرمایه‌گذاران حضور خواهند داشت و تلاش می‌کنیم از طریق این رویداد، میان فعالان این حوزه‌ها ارتباط برقرار کنیم. او افزود: برای این کنفرانس از چند چهره بین‌المللی دعوت شده است که از نخبگان حوزه‌های پول دیجیتال و ‌ای‌تی هستند و سعی می‌شود به حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر پرداخته شود؛ چراکه این ارزها در تجارت آینده نقش غیرقابل انکاری دارند.

مودودی با اشاره به استفاده امریکا از دلار به عنوان اهرم فشار به دیگر کشورها، درباره چرایی پرداختن به این ارزها در کنفرانس بهمن ماه، گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی و ورود جدی کشورها به حوزه ارز دیجیتال، اگر ما به موقع به این تحولات ورود نکنیم، متضرر می‌شویم، در حالی که می‌توانیم در این حوزه پیشگام باشیم.   او  افزود: بیشترین سود در بخش طراحی و برندینگ محصول اتفاق می‌افتد و این در حالی است که در ایران از سه مرحله تولید، طراحی و برندینگ محصول، بیشتر به تولید توجه می‌شود.

حذف بروکراسی‌ اداری مجوزهای   نمایشگاهی

تسنیم|  سرپرست جدید شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: فرایندها و بروکراسی‌های اداری که برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران را دور می‌کند و باید فرایند‌ها را تسهیل کنیم، نه اینکه یک سرمایه‌گذار هشت ماه منتظر مجوز باشد. بهمن حسین‌زاده در نشست رایزنی برای ایجاد شورای هماهنگی نمایشگاه‌‌ها، به توجه ویژه وزیر صنعت در ایجاد شورای هماهنگی برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از موازی‌کاری، داشتن تقویم هماهنگ نمایشگاهی در سراسر کشور و استفاده هدفمند از ظرفیت‌های نمایشگاهی باید هر چه زود‌تر شورای هماهنگی شکل بگیرد. او با تاکید بر اینکه توجه به برگزاری نمایشگاه‌ها باید بر دو محور اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری باشد تصریح کرد: فرایندها و بروکراسی‌های اداری که برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران را دور می‌کند و باید فرایند‌ها را تسهیل کنیم، نه اینکه یک سرمایه‌گذار هشت ماه منتظر مجوز باشد.

جوجه یک روزه  جزو کالاهای اساسی شد

ایرنا| وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: جوجه یک روزه گوشتی که تاکنون جزو کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بود، از این گروه خارج و در گروه کالایی اول (کالاهای اساسی) قرار گرفت و از این پس ارز 4200 تومانی به آن تعلق می‌گیرد. پس از تغییر سیاست‌های ارزی دولت، کالاهای وارداتی در چهار گروه ساماندهی شدند؛ گروه کالایی نخست مربوط به کالاهای اساسی و ضروری است که ارز آن از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت تامین می‌شود. گروه کالایی دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌شود که تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی انجام می‌شود. گروه کالایی سوم برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته شده که ارز آنها حاصل از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارایه در سامانه نیما نیستند. واردات گروه چهارم کالایی نیز به کشور ممنوع است. حال اما تارنمای گمرک جمهوری اسلامی، نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد که در آن اعلام شده جوجه یک‌روزه گوشتی جزو گروه کالاهای اساسی است، به‌نظر می‌رسد این جابه‌جایی با توجه به افزایش قیمت مرغ در ماه‌های اخیر است؛ به‌طوری که بررسی‌های میدانی از بازار، حاکی از این بود که قیمت هر کیلوگرم مرغ به 13 تا 15 هزار تومان رسید.

 

ارسال نظر