کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۳۶

سرمایه‌گذاری ایران در پالایشگاه هندی

ایسنا| شرکت ایندین اویل که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند است اعلام کرد ایران ممکن است در پروژه توسعه یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت سرمایه‌گذاری کند. به گزارش رویترز، سانجیو سینگ، رییس هیات مدیره شرکت ایندین اویل اظهار کرد که ایران مشارکت در طرح توسعه شرکت چنای پترولیوم را منتفی نکرده است. شرکت چنای پترولیوم یک پالایشگاه مستقر در جنوب هند با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز است. مشارکت ایران پس از اینکه هند به دلیل تحریم‌های امریکا، واردات نفت ایران را کاهش داد مورد تردید قرار گرفت. اما سینگ پس از کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه به رویترز گفت: ایران نسبت به مقررات جدید نظر مثبتی دارد و تصور می‌کنم قادر باشد سرمایه‌گذاری کند. ایران می‌تواند از پول فروش نفت خود که در بانک دولتی UCO سپرده‌گذاری می‌شود، برای سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه‌های هندی از جمله طرح توسعه چنای پترولیوم استفاده کند.

شرکت چنای پترولیوم قصد دارد حداکثر ۳۵۶.۹۸ میلیارد روپیه (۵.۱ میلیارد دلار) برای جایگزینی پالایشگاه ناگاپاتینام با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز در جنوب تامیل نادو با پالایشگاه جدیدی به ظرفیت ۱۸۰ هزار بشکه در روز سرمایه‌گذاری کند.

شرکت نفت ایران اینترترید که زیرمجموعه سویسی شرکت ملی نفت ایران است، ۱۵.۴ درصد در چنای پترولیوم سهم دارد در حالی که سهم ایندین اویل حدود ۵۲ درصد است.

تعیین سهمیه گازوئیل توسط دولت

شانا| هیئت دولت برای حمایت از ناوگان ملی و توسعه صادرات، میزان سهمیه دولتی گازوئیل برای ناوگان ایرانی و همچنین نرخ فروش آن به ناوگان ایرانی و خارجی خروجی از کشور را تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، هیئت دولت در نشست روز چهارشنبه، ۱۲ دی‌ماه به ریاست دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهوری، سهمیه دولتی گازوئیل را برای ناوگان ایرانی و خارجی تعیین کرد.

به دنبال این تصمیم، سهمیه دولتی گازوئیل برای ناوگان ایرانی خروجی (گازوئیل سوز) به مقصد کشورهای ارمنستان، نخجوان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان و افغانستان ۲۰۰ لیتر، اقلیم عراق و ترکیه ۳۰۰ لیتر و به مقصد کشورهای ثالث ۵۰۰ لیتر تعیین شد.

دولت همچنین نرخ فروش گازوئیل را در صورت تقاضای راننده، به میزان ۹۰ درصد قیمت رسمی طرف مقابل تعیین کرد.

100 روز، 99 میلی‌متر بارش

تسنیم| با ثبت ۹۹.۳ میلی‌متر بارش در ۱۰۰ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۲۲۴.۵ درصدی در میزان بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است.

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا دهم دی‌ماه سال آبی 98-97 (100 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 99.3 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (72.1 میلی‌متر) 37.7 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (30.6 میلی‌متر) 224.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا دهم دی به 163 میلیارد و 649 میلیون متر مکعب رسید. از مجموع 99.3 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 100 روز ابتدایی سال آبی جاری، 7.2 میلی‌متر بارش در 10 روز ابتدایی زمستان به‌ثبت رسیده است.

فاز دو توسعه پتروشیمی  در ماهشهر

نیپنا| مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان بازدید از طرح‌های در دست اجرای منطقه ماهشهر گفت: تا سال 1400 با فعال سازی و بهره‌برداری کامل از طرح‌های پتروشیمی مجموع تولید فعلی صنعت به 75 میلیون تن در سال خواهد رسید و این امرنشان‌دهنده شیب رو به رشد صنعت است و حتی اگر تا پایان سال 1404 طرح جدیدی هم تعریف نشود و با تکمیل طرح‌های موجود، این رقم به بیش از 100 میلیون تن خواهد رسید. بهزاد محمدی در مورد سهم مجتمع‌های تولید ماهشهر در مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی گفت: ماهشهر از تولید کل صنعت پتروشیمی سهم 38 درصدی را دارد، و باید تلاش کرد راندمان تولید در این منطقه را از 78 درصد فعلی به درصد متناسب‌تری افزایش داد. وی ادامه داد: منطقه ماهشهر به دلیل نوع خوراکی که از صنایع بالادست و مناطق نفت‌خیز دریافت می‌کند، از نظر تنوع تولید بسیار فعال و غنی است و این امر نشان‌دهنده کاهش ریسک پذیری و افزایش انعطاف پذیری است. محمدی در خصوص برنامه توسعه فاز دوم منطقه پتروشیمی ماهشهر گفت: با تاکید و توصیه وزیر محترم نفت به دنبال توسعه این صنعت در ماهشهر با دو هدف ریل‌گذاری مسیر توسعه و نیز حمایت و پشتیبانی از آن هستیم. اما این منطقه به دلیل نزدیکی به دریا، از نظر استحصال زمین با مشکلاتی همراه است و تلاش داریم که منطقه‌ای را به عنوان فاز دوم توسعه پتروشیمی در ماهشهر تعریف کنیم و تعداد قابل توجهی صنایع میان دستی و پایین دستی را در این منطقه با هدف افزایش تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصولات ایجاد نماییم.

 

 

ارسال نظر