معافیت کامیون‌های ایرانی از عوارض 150 دلاری

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۴۷

براساس تازه ترین تصمیم اتخاذ شده از سوی کشور ترکمنستان، کامیون های ورودی به این کشور باید 150 دلار به عنوان عوارض پرداخت کنند که کامیون های ایرانی از پرداخت عوارض مستثنی شدند.

در همین راستا، رایزن بازرگانی سفارت ایران در ترکمنستان با اشاره به تصمیم عشق آباد برای وضع عوارض جدید ۱۵۰ دلاری برای ورود کامیون ها به ترکمنستان اعلام کرد: این عوارض مشمول کامیون های ایرانی نمی شود. به گزارش تسنیم، رحمت‌الله خرمالی گفت: در خصوص دریافت عوارض 150 دلاری برای ورود کامیون ها به محدوده ترکمنستان مازاد بر میزان توافق شده بین این کشور به سایر کشورها به استحضار می‌رساند طبق بررسی به عمل آمده از سوی حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و اظهار امور بین‌الملل این دستگاه، با توجه به  توافق صورت گرفته بین ایران و ترکمنستان در سال 1993 هیچ گونه محدودیتی در تعداد مجاز عبور کامیون‌های ایرانی از خاک ترکمنستان در نظر گرفته نشده و این عوارض مشمول کامیون های ایرانی نمی‌شود.

ناگفته نماند در حال حاضر عوارض ذیل از کامیون ها و راننده‌های ایرانی که وارد خاک ترکمنستان می‌شوند، اخذ می شود: وزن 10 تا 20 تن 160 دلار، بالای 20 تن 50 دلار، هزینه بیمه راننده کامیون به مدت 15 روز 10 دلار، هزینه بیمه ماشین به مدت 5 روز 50 دلار و 70 دلار برای 15 روز،‌ در صورت عبور از پل جدید فاراد - 100 دلار.

البته از تاریخ 11 خرداد سال 1397 برای کامیون های ترانزیتی ایرانی علاوه بر دریافت عوارض فوق به ازای هر کیلومتر پیمایش در خاک ترکمنستان 1.5 دلار هم در زمان ورود و خروج توسط طرف ترکمنی اخذ می‌شود که همین موضوع موجب شد بسیاری از کامیون داران ایرانی اقدام به خرید کامیون هایی با پلاک ترکمنستان یا کشورهای عضو سی آی اس(CIS) کنند تا مجبور به پرداخت این عوارض نباشند.

 

 

ارسال نظر